Hranie počítačových hier je tiež závislosť

Dospievajúci potomok nájde od rodičov pod stromčekom počítačovú online hru. Je nadšený a okamžite sa ponorí do virtuálneho sveta. Zdanlivo bežná rodinná situácia. Závislosť na hraní počítačových hier na internete však niektoré európske krajiny považujú za šíriacu sa chorobu, ktorú zatiaľ nevedia liečiť.

22.01.2008 11:58
počítač, PC, apple, klávesnica Foto:
Ilustračná fotografia
debata

Podľa novej nemecko-britskej štúdie z roku 2007 asi 10 percent ľudí pravidelne hrajúcich počítačové hry javí známky závislosti.

Výrazným fenoménom dneška sú hromadné online hry (MMOG), ktoré umožňujú hranie na počítači spoločne s desiatkami, stovkami i tisíckami iných záujemcov pripojených na internete. Hráči zdieľajú jeden virtuálny priestor, ktorý sa nikdy nevypína.

Nadmerne im holdujú najmä ľudia v Ázii. Je známy prípad dvadsať osemročného juhokórejského patologického hráča, ktorý v roku 2005 zomrel na následky toho, že nepretržite hral online hru 50 hodín.

Aj vo Francúzsku a Nemecku je podľa odborníkov medzi milovníkmi počítačových hier jedno až dve percentá tých, ktorí sa k online hrám pripájajú chorobne často, čo má zlý vplyv na ich sociálne vzťahy. Podľa odhadov strávia notorickí hráči vo virtuálnom svete 35 až 40 hodín týždenne.

Odborníci sa však domnievajú, že kritériom chorobného online hrania nie je počet hodín strávených na internete, ale skôr strata sociálnych vzťahov v skutočnom svete.

„Na rozdiel od drogových závislostí je závislosť na počítačových hrách považovaná v spoločnosti skôr za charakterový nedostatok ako za chorobu,“ uviedol Jakob Hein, vedúci centra závislostí v Berlíne. Hein sa vo svojej psychiatrickej ordinácii často stretáva s rodičmi, ktorí podľa svojich slov radšej vidia svoje dieťa hrať počítačové hry, ako keby fajčili marihuanu.

„Väčšina špecialistov sa domnieva, že je načase brať kyberzávislosť vážne,“ poznamenáva Jean-Luc Vénisse, riaditeľ oddelenia adiktológie z nemocnice vo francúzskom meste Nantes. Najväčšie riziko vzniku nutkavej potreby hrať podľa neho nevyvolávajú akčné ani strategické hry, ale takzvané MMORPG – masové internetové hry „na hrdinov“, kde sa zúčastnení vžívajú do rôznych rolí. Tie sa totiž vyvíjajú aj keď účastník nie je pripojený. On potom trpí pocitom, že o niečo prichádza, alebo že ho ostatné postavy fiktívneho sveta vylúčia zo svojho kolektívu.

Za online hru najčastejšie vyvolávajúcu závislosť sa považuje World of Warcraft, ktorý má po celom svete 9,3 miliónov predplatiteľov.

Dospievajúci, ktorí prepadli masovým internetovým stimulátorom majú sklon k neúspechu v škole a nedostatku sebavedomia. V paralelnej realite sa im údajne páči aj preto, že tam nachádzajú prostredie s pevnými pravidlami, systémom odmien a trestov, čo im v bežnom živote chýba.

  
debata chyba