Santa Claus je reklamná fraška a symbol konzumu, tvrdia katolíci

Beda ti, Santa Claus! Nemecké katolícke združenie, povzbudené ekonomickou krízou, vyhlásilo vojnu tučnému mužíkovi v červenobielom: pranieruje americký trhový vynález a chce vrátiť pravému hrdinovi, svätému Mikulášovi, jeho právoplatné postavenie. "Chceme, aby si ľudia uvedomili, že Santa Claus, konzumná postava, ktorú vynašiel hračkársky priemysel, nemá takmer nič spoločné so svätým biskupom Mikulášom," vysvetľuje Christoph Schommer, ktorý riadi kampaň s názvom Zóna bez Santa Clausa.

21.12.2008 14:43
Santa Claus Foto: ,
Nemeckí katolíci vyhlásili vojnu Santa Clausovi a označili ho za reklamnú frašku.
debata

Aktivisti boja proti konzumnému štýlu vyzdobili od roku 2002, keď toto hnutie založil jeden nemecký kňaz, obchodné triedy a stánky slávnych vianočných trhov v Nemecku 100-tisíc samolepkami, na ktorých je Santa Claus preškrtnutý červenou farbou, ako je to zvykom na dopravných značkách.

Iniciatívu vraj nemožno brať úplne doslovne, spresňuje Schommer, ktorý má na starosti styk s médiami. Cieľom nie je zabudnúť na Santa Clausa, ale otvoriť ľuďom oči, aby si uvedomili, kto to v podstate je.

Na rozdiel od „uzurpátora“ v červenom kabáte je biskup Mikuláš skutočnou historickou postavou. Žil v 4. storočí v meste Myra v Malej Ázii. Svätec, ktorý bol už za života známy svojou veľkou štedrosťou a dobročinnosťou, je veľmi populárny v mnohých krajinách Európy. V predvečer 6. decembra, keď biskup Mikuláš zomrel, navštevuje (často v sprievode anjela a čerta) deti a rozdáva im darčeky alebo ich napomína pre ich neposlušnosť. Deti sú potom odmenené – podľa zvyklostí – sladkosťami.

Aktivisti hnutia Zóna bez Santa Clausa chcú svätému Mikulášovi vrátiť jeho bývalé čestné postavenie aj preto, že podľa nich stelesňuje také hodnoty, ako je soldarita a láska k blížnemu, kým jeho „bratranec“ podľa nich nie je nič iné, ako výraz konzumnej spoločnosti.
Ak tučný mužík v červenobielom, ktorého podobu bola podľa niektorých vymysleli v 30. rokoch pre reklamu Coca-Coly, prináša darčeky všetkým, bohatým i chudobným, potom svätý Mikuláš prichádza na pomoc tým, ktorí to potrebujú.

K hnutiu sa dokonca pripojili aj protestanti, ktorí majú k uctievaniu svätých výhrady: nemecká luteránska cirkev zverejnila manifest nazvaný: Ako sa svätá legenda zmenila v reklamnú frašku.

Podľa Schommera by jeho aktivitám mohla súčasná finančná a ekonomická kríza len prospieť. „Tradičná nákupná horúčka v predvianočnom období ochabla a spotrebitelia naznačujú záujem o posolstvá tých, ktorí sa búria proti Santa Clausovi,“ myslí si. „Investovanie na burze vás môže v okamihu ožobráčiť, ale posolstvo svätého Mikuláša, myšlienka, že dávať druhým vás obohatí a nikomu nezoberie, je večné,“ zdôrazňuje katolícky aktivista.

Facebook X.com debata chyba Newsletter