Žilinskí študenti spojili elektromobil so slnkom

Garáž a zároveň dobíjacia stanica pre elektromobil, ktorá je napájaná cez slnečné kolektory, šetrí nielen životné prostredie, ale aj peňaženku svojho majiteľa. Zatiaľ je to len víťazný projekt, ktorý ocenila žilinská automobilka, ale ktorý sú jeho autori odhodlaní raz preniesť do praktického života. Pracovali na ňom dvaja stredoškoláci, ktorých fascinuje veda a technika - Martin Jaríček a Marek Mičech.

13.12.2011 17:09
elektromobil Foto:
Hlavnú cenu získali Marek Mičech a Martin Jaríček za projekt solárnej garáže na dobíjanie elektromobilu elektrinou zo solárnych panelov.
debata (1)

„Solárne panely sme umiestnili na strechu garáže a tie nám transformujú solárnu energiu na elektrickú, ktorú odvádzame a ukladáme do akumulátora. Elektrina, ktorú nám vyrobia, stačí na to, aby sme prešli s autom 70 kilometrov,“ predvádza zmenšený model solárnej garáže Martin Jaríček. Spolu s Mičechom tak pre Strednú odbornú školu elektrotechnickú v Žiline získali grant 7-tisíc eur.

Porota ocenila ich príspevok k životnému prostrediu, keďže projekt sleduje zníženie plynných exhalátov automobilmi. „Namiesto spaľovacích motorov používame elektromotory a vyrábame pre ne elektrinu pomocou solárnych panelov. Emisie neprodukujeme vôbec. Technológie na to sú, stačí to uviesť do praxe,“ dodáva študent, ktorého cieľom je založiť spoločnosť, ktorá sa bude venovať práve takýmto výskumom.

V rámci inovatívnej súťaže predstavili ďalší mladí vynálezcovia auto, ktoré si samo generuje vodík pre svoj pohon alebo model auta, ktoré sleduje čiary na vozovke, aby napríklad pri mikrospánku alebo nepozornosti vodiča neprešlo do protismeru alebo nezišlo z cesty. Ďalší úspešný projekt riešil takzvaný mŕtvy uhol spätných zrkadiel a bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami. „V prednej časti vozidla je ultrazvukový senzor, ktorý meria vzdialenosť a podľa tejto vzdialenosti vyhodnocuje aj brzdovú silu,“ vysvetľuje Andrej Poliak zo strednej odbornej školy a zároveň na modeli auta ukazuje, ako bezpečne zabrzdí pred prekážkou v ceste.

Celkovo žilinská automobilka rozdelila medzi školy 15-tisíc eur. Pri hodnotení zohľadňovala najmä to, aby sa riešenia a modely uplatnili v praxi aj v konkrétnych situáciách v automobilovom priemysle. „Vnímame to aj tak, že títo študenti sú budúcou inteligenciou automobilového priemyslu. To sú osobnosti, ktoré možno v budúcnosti budú stáť na čele vývojových centier,“ uviedla Alexandra Budinská z Kia Motors Slovakia.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba