Pád lietadla sa dá prežiť. Väčšinou

Niektorí ľudia sa lietania boja. Iní sú zase zmierení s osudom. A ďalší sú pripravení. Lebo väčšina leteckých katastrof sa dá prežiť. Len treba dodržať niekoľko pravidiel.

01.07.2009 07:48
Lietadlo, Airbus 330-200 Foto:
Značka Airbus zažíva zlé obdobie. Za posledný mesiac spadli do mora dve jej lietadlá.
debata

„Nehoda, ktorá môže ohroziť váš život, vrátane tragédií, pri ktorých všetci zahynuli, sa stane priemerne pri každom 5,7 milióntom lete. Šanca, že takúto katastrofu prežijete, je takmer 56 percent. Ak odrátame pády, pri ktorých nezostal živý nikto, je to dokonca 71,1 percenta,“ uvádza Ed Galea, odborník na leteckú bezpečnosť z Greenwichskej univerzity.

Podľa stránky popularmechanic­s.com nie je jedno, kde si človek v lietadle sadne. Experti skúmali 20 leteckých nehôd, ktoré sa stali v USA od roku 1971. Tvrdia, že najbezpečnejšie je v zadnej časti stroja. Až v 11 prípadoch zo spomenutých 20 prežili viacerí pasažieri, ktorí boli pri chvoste.

Galea tvrdí, že keď je to možné, vyberá si miesto čo najbližšie k núdzovému východu. „Snažím sa sedieť maximálne päť radov od neho, a to v uličke. Naše analýzy dokazujú, že priemerne najviac prežívajú cestujúci odtiaľ,“ pripomína expert na svojej stránke.

Helen Muirová, ktorá skúma správanie ľudí počas leteckých katastrof, tvrdí, že sa nedá jednoznačne povedať, kde je najlepšie sedieť. „Každá nehoda je iná. Ak sedíte vpredu, je to lepšie v prípade, keď vypukne požiar. Keď ste vzadu, je to lepšie pri núdzovom pristávaní. V prípade, že sedíte v strede, je to lepšie, ak má lietadlo zosadnúť na vodu,“ povedala pre Pravdu riaditeľka Inštitútu pre bezpečnosť, riziko a spoľahlivosť na Cranfieldskej univerzite.

Muirová tiež pridáva základné rady, ako zvýšiť svoje šance na prežitie. Mnohí ľudia, najmä tí, čo veľa lietajú, nevenujú pozornosť ani jednoduchým bezpečnostným pravidlám. „Pozorne sledujte inštruktáž, vyskúšajte si, ako sa odopína bezpečnostný pás a precvičte si pozíciu, ktorú je potrebné zaujať pri núdzovom pristátí,“ prízvukuje Muirová. Sú to zdanlivé maličkosti, ale testy dokázali, že v strese sa veľa cestujúcich pokúša odopnúť bezpečnostný pás v lietadle tak ako pás v aute. Princíp je pritom rôzny a pasažieri v ohrození tak strácajú drahocenné sekundy pri evakuácii.

Dôležitá je aj správna pozícia pri núdzovom pristátí. V roku 1991 prežilo pád lietadla spoločnosti Scandinavian Airlines všetkých 122 ľudí na palube, hoci sa stroj rozlomil na tri časti. Vyšetrovanie ukázalo, že veľkú úlohu zohral fakt, že pasažieri boli pri náraze v správnej polohe.

debata chyba