Zimné pneumatiky nebudú povinné

Na plánované povinné prezúvanie zimných pneumatík či návštevu psychológa pred autoškolou môžu vodiči zabudnúť. Naďalej tiež budú môcť parkovať na chodníku, ak chodcom nechajú priestor 1,5 metra. Takéto ústupky totiž urobil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) poslancom pred schvaľovaním zákona o cestnej premávke. Zákonodarcovia tiež vyškrtli navrhované testovanie v autoškolách iba v slovenčine a kamióny sa na cesty počas sviatkov predsa dostanú. Hoci jazdu im zrejme obmedzia.

10.06.2008 13:58 , aktualizované: 17:48
Diaľnica Foto:
Diaľnica
debata

Napriek ústupkom si vodiči budú musieť od októbra zvykať na zmeny. V obciach zväčša spomalia, pretože povolená rýchlosť sa zníži zo 60 kilometrov za hodinu na 50. Súčasne sa však zrušia povinné 40-ky. Na diaľniciach by sa postupne mohlo v bezpečných úsekoch jazdiť aj rýchlejšie ako 130 kilometrov za hodinu. Povinné bude celoročné svietenie.

„Všetko, čo má zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, v zákone zostáva. Či sa zmenia ďalšie ustanovenia, ktoré nezasahujú do týchto kritérií, je v rukách poslancov. Toto nie je politický zákon, je parlamentný, nakoľko ide o bezpečnosť ľudí,“ povedal po rokovaní brannobezpečnos­tného výboru Kaliňák.

Poslanci takto rozhodnú napríklad o povinnom teste originality. Pri kúpe ojazdeného auta, alebo jeho prepise, by v takom prípade bolo treba zaplatiť navyše niekoľko tisíc korún.

Návrhy na vysoké pokuty v parlamente nezmiernili. Alkohol za volantom, útek z miesta nehody či jazda na červenú bude môcť nedisciplinovaných vodičov stáť až do 40-tisíc korún. Namiesto pokuty si však budú môcť zvoliť verejnoprospešné práce pre obec.

Zimné pneumatiky zostanú povinné iba pre nákladné vozidlá a autobusy v čase od 15. novembra do 31. marca. Ostatní vodiči by mali zvážiť či budú na snehu jazdiť s letným dezénom.

Kaliňák ustúpil aj prepravcom. Pre kamióny už nebude platiť absolútny zákaz jazdy počas víkendov a v dňoch pracovného voľna. Ich jazda bude obmedzená najmä počas dovolenkového obdobia od 1. júla do 31. augusta. V letných mesiacoch sa budú môcť v sobotu vydať na cestu až po 19. hodine, v nedeľu po 22. hodine.

Zo zákona tiež na návrh opozičných poslancov vypadne právo prednostnej jazdy pre županov. Poslanec Martin Pado (SDKÚ) však nesúhlasí, aby takúto výhodu mal napríklad predseda Ústavného súdu či riaditeľ Národného bezpečnostného ú­radu.

„Takéto právo by mali mať policajti, záchranári a nie predseda Ústavného súdu či šéf NBÚ,“ povedal Pado. V pléne navrhne, aby právo jazdiť s majákom mali napríklad obvodné úrady, ktoré ich potrebujú pri zásahoch počas živelných katastrof.

Časť zmien k novému cestnému zákonu, ktoré prijali poslanci brannobezpečnos­tného výboru, je podľa ministra Kaliňáka výsledkom kritických pripomienok koaličných aj opozičných poslancov ako aj predstaviteľov Združenia cestných dopravcov (ČESMAD).

Nový zákon o cestnej premávke, o ktorom by mali poslanci hlasovať už na budúci týždeň, zavádza aj zákaz telefonovania počas jazdy, ale aj odobratie vodičského za nezaplatenie pokuty. Nové pravidlá by mali byť účinné od 1. októbra, ich cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a disciplinovanosť vodičov. Povinné však budú napríklad aj prilby a reflexné oblečenie pre cyklistov.

Ak šofér zapríčiní za dva roky dve nehody, príde podľa nového zákona o oprávnenie viesť auto. Tvrdší postih čaká však najmä takých, ktorí jazdia rýchlo či si vypijú za volantom.

Z ciest by mali na čas zmiznúť vodiči, ktorí si pred cestou vypijú. Ak nafúkajú, zaplatia 25-tisícovú pokutu a prídu o vodičský preukaz na tri roky. Ešte prísnejšie potrestá polícia vodičov, ktorí po nehode utečú. Tých čaká chodenie pešo päť rokov a pokuta 25-tisíc.

Polícia bude môcť pri priestupku pokutovať vodiča do výšky 5-tisíc korún hneď na mieste. Vysoké pokuty hrozia aj správcom ciest a prevádzkovateľom vozidiel, ak ich vyšlú na cesty v zlom technickom stave. Zaplatiť budú musieť podľa závažnosti priestupku od 100– do 200-tisíc korún. Exminister Pado upozorňuje, že dôležité bude najmä fungovanie systému.

debata chyba