Bič na vodičov sa znova odkladá

Policajti neverili vlastným očiam, keď si otvorili obálky a čítali pripomienky k pripravovanému prísnemu zákonu o premávke na cestách. Medzi tristo stranami pripomienok našli napríklad aj nápad, aby zapracovali do zákona povinnosť cyklistov jazdiť na ceste iba vľavo alebo povinný kubánsky systém vozenia cudzích ľudí v aute.

11.02.2008 06:39
Polícia, kontrola, hliadka Foto:
Ilustračné foto
debata

Minister vnútra Robert Kaliňák vlani v lete predpokladal, že zákon začne platiť od januára 2008. Najnedis­ciplinovanejší vodiči mali platiť aj tridsaťtisícové pokuty, v mestách mala byť päťdesiatka, cyklisti mali povinne nosiť prilby. Najväčšiu reformu cestných pravidiel od pádu komunizmu však nestihli doladiť. Posunuli ju na jar tohto roka, neskôr na leto. Policajtom však prišlo toľko pripomienok, že odložili predpokladanú účinnosť znova, na 1. októbra.

„Niektoré pripomienky sú naozaj netradičné. Napríklad povinnosť jazdiť na bicykli po ľavej strane cesty by bola v rozpore s Viedenským dohovorom o premávke a neviem si predstaviť, akí zmätení by boli cudzinci cyklisti, ktorí by prišli na Slovensko,“ hovorí zástupca šéfa dopravnej polície Bohuš Chochlík. Pripomienku o cyklistoch poslal radový občan. Každej pripomienke sa však polícia pri tvorbe zákona musí venovať. To predlžuje dokončenie zákona.

„Skupina občanov poslala pripomienku, aby sme do zákona dali povinnosť vodiča poskytnúť iným ľuďom miesto vo vozidle. Keď pôjde vodič sám v aute, musel by zastať pri skupine osôb a ponúknuť im zvezenie. Ako na Kube. Prišiel aj opačný návrh, aby bol chodec povinný požiadať o zvezenie hocikoho, kto má v aute voľné miesto. Netradičný bol tiež návrh, aby vodiči nemuseli preukazovať svoju totožnosť, keď ich policajti zastavia,“ hovorí Chochlík.

Niektoré pripomienky však policajtom pomohli. „Sú aj rozumné návrhy, napríklad lepšie definovanie, kto má prednosť na priechode pre chodcov,“ dodal Chochlík. Najviac pripomienok poslali štátne úrady, hlavne ministerstvo dopravy. Na niektorých trvajú, a tak sa musia s policajtmi dohadovať v tzv. rozporovom konaní. To je ďalšie predlžovanie času.

Policajti už pripustili aj prvé zmeny v zákone. V pôvodnom navrhovali jazdenie v mestách predovšetkým v pravom pruhu aj na štvorprúdovej ceste. Po pripomienkach ministerstiev ustúpili a jazdiť sa bude slobodne ako doteraz vo všetkých pruhoch s výnimkou vozidiel nad 3,5 tony.

Základ návrhu zákona ostáva rovnaký. Hoci sa niektoré úrady snažili presvedčiť policajtov, aby nechali v obciach šesťdesiatku, nepresvedčili ich. Rýchlosť sa teda zníži na 50 kilometrov za hodinu. Zimné pneumatiky ostávajú, ako ich definovali pôvodne – povinné budú, ak je na ceste sneh alebo námraza. Po novom postačia nákladným autám zimné pneumatiky na hnacej náprave.

Polícia predpokladá, že do vlády posunie zákon na budúci mesiac a neskôr ho dostanú poslanci Národnej rady. „Počítame s tým, že v parlamente sa ho poslanci budú snažiť ešte meniť,“ hovorí Chochlík.

Od zákona si policajti od začiatku sľubujú zmravnenie najdivokejších vodičov. Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že sú v ňom dobré návrhy, ktoré pomôžu bezpečnosti dopravy. „Nikoho neteší, že na zákone pracujú tak dlho, ale pravidlá sú jasné – musia sa zaoberať každou pripomienkou, či je oprávnená, alebo nie. Neskoršia účinnosť je v neprospech bezpečnosti, ale nič sa nedá robiť,“ hovorí Palčák.

Spokojný je najmä s tým, že policajti neustúpia od zámeru znížiť rýchlosť v mestách na 50 kilometrov za hodinu. „Keby sme ustúpili, Slovensko by bolo poslednou krajinou Európskej únie so šesťdesiatkou. V iných krajinách už dávnejšie rýchlosť znížili,“ vysvetľuje Chochlík.

debata chyba