Cestný zákon sa meniť nebude

Poslanci neschválili návrh nového cestného zákona, ktorý mal od 1. októbra priniesť rozsiahle zmeny v dopravných pravidlách. Zákon vrátený prezidentom dnes prekvapivo nepodporila potrebná väčšina zákonodarcov, medzi nimi aj poslancov HZDS Vladimíra Mečiara, ktorý po nezhode pri inom hlasovaní obvinil koaličných partnerov z nedôveryhodnosti. Nehlasovali však i poslanci ďalších vládnych strán a Mečiar odmietol, že išlo o zámer.

09.09.2008 15:00 , aktualizované: 18:01
Diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata

Mečiar sa so zvyšnými vládnymi stranami Smerom a SNS nepohodol, keď sa mu nepodarilo presadiť návrh uznesenia, ktorý by vyzval políciu na prešetrenie postupu opozície pri odvolávaní ministra spravodlivosti Štefana Harabina (nominant HZDS). Hlasovanie o cestnom zákone podľa neho ale nesúviselo s predošlou roztržkou. „Bola to náhoda,“ povedal novinárom Mečiar. „Pokiaľ by sa hlasovalo o 17:00, nie je žiadny problém. Hlasovanie mimo dohodnutého času bola chyba,“ vyhlásil pred novinármi Mečiar. Podľa parlamentnej praxe o prelomení veta sa však vždy hlasuje po prerokovaní vráteného návrhu zákona. Predseda parlamentu Pavol Paška ohlásil takýto postup aj na dnes počas schvaľovania programu schôdze. Samotná nezhoda o uznesení podľa šéfa HZDS nebude mať vážnejšie dopady na koaličné vzťahy.

Diskutujte: Vyhovuje vám, že neprešiel nový cestný zákon?

Podobne reagoval aj šéf poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj. „Boli sme pripravení ho (cestný zákon) podporiť a prezidentovo veto prelomiť,“ povedal novinárom. Z národniarov za zákon nehlasovalo päť poslancov. Na hlasovaní boli okrem nich oficiálne neprítomní aj traja poslanci Smeru-SD vrátane predsedu parlamentu Pavla Pašku.

Nový zákon, od ktorého si ministerstvo vnútra sľubovalo zníženie počtu dopravných nehôd, pôvodne schválili poslanci v júli. Na prelomenie prezidentského veta, ktoré prezident Ivan Gašparovič odôvodnil viacerými námietkami voči zákonu, bol potrebný súhlas najmenej 76 poslancov. Za zákon však nakoniec hlasovalo len 70 z nich.

Národná rada môže o odmietnutom zákone znova hlasovať najskôr až po šiestich mesiacoch. „Som smutný z toho, že zákon nebol schválený, pretože tento zákon z nášho pohľadu predstavoval zásadný krok smerom k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky,“ reagoval minister vnútra Kaliňák. Dodal však, že viaceré dôležité ustanovenia odmietnutého zákona sa bude snažiť ministerstvo presadiť čiastkovými novelami súčasného zákona.

„Vzhľadom na to, že z každej strany hlasovala nejaká časť, nemôžem to považovať za nejakú politickú pomstu,“ vyhlásil Robert Kaliňák, ktorého úrad zákon navrhol. Na hlasovaní sa oficiálne nezúčastnili aj traja poslanci Smeru vrátane predsedu parlamentu Pavla Pašku.

Odmietnutý cestný zákon mal od 1. októbra napríklad znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na 50 kilometrov za hodinu, zvýšiť sa zas mali pokuty za najvážnejšie dopravné priestupky.

Poslanci hlasovaním o cestnom zákone tiež zmietli zo stola spornú novelu kritizovaného zákona o mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic. Novela, ktorú ešte pred júlovým hlasovaním na poslednú chvíľu vsunul do návrhu cestného zákona poslanec za Smer Peter Pelegrini, mala štátu umožniť stavať diaľnice a rýchlostné cesty na ďalších súkromných pozemkoch aj bez dohody s ich majiteľmi. Práve vsunutie takzvaného prílepku cestnému zákonu najviac vyčítal aj Gašparovič. Pelegriniho zámer kritizovala aj opozícia, ktorá ešte predtým podala na Ústavný súd podnet voči pôvodnému zákonu o mimoriadnych opatreniach pre diaľnice.

debata chyba