Cyklotrasy v centre mesta nerastú

Cyklotrasy v Bratislave pribúdajú po desiatkach kilometrov. Obyvatelia hlavného mesta, ktorí sa chcú svojim dvojkolesovým dopravným prostriedkom pravidelne prepravovať do práce, však tento prírastok príliš necítia. Trasy sa totiž rozrastajú najmä mimo mesta či v jeho odľahlých častiach. V centre rastú slimačím tempom, často sa na ne nemyslí ani pri nových projektoch.

29.09.2008 07:36
Bicyklovanie, cyklista Foto:
Ilustračné foto
debata

„Čo sa týka budovania cyklotrás v hlavnom meste, v súčasnosti je ich dĺžka takmer 200 kilometrov, pričom v roku 2006 bolo v Bratislave iba 85,2 kilometra cyklistických ciest,“ informovala Katarína Uhrínová z marketingového oddelenia magistrátu. Dve nové trasy, ktoré počas uplynulého leta v Bratislave pribudli, však neprechádzajú zastavaným mestom.

Dlhšia 73-kilometrová trasa vedie z Lamača cez Biely kríž na Pezinskú Babu a späť. Kratšia 31-kilometrová trasa vedie zo Železnej studienky na smer Biely kríž a naspäť. Podľa cyklistických nadšencov z občianskych združení tieto prírastky isto potešia rekreačných cyklistov, neodbremenia však preťaženú bratislavskú dopravu. Pritom práve dobre vybudované cyklotrasy v centrálnej časti mesta mohli pomôcť pri dopravných kolapsoch, ktoré vznikli napríklad počas opráv Prístavného mosta.

Podľa serveru MHD.sk navyše v tomto smere nič nemenia ani novovybudované komplexy. Ako príklad uviedli dopravné zmeny v okolí štvrte Eurovea. „Napríklad na čerstvo zrekonštruovanom Dostojevského rade sa napriek dostatku priestorov nemyslelo ani na cyklistické chodníky, ani na vyhradené jazdné pruhy pre hromadnú dopravu,“ píše sa v stanovisku MHD.sk k tohtoročnému Dňu bez áut.

Čo sa týka mestských trás, v rokoch 2006 až 2008 vybudovala Správa telovýchovných a rekreačných zariadení hlavného mesta dovedna šesť kilometrov cestičiek. V súčasnosti je v kolaudačnom konaní úsek Bajkalská – Trenčianska, financie by mali postupne smerovať aj na budovanie trás na Prístavnej či Viedenskej. Správa tiež plánuje v najbližších dvoch rokoch cyklistické prepojenie niektorých mestských častí. Najbližšie Podunajských Biskupíc a Vrakune.

Petržalskí poslanci zase na zajtrajšom rokovaní budú rozhodovať, či nechajú vypracovať projekt cyklotrasy v úseku medzi Kapicovou ulicou a Petržalským korzom. Trasa cyklotrasy, ktorá bude spájať starú Petržalku s obľúbeným a cyklistami využívaným korzom, už raz bola navrhnutá v roku 2006. Projekt však treba nanovo prerobiť, pretože ten starý neriešil orientáciu nevidiacich a slabozrakých osôb, ktoré by sa po chodníku na petržalskom sídlisku mohli pohybovať.

Petržalský cyklistický projekt by sa mal spolufinancovať z fondov Európskej únie. Ak uspeje, až 95 percent nákladov (z odhadovaných dvoch miliónov korún – 66 388 eur) by mohla hradiť únia.

Európsky je aj ďalší cyklistický projekt, ktorý v tomto roku rozšíril pavučinu cyklotrás v okolí metropoly. V strede septembra otvorili 15-kilometrovú trasu Moravský Svätý Ján – Brodské, ktorá je súčasťou cykloturistickej trasy zvanej Zelená železná opona (Iron curtain greenway). Tá má časom spojiť Baltické more so Stredozemným.

debata chyba