Deka, čaj a nabitý mobil. To je zimná výbava britského motoristu

Kreditka, rýchlovarná kanvica a sladká nevedomosť. Tri prvky povinnej zimnej výbavy britského motoristu. Po sérii tragikomických zimných zážitkov sa aj zaostalý britský motorizmus prebúdza do 21. storočia. Pomaly a opatrne.

24.10.2011 20:33
taxi, taxík, auto, Londýn, zima Foto:
Ilustračné foto.
debata

Každý rok. V Británii napadne 10 cm snehu a krajina sa zastaví. Nepremávajú vlaky, autobusy, lietadlá, školy sú zavreté a motoristi opúšťajú na diaľnici svoje beznádejne imobilné automobily. Do škôlky v londýnskej štvrti Highgate, kde je pár kopcov, prinesie deti len Slovenka a dve nemecké mamičky.

Kým na Slovensku, väčšinou oprávnene, nadávame na cestárov, britský motorista si za svoje zimné problémy môže sám.

Nepripravenosť = cnosť

Keď Nór Roald Amundsen v súboji o dosiahnutie Južného pólu predbehol Angličana Roberta Scotta, Briti mu vyčítali, že svoj úspech dosiahol vďaka nešportovému plánovaniu. Zo Scotta, ktorý sa na pól vybral akoby šiel na víkend na chalupu a cestou z pólu zahynul, urobili hrdinu.

Príprava na zimnú motoristickú sezónu, ak nejaká bola, v Británii pozostávala z kontroly svetiel, bŕzd a spočítania pneumatík na aute. Na ostrovoch môžete mať na aute 4 rôzne vzorky od rôznych výrobcov. Ak majú minimálny dezén, je všetko v poriadku. V praxi tak môžete stretnúť auto, ktoré má na hnacej náprave vpravo takmer zjazdenú pneumatiku a na ľavej strane novú zimnú.

Aj rady expertov v médiách vzbudzovali úsmev. Ak cestujete, zoberte si so sebou teplú deku, termosku s čajom a ubezpečte sa, že máte nabitý mobil.

Brit nepozná škrabku na sklá… vystačí si s kreditkou. Zmrznutá voda v nádobke ostrekovača sa rieši dolievaním vriacej vody z rýchlovarnej kanvice. Netreba sa čudovať, Briti ani v lete nelejú do ostrekovačov špeciálnu kvapalinu, nie aby v zime kupovali nemrznúcu zmes.

Minulý rok britský Úrad pre ochranu zdravia varoval, že až 20 percent prípadov legionárskej choroby (ťažkého zápalu pľúc) v Anglicku a Walese spôsobuje voda z ostrekovačov. Úrad vyzval vodičov, aby namiesto obyčajnej vody používali kvapalinu.

Zbytočné a drahé. Taká bola reakcia motoristickej verejnosti, ktorá sa takto ozýva vždy, keď ktokoľvek čo i len naznačí, že motorista niečo musí.

Tak je to aj zo zimnými pneumatikami. Nie že by sa na Slovensku nenašlo dosť bláznov, ktorí ich považujú za zbytočnosť. Rozdiel je, že v našich končinách médiá najrôznejšieho druhu o potrebe zimných pneumatík nepochybujú a zákonodarca našiel odvahu zosúladiť legislatívu z fyzikálnymi zákonmi.

Aký to kontrast v porovnaní s vtedajším britským ministrom dopravy Philipom Hammondom, ktorý vlani vyhlásil, že zimné pneumatiky nie sú pre britské cesty vhodné. Mimochodom, pán Hammond je dnes ministrom obrany…

Šoková terapia

Záujem o zimné pneumatiky, ktorý v zime 2010/11 prekročil očakávania predajcov, sa preniesol aj do sezóny 2011/12. Táto zima má byť, podľa toho, komu veríte, krutá.

V každom prípade, v Británii, kde je priemerná zimná teplota 3.7 stupňa, sa deje niečo nevídané.

Výrobca Continental má v televízii reklamné šoty na zimné pneumatiky! Sieť pneuservisov KwikFit vo svojich inzerátoch tento rok špeciálne upozorňuje na fakt, že má na sklade aj zimné pneumatiky. KwikFit predal minulú sezónu 50-tisíc zimných pneumatík (25-krát viac ako rok pred tým) a tento rok predajcovia očakávajú ešte väčší záujem.

Ožili aj automobilky. Audi láka v novinách celostranovými inzerátmi „Pripravte sa na studené počasie so zimnými pneumatikami Audi“. Podobné zimné balíky ponúkajú BMW, Porsche, Mercedes ale aj ľudové značky ako Toyota, VW či Suzuki. Začínajú sa objavovať aj ponuky uskladnenia pneumatík mimo ich sezóny.

Úsvit rozumu

V tomto vzácnom prípade je ale dobro výrobcu zároveň dobrom pre konzumenta.

Našinca tiež pobaví, že kým slovenské, české či nemecké médiá prinášajú výsledky porovnávacích testov 10 zimných pneumatík, v britskej tlači testujú rozdiely medzi jazdou na letných a zimných.

Zmienky v médiách a skúsenosti z predchádzajúcich rokov vzbudzujú minimálne zvedavosť, čo vidno aj na diskusných fórach entuziastov tej či onej značky. Faktom zostáva, že Briti asi nezačnú masovo prezúvať a zavedenie povinnosti zimných pneumatík na ostrovoch nehrozí.

Aj súčasný stav je však pokrok. Možno tento rok v „mojom“ londýnskom pneuservise nebudem jediný, čo prezuje na zimné.

Prebúdzajú sa aj motoristickí novinári. Pri výpočte predností zimných pneumatík však nezabudnú zdôrazniť, že to tvrdí ten či onen výrobca. Taký Continental má nepochybne záujem na tom, aby si Briti kupovali na zimu novú sadu gúm, vo Wolverhamptone má totiž továreň. Búrka, ktorú Hammond vyvolal, stačila na spustenie debaty a posun v zmýšľaní tak médií (nič nie je lepšie, ako dokázať politikovi, že povedal hlúposť) ako aj časti motoristov. Verejnú mienku pobúril aj postup niektorých poisťovní. Tie vodičom, ktorí prezuli na zimné pneumatiky a znížili tak riziko nehody, zvýšili poistnú sadzbu aj o 25 percent – išlo údajne o modifikáciu mimo špecifikácií výrobcu. Tento rok poisťovne sľubujú nápravu – ak ide o rozmer schválený výrobcom a montáž sa odohrá v dielni s dobrou reputáciou, nebude vraj treba prezutie poisťovniam ani hlásiť…

debata chyba