Do šatníkov sa derie trendy islam, na západe je o neho veľký záujem

Tričká a mikiny s nápisom "terorizmus nemá žiadnu vieru" alebo závoj s nápisom "hidžáb, moje právo, moja voľba, môj život" - to sú jedny z mnohých módnych kreácií nemeckej módnej značky, ktorá chce ukázať svetu, že islam je nielen úplne v súlade s európskymi hodnotami, ale že môže byť aj trendy, píše agentúra AP.

30.09.2010 10:49
Melih Kesmen Foto:
Melih Kesmen navrhol islamskú módu, na mikine má nápis "Mám rád svojho proroka".
debata (15)

Nápad sa zrodil v hlave nemeckého návrhára Melih Kesmena v čase, keď Európou zmietali protesty proti dánskym karikatúram proroka Mohameda. Kesmen bol ako syn tureckých rodičov a praktizujúci moslim znechutený nielen netoleranciou protestujúcich, ale aj predsudkami, ktoré v Európe panovali ohľadom islamu. Rozhodol sa preto svoje názory vyjadriť pomocou módnych návrhov.

„Najskôr som si urobil sveter len pre seba s nápisom ‚Mám rád svojho proroka‘, aby som vyjadril svoje názory ako mierumilovný a tolerantný moslim,“ uviedol 34-ročný módny návrhár.

Sveter bol vraj veľmi populárny a ľudia sa ho na ulici pýtali, kde k nemu prišiel. Kesmen tak veľmi skoro zistil, že sa mu podarilo objaviť dieru na trhu. Spoločne so svojou ženou založil módnu značku Style Islam, ktorá sa sústredí na moderné oblečenie inšpirované moslimskou vierou. Značka teraz ponúka viac ako 35 rôznych návrhov, vrátane módnych doplnkov a plagátov, ktoré v sebe mieša islam a populárnu kultúru.

Na svojich stránkach vysvetľujú tvorcovia, čo ich viedlo k vytvoreniu každého z jednotlivých motívov.

„V súčasnej spoločnosti nie je pre ženu jednoduché nosiť šatku. Často je kvôli tomu vystavovaná predsudkom a diskriminácii … aj keď je šatka z hľadiska islamu považovaná za symbol oslobodenia od spoločenského útlaku,“ vysvetľujú napríklad v sekcii moderných hidžábov.

Hlavným oznámením má byť podľa návrhárov predovšetkým tolerancia. Na jednom z návrhov sú napríklad Ježiš a Mohamed označení za „bratov vo viere“.

Oblečenie sa zatiaľ predáva na internete, hlavným odbytiskom sú európske štáty, USA, Kanada a Turecko. Spoločnosť sa chystá expandovať aj na blízky východ.

„Máme veľa objednávok napríklad z Egypta, zo Spojených arabských emirátov alebo z Maroka,“ hovorí Kesmen. „Dopyt tu je, ešte sme ale nevybudovali dostatočnú infraštruktúru, aby sme mohli oblečenie do arabského sveta predávať,“ vysvetľuje.

Kesmen aj jeho žena Yeliz študovali grafický dizajn a pred založením Style Islam pracovali obaja v reklamných agentúrach. Sú potomkami tureckých prisťahovalcov, ktorí do Nemecka prišli v šesťdesiatych rokoch za prácou. Obaja sa považujú skôr za Európanov a ku svojej práci vraj pristupujú z európskej perspektívy.

„Chceme dať ľuďom možnosť na zamyslenie a ukázať im, že byť praktizujúci moslim a zároveň moderný, kriticky uvažujúci človek sa nevyhnutne nemusí vylučovať,“ vysvetľuje Kesmen, ktorého zákazníkov tvoria predovšetkým mladí ľudia a študenti.

Módna značka má aj svojich odporcov. Prevažne od konzervatívnych moslimov dostáva spoločnosť listy, ktoré ju obviňujú zo zľahčovania náboženských symbolov a znevažovania viery.

Abbas Schulz, jeden z berlínskych imámov, vraj ale na oblečení nevidí nič závadného. „Povedali mi o tom priatelia a ja som si hneď objednal mikinu s nápisom ‚Mám rád svojho proroka‘,“ povedal Schulz agentúre AP. „Páči sa mi tá myšlienka a ich orientálny dizajn vyzerá naozaj pekne,“ pochvaľuje si nový prírastok do svojho šatníka mladý imám.

15 debata chyba