Domov dôchodcov sa nedá vybrať

Na Slovensku je v súčasnosti viac ako 18-tisíc žiadateľov o umiestnenie v domove dôchodcov. Odpoveď na ich žiadosť býva často, že zoznamy sú plné na najbližších jeden až päť rokov. Situácia sa ešte zhoršila po tom, čo od januára minulého roku začal platiť nový zákon o sociálnych službách.

10.06.2010 11:57
dôchodca, starostlivosť Foto:
V domovoch pre dôchodcov sa o vás postarajú
debata

Mnohí ho označujú za diskriminačný, pretože klient alebo jeho príbuzní nemajú možnosť vybrať si domov dôchodcov podľa svojich predstáv, ak chcú, aby naň obec prispela.

Podľa zákona domov vyberá úradník z obce alebo vyššieho územného celku a klientov núti uprednostniť verejné štátne zariadenie pred neverejným súkromným. „A tak sa počet čakateľov na umiestnenie zvyšuje napriek tomu, že niektorí neverejní poskytovatelia majú voľné miesta,“ hovorí Milada Dobrotková, predsedníčka Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb.

Štát im navyše novou legislatívou znížil dotáciu na jedného klienta z 1 992 na 1 095 eur ročne.
Na problém hneď po prijatí zákona upozornili mimovládne organizácie. Nedávno im dal za pravdu aj Ústavný súd, ale kým dôjde k náprave, ubehne najmenej pol roka. Zákon o sociálnych službách treba zmeniť aj preto, že vybavovanie žiadostí je zložité.

Čo potrebujete
Do konca roka 2008 si žiadateľ mohol sám vybrať domov dôchodcov a poslať žiadosť. O jeho prijatí či neprijatí rozhodoval riaditeľ, na základe lekárskeho zdôvodnenia. Dnes sa žiadosti podávajú na obecný či mestský úrad, kde už raz lekárom potvrdené zdravotné dôvody musí preskúmať aj posudkový lekár.

Úrad dá ešte vypracovať sociálny posudok a až potom obec či mesto rozhodne, či je žiadateľ na sociálnu službu odkázaný a vyberie mu konkrétny domov dôchodcov.

Kto chce pre svojich rodičov či pre seba akúkoľvek sociálnu službu, musí mať rozhodnutie samosprávy o odkázanosti na ňu. O rozhodnutie musí sám požiadať. Až na základe kladnej odpovede sa rozhodne o poskytnutí služby, väčšinou s tým, že momentálne nie je k dispozícii žiadne voľné miesto a žiadateľ bude zaradený do poradovníka.

„Pred zaradením do poradovníka treba mať v poriadku všetky dokumenty. Napríklad právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na poskytovanie sociálnych služieb, vyplnenú žiadosť o uzatvorenie zmluvy a jej prílohy, v prípadoch pre umiestnenie do zariadenia pre seniorov aj súhlas kraja na zaradenie do poradovníka a zmluvu s obcou o uhradení potrebných nákladov. Iba pri najťažších prípadoch župa rozhodne o bezodkladnom umiestnení do zariadenia,“ hovorí riaditeľka Zariadenia pre seniorov a domova sociálnych služieb v Žiline Terézia Straňáková.

„V takomto prípade žiadateľ nie je zaradený do poradovníka, ale v prípade voľného miesta mu môžu byť služby poskytované mimo poradovníka – prednostne.“

Smolu majú aj tí, čo sa rozhodnú pre súkromné zariadenie. Obec totiž musí najprv zistiť, či nie je voľné miesto hociktorom v štátnom zariadení na území Slovenska.

Len aj nie je, schváli umiestnenie do súkromného zariadenia. „Ale aj to iba vtedy, ak chce, pretože túto službu musí objednať a dané zariadenie zazmluvniť,“ vraví Milada Dobrotková, predsedníčka Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb.

V čom je problém
Samosprávy nielenže uprednostňujú vlastné domovy, ale na rozdiel od neverejných dostávajú na klienta aj viac peňazí. „Za rovnaké služby platí klient u verejného poskytovateľa približne tretinu celkových nákladov na mesiac, ostatné prepláca samospráva zo svojho rozpočtu. U neverejného poskytovateľa platí naopak – dve tretiny celkových nákladov, pretože títo dostanú od samosprávy refundáciu nákladov len do jednej tretiny,“ upozorňuje Dobrotková.

Diskriminačné je aj nariadenie, že ten, kto sa rozhodne pre súkromný domov dôchodcov či penzión, nemá nárok na žiadny príspevok od samosprávy. "Pritom príspevok, ktorý dáva samospráva vo vlastných zariadeniach, platíme všetci v daňovom systéme. Každý z nás tak prispieva na pobyt tých, ktorí sú vo verejnom zariadení.

Bolo by vhodné aj v tomto ohľade ľudí zrovnoprávniť. Aby dostávali rovnaký príspevok v samosprávnom zariadení aj v súkromnom."

Problém s nedostatkom miest v domovoch dôchodcov je o to vážnejší, že Slovensko starne. Priemerná dĺžka života u mužov je približne 67 rokov, ženy sa dožívajú 77 rokov.

Protiústavné časti stratia účinnosť
Zmenilo sa v sociálnych službách po prijatí nového zákona niečo aj k lepšiemu? Podľa hovorcu Trnavského samosprávneho kraja Ivana Krajčoviča plusom je, že žiadatelia prechádzajú posudzovaním zo strany lekára aj sociálneho pracovníka, čím je zabezpečená absolútna objektívnosť a do zariadení sú prijímaní iba tí, ktorí sú na takúto formu služby odkázaní.

„Znížil sa výrazne počet čakateľov na umiestnenie do zariadení a zrovnoprávnili sa aj podmienky poskytovania starostlivosti u verejných aj neverejných poskytovateľov,“ vraví. Problém vidí v tom, že do zariadení začína prichádzať viac imobilných klientov a tie nie sú pripravené.

Posudzovanie klienta lekárom aj sociálnym pracovníkom považuje za prínos aj hovorca Nitrianskeho samosprávneho kraja Stanislav Katrinec.

Zákon, ktorý rozdelil občanov na dve kategórie, sa bude musieť zmeniť. „Došlo k takému neprimeranému obmedzeniu prístupu neverejných poskytovateľov sociálnej služby k hlavnému predmetu ich hospodárskej činnosti, ktoré svojimi dôsledkami zasahuje do podstaty ich práva na podnikanie,“ rozhodol Ústavný súd.

Po tom, čo jeho verdikt vyjde v Zbierke zákonov, stratia protiústavné časti zákona účinnosť. Poslankyňa parlamentu Monika Gibalová, ktorá spolu s ďalšími zákonodarcami zákon napadla, hovorí, že verdikt súdu v budúcnosti vyrovná postavenie zariadení samospráv a cirkevných či súkromných organizácií. „Uplynulé mesiace, keď bol zákon v platnosti, hodnotím ako krok späť. Rozhodnutie súdu nás vrátilo do bodu, z ktorého sa môžeme vydať dvoma smermi. Verím, že sa podarí zabrániť recidíve.“

Ako a za čo sa platí v domove

  • po zaplatení úhrady za celoročnú starostlivosť musí dôchodcovi ostať z penzie aspoň 37 € mesačne, teda 20 percent zo životného minima
  • po zaplatení úhrady za týždennú starostlivosť mu musí zostať mesačne z jeho príjmu najmenej 92,60 €
  • ak má dôchodca príjem len do uvedenej výšky, nie je povinný za službu platiť
  • ak má príjem vyšší, ale nie taký, aby zaplatil plnú sumu za domov, môže zaplatiť len časť úhrady
  • doplatiť zaňho v takom prípade sú povinné deti – po zaplatení im však musí zostať aspoň 240,75 €

Pre koho sú určené

  • Poskytujú služby občanom, ktorí sú:
  • poberateľmi starobného dôchodku
  • pre svoj nepriaznivý zdravotný stav vyžadujú sústavnú starostlivosť inej osoby, ktorú občanovi nemôže zabezpečiť rodina ani opatrovateľská služ­ba
  • starostlivosť v domove dôchodcov potrebujú z iných vážnych dôvodov

    V domove sociálnych služieb možno poskytovať starostlivosť občanovi s telesným alebo so zmyslovým postihnutím, ak je na tento druh sociálnej služby odkázaný a iná sociálna služba dostatočne nerieši jeho hmotnú alebo sociálnu núdzu.

Ako žiadať o prijatie a čo všetko potrebujete doložiť

  • Správne vyplnená žiadosť, ktorá musí byť potvrdená mestským alebo obecným úradom v mieste trvalého bydliska žiadateľa a vlastnoručne podpísaná.
  • Obec posúdi, na akú službu je odkázaný a vydá rozhodnutie. Podkladmi sú lekársky a sociálny posudok, ktoré vypracováva obec.
  • Po tom, čo rozhodnutie nadobudne právoplatnosť, záujemca je povinný podať obci písomnú žiadosť o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby.
  • Obec mu potom zabezpečí miesto v domove alebo ho zaradí do poradovníka. Prijatie závisí od zdravotného stavu, takže čakací čas je veľmi individuálny.
  • Ak si chce dôchodca vybrať domov podľa vlastného rozhodnutia, obec mu naň nemusí vôbec prispieť.
  • V domove možno získať miesto aj prednostne, mimo poradovníka. Väčšinou však ide o urgentné prípady, keď je ohrozený život a nie je možné zaistiť starostlivosť inak.
  • Ak domov nevyhovie žiadosti, žiadateľ sa môže do 15 dní odvolať u obce či župy alebo aj na súde.
  • V prípade hmotnej núdze čestné vyhlásenie o vlastníctve hnuteľného a nehnuteľného majetku. Ak nemá žiadnu nehnuteľnosť, musí predložiť potvrdenie príslušného obecného úradu, že za posledných 5 rokov nič nevlastnil a čestné vyhlásenie, že žiadnu nehnuteľnosť ani nedaroval.
  • Psychiatrické vyšetrenie (nie staršie ako 3 mesiace)
  • RTG snímku pľúc (nie staršiu ako 1 rok)
  • Potvrdenie pošty o dôchodku a rozhodnutie Sociálnej poisťovne o dôchodku
  • Platný občiansky preukaz
  • Zdravotný záznam a lieky na jeden mesiac
  • Preukaz poistenca, príp. preukaz ZŤP (ak je držiteľom)
  • Všetky osobné doklady (rodný list, sobášny list, úmrtný list manžela, manželky, príp. rozsudok súdu o rozvode)
  • Potvrdenie o bezinfekčnosti prostredia od obvodného lekára
  • Overený odpis rozhodnutia súdu o zbavení alebo obmedzení spôsobilosti na právne úkony, ak bolo vydané
  • Potvrdenie z pošty o výške starobného dôchodku.

Aký je postup pri vypĺňaní žiadosti

  • Treba podať žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu na príslušný odbor sociálnych vecí. K žiadosti je potrebné doložiť potvrdenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o nepriaznivom zdravotnom stave osoby, ktorá žiada o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu.
  • Posudkovou činnosťou sa zisťuje odkázanosť človeka s ťažkým zdravotným postihnutím alebo fyzickej osoby s nepriaznivým zdravotným stavom na sociálnu službu v zariadení pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby (v zariadení podporovaného bývania, v rehabilitačnom stredisku, v domove sociálnych služieb a v špecializovanom zariadení). Posudková činnosť sa delí na lekársku a sociálnu.
  • Lekárska posudková činnosť je posúdenie odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby. Pri výkone lekárskej posudkovej činnosti posudzujúci lekár vychádza z lekárskeho nálezu vypracovaného lekárom, s ktorým má žiadateľ uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Ak je lekársky nález neúplný, lekár požiada zmluvného lekára o doplnenie. Výsledkom posúdenia je lekársky posudok.
  • Sociálna posudková činnosť je posudzovanie individuálnych predpokladov človeka, ktorý žiada o umiestnenie v domove.

Na základe lekárskeho a sociálneho posudku sa vyhotovuje posudok o odkázanosti na sociálnu službu, ktorý obsahuje:

  • stupeň odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby
  • znevýhodnenie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo s nepriaznivým zdravotným stavom v oblasti sebaobslužných úkonov, úkonov starostlivosti o svoju domácnosť a pri základných sociálnych aktivitách
  • návrh druhu sociálnej služby
  • určenie termínu opätovného posúdenia zdravotného stavu.
  • Posudok o odkázanosti na sociálnu službu je podkladom na vydanie rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu. Správnym orgánom na vydanie rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu je v zmysle zákona o sociálnych službách miestne príslušný vyšší územný celok. Keď rozhodnutie nadobudne právoplatnosť, konanie o odkázanosti občana na sociálnu službu je ukončené. Právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu občan prikladá k žiadosti o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby.

Zo zákona o sociálnych službách

  • Platí od 1. januára 2009. Podľa zákona pod číslom 448/2008 Z. z. sa domovy dôchodcov zmenili na zariadenia pre seniorov, domovy sociálnych služieb zostali pod pôvodným názvom.
  • Zariadenie pre seniorov (domov dôchodcov) je určené pre ľudí, ktorí dovŕšili dôchodkový vek a sú odkázaní na pomoc inej osoby alebo poskytovanie sociálnej služby v tomto zariadení potrebujú z iných vážnych dôvodov.
  • Domov sociálnych služieb poskytuje službu osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej osoby a jej stupeň odkázanosti je najmenej V., alebo osobe, ktorá je nevidiaca alebo prakticky nevidiaca a jej stupeň odkázanosti je najmenej III. (stupne odkázanosti sa určujú podľa bodov, boduje lekár. I. stupeň – 105 až 120 bodov a nepotrebuje starostlivosť inej osoby, II. 85 až 104 a vyžaduje si starostlivosť 2 až 4 hodiny denne, III. – 65 až 84 – starostlivosť 4 až 6 hodín denne, IV. – 45 až 64 – starostlivosť 6 až 8 hodín denne, V. – 25 až 44  – starostlivosť 8 až 12 hodín denne a VI. stupeň – 0 až 24 bodov a opateru viac ako 12 hodín denne).
debata chyba