Most spadol pre ušetrených 10-tisíc eur, ukázala expertíza

Experti na mostné objekty dokázali, že za tragickým zlyhaním podpernej konštrukcie diaľničného mosta pri Kurimanoch z novembra 2012 bolo šetrenie na spevnení mosta. To bolo nedostatočné, a tak sa zle postavené podpery zrútili a usmrtili štyroch robotníkov. Denník Pravda zistil, že pridanie pár kusov oceľových stojok, ktoré by rozhodne zlepšili stabilitu skruže, by vyšlo maximálne na 10-tisíc eur. Celá inštalácia skruží stála pritom 322-tisíc eur.

28.01.2013 20:00 , aktualizované: 29.01.2013 08:00
Kurimany, zrútený most Foto:
Pri obci Kurimany sa v novembri zrútil most vo výstavbe nad diaľnicou D1.
debata (156)

Posúdenie príčin novembrovej tragédie už vyšetrovatelia predložili aj Národnej diaľničnej spoločnosti. "Obsah správy je súčasťou vyšetrovacieho spisu,“ potvrdil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Preverovanie statických výpočtov výdrže stojok ešte pokračuje. Keďže stojky boli postavené tak, ako boli nakreslené, pochybil zrejme aj statik. Minister dopravy Ján Počiatek dnes v parlamentnom výbore pre hospodárske záležitosti prednesie správu o opatreniach jeho rezortu na objasnenie situácie po páde diaľničného mosta.

Kauza by mala vyústiť do toho, aby sa pri stavbách prestalo šetriť tam, kde to nie je možné. Štát by zároveň mal nájsť cestu na to, aby sa s rastúcou kvalitou stavby nepredražovali. Odborníci vidia priestor najmä v obmedzovaní provízií pri verejných tendroch.

Ministerstvo po zrútení mosta zatiaľ zvýšilo kontroly. "Na pokyn ministra diaľničiari preverili všetky rozostavané mostné konštrukcie. Rovnako minister rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie, ktoré môžu stratou svojej stability ohroziť život a zdravie pri práci, budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok. Okrem úsekov na diaľnici D1 Jánovce – Jablonov bolo skontrolovaných aj 28 mostov na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala – Turany a 15 mostov na stavbe diaľnice D1 Fričovce – Svinia,“ konkretizuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Možnosť postaviť deväťkilometrovú diaľnicu pri Levoči dostal žilinský Váhostav spolu s Bögl a Krýsl za vyše 59 miliónov eur. Predpokladaná cena za štvorprúdovku však bola 95 miliónov eur, preto sa aj ministrovi Počiatkovi začali po tragédii vynárať otázky, či za ňou netreba hľadať aj ponúknuté príliš nízke ceny za výstavbu diaľnic. "Preskúmame cenové rozdiely, ktoré v súčasnosti sú pri takýchto dočasných podporných konštrukciách. Aby sme vedeli vylúčiť, ale aj potvrdiť možnosť, že cena má vplyv na kvalitu výstavby,“ vravel krátko po kolapse podpier Počiatek. Stavebníctvo sa však v čase krízy hlboko prepadlo a pre úspech v štátnych tendroch si vraj stavebné firmy znižovali marže, čo spôsobilo také nízke ceny ponúkané za výstavbu diaľnic. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) si myslí, že nešťastie pri Kurimanoch uvoľní cestu pre návrat verejno-súkromných PPP projektov. "Pán minister naznačuje, že mu chýbajú obrovské marže na diaľniciach a rád by sa k nim vrátil. PPP projekty nezabezpečia Slovensku, že cesty budú bezpečné a že podobné tragédie sa stávať prestanú,“ uvažuje Figeľ.

Okrem možnosti, že na osudnej skruži vybočili stojky, sa vyšetrovateľom natískali ešte dve. Podľa nich mohol zlyhať základ pod skružou v druhom poli, pretože rýchlosť, akou nastalo zlyhanie, poukazuje na to, že jediná možnosť je náhle ušmyknutie pozdĺž šmykovej plochy, ktorá sa tu mohla vytvoriť v dôsledku geologických podmienok, teda problémového podložia. Ďalšou možnosťou zlyhania bolo preklopenie priečnych nosníkov uložených na lisoch. Stabilitu proti preklopeniu v tomto mieste však zabezpečovali napnuté laná.

Za zlyhaním podperných konštrukcií a následným usmrtením štyroch stavebných robotníkov tak stojí ich nedostatočné spevnenie, teda konkrétne vybočenie spojok skruže pri vysokých pilieroch medzi druhým a tretím poľom. Vybočenie mohlo nastať smerom do druhého poľa, nakoľko stojky neboli spevnené v pozdĺžnom smere mosta, iba v priečnom. Most pri Kurimanoch mali pod palcom stavbári z Bögl a Krýsl. Podpornú konštrukciu však montovala popradská firma Skruže Weise. Pri posudzovaní príčin tragédie sa takisto uvažovalo o tom, či nepochybil stavebný dozor, ktorý na stavbe zabezpečovala Národná diaľničná spoločnosť.

Stavebný dozor si totiž mal všimnúť, že podporná skruž je príliš štíhla, ale takisto aj to, že nebola ukotvená v betónových pilieroch. Dozor podobne pri pohľade na statiku mohol stavbu zastaviť. Vyšetrovanie je ukončené zatiaľ len sčasti. Minister Počiatek ešte vlani avizoval, že keď šetrenie definitívne potvrdí chybu na strane NDS, odvolá šéfa diaľničiarov Milana Gajdoša. Nový stavebný zákon zároveň prinesie zmeny. "Dozor bude zodpovedný za vypracovanie statických posudkov, počas priebehu stavby bude dozor monitorovať vývoj stavby z hľadiska bezpečnosti a technických parametrov,“ tvrdí František Palko, štátny tajomník ministerstva dopravy.

Kurimanský most by sa mal začať nanovo stavať až po úplnom skončení vyšetrovania. „Zhotoviteľ dostal pokyn, aby vykonal všetky práce súvisiace s demontážou odstrelenej podpornej konštrukcie a jej odvozom na určené miesto podľa schváleného technologického postupu tak, aby bol priestor objektu mosta prístupný pre práce a expertízy od 1.¤marca,“ doplnil Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

156 debata chyba