Televízie odpočítavať čas reklamám zatiaľ nebudú

Vedieť, koľko času zostáva do konca reklamného bloku počas filmu či seriálu, by potešilo nejedného diváka. V Českej republike s tým začala televízia Nova. Naše televízie takýto krok zatiaľ neavizujú.

31.01.2013 15:00
televízia, televízor, ovládač Foto:
Ilustračná fotografia
debata (14)

Česká komerčná televízia Nova od 19.30 do 21.30 počas reklamného bloku začala v pravom rohu obrazovky ukazovať, koľko potrvá. Cieľom má byť vraj spríjemnenie diváckeho zážitku a tiež krok v ústrety divákom aj obchodným partnerom. Televízia zároveň v tomto čase obmedzila reklamu.

Či sa diváci dočkajú časového údaja, koľko potrvá reklama, aj vo vysielaní slovenských televízií, je otázne. Podľa obchodného riaditeľa TV JOJ Martina Herža odpočítavanie času možno televízia spustí. „Doteraz sme na odčítavanie času do konca reklamy neboli technicky vybavení, ak to bude možné, zaradíme tento prvok do vysielania aj my. Už rok však používame označenie, koľko reklám je umiestnených v našich power breakoch, ktoré sú vysielané v Novinách a Paneláku,“ povedal Heržo.

RTVS na spustenie odpočítavania reklám v súčasnosti nemá potrebné technologické vybavenie. „V prípade, že sa RTVS rozhodne spustiť túto službu, bude to reálne až po obstaraní nového grafického systému, ktorý ju bude okrem iného vedieť zabezpečovať,“ povedal hovorca RTVS Richard Šümeghy. Obstaranie nového grafického systému plánujú v priebehu roka 2013. TV Markíza nechcela komentovať, či službu plánuje zaviesť.

Mediálna analytička Zuzana Mistríková hovorí, že postup nemeckých televízií, ktoré odpočítajú čas poslednému odkazu pred filmom, ktorý trvá 30 sekúnd, je logický. „Má to pridanú hodnotu pre obidve strany. Televízia si diváka pri obrazovke podrží a on nepremešká pokračovanie filmu,“ dodala.

Licenčná rada dostáva od divákov množstvo podnetov v súvislosti s reklamou, pretože majú dojem, že jej vysielajú viac, ako povoľuje zákon. „Obyčajne nevedia, že do času vyhradeného pre reklamu sa nezapočítavajú tzv. upútavky, alebo že porušením zákona nie je to, ak vysielateľ program preruší niekoľko minút po úvodných titulkoch,“ hovorí Lucia Jelčová z Rady pre vysielanie a retransmisiu.

Minulý rok licenčná rada uložila spolu 11 sankcií týkajúcich sa rozsahu vysielanej reklamy a jej zaraďovania do vysielania. Súkromné televízie môžu odvysielať maximálne 12 minút reklamy v priebehu hodiny. Prerušovanie konkrétnych typov programov je tiež dané zákonom.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba