Kampaň sa rozbieha nesmelo, bilbordmi

V státisícoch eur možno odhadovať kampaň najsilnejších prezidentských kandidátov. O konkrétnych číslach však väčšinou ešte nechcú hovoriť. "Státisíce eur to budú určite," odhaduje odborník na reklamu a marketing Michal Ruttkay.

03.01.2014 12:00
debata (6)

Zákon hovorí, že na kampaň možno vynaložiť necelých 133-tisíc eur. To je však len suma určená na samotnú kampaň v trvaní 15 dní, ktorá sa začne 28. februára. Dovtedy môžu kandidáti v neformálnom presviedčaní ľudí minúť neobmedzene veľké množstvo peňazí.

Zatiaľ jediným viditeľným prejavom kampane sú bilbordy, ktorými sa niektorí kandidáti pripomínajú voličom. Ruttkay povedal, že bilbordy sú na Slovensku z hľadiska politickej reklamy preceňované médium. „Je to taká akoby deklarácia sily, že na to mám, ale z hľadiska ovplyvnenia a rozhodovania voliča, to nerieši jeho správanie. To skôr riešia udalosti a témy, ktoré jednotliví kandidáti predostrú,“ objasnil Ruttkay.

Bilbordy s prezidentským kandidátom Smeru... Foto: Robert Hüttner, Pravda
billboard, voľby, prezident, fico Bilbordy s prezidentským kandidátom Smeru Robertom Ficom sa objavili len pred pár dňami.

S bilbordmi už vyšiel prezidentský kandidát Smeru Robert Fico. Na otázku, či sa musí aj on ako premiér pripomínať, Ruttkay odpovedal, že mnohí voliči nemuseli zachytiť tlačovú besedu premiéra, na ktorej oznámil svoju kandidatúru. „Musí svojim voličom povedať, som tu, odštartoval som,“ poznamenal Ruttkay. Smer nezverejní informáciu o počte bilbordov. „Ide o strategickú informáciu,“ uviedla hovorkyňa Smeru Monika Počátková.

Strana zatiaľ nechce hovoriť ani o výške rozpočtu na kampaň. Premiér Fico Pravde krátko po oznámení kandidatúry len povedal, že ju netreba prepaľovať. Podľa hovorkyne Smeru bude kampaň financovaná z prostriedkov strany Smer, pričom zdrojom financií nebudú žiadne dary ani sponzorské príspevky.

„Jednotlivé položky v rámci financovania kampane, ako aj celková suma vynaložená na kampaň budú známe až po skončení kampane a v zmysle zákona budú aj zverejnené,“ informovala Počátková. Smer už má zriadený volebný tím, za obsahovú stránku kampane je zodpovedný podpredseda strany Marek Maďarič. O financiách mlčí aj prezidentských kandidát Pavol Hrušovský z KDH. „To je zatiaľ predčasná otázka, určite neprekročíme zákonom stanovenú sumu,“ povedal hovorca Hrušovského Martin Krajčovič.

Hrušovský má zriadený transparentný účet, kde občania môžu priamo sledovať príjmy a výdavky. Časť budú tvoriť jeho vlastné zdroje, časť príspevky od ľudí a časť bude pochádzať od KDH. Volebný tím momentálne finalizuje prípravu bilbordovej kampane. V najbližších dňoch má padnúť rozhodnutie, odkedy a v akom počte bilbordovú kampaň spustí. Krajčovič označil bilbordy za „povinnú jazdu“, Hrušovský sa chce sústrediť na osobné stretnutia s ľuďmi.

Radoslav Procházka vyšiel s bilbordami už v lete. Foto: Robert Hüttner, Pravda
voľby, Procházka Radoslav Procházka vyšiel s bilbordami už v lete.

Kandidát Andrej Kiska považuje za ťažké teraz odhadovať rozpočet kampane. „Všetko bude závisieť od toho, akú kampaň budú viesť ostatní kandidáti,“ uviedol v stanovisku s tým, že jeho kampaň určite nebude najdrahšou. Všetky výdavky si bude platiť z vlastných úspor. Poukázal na kandidátov, tradičných politikov, ktorí majú ako členovia parlamentu a premiér obrovské možnosti vlastnej prezentácie v médiách. Kiska momentálne bilbordy nemá. V minulých mesiacoch ich mal niečo vyše tisíc a investoval do nich približne 100-tisíc eur.

Prezidentský kandidát Ján Čarnogurský doteraz minul na kampaň zhruba 30-tisíc eur, ktoré pochádzali z jeho vlastných zdrojov a zo sponzorských príspevkov. Celkový rozpočet na kampaň odhaduje do 100-tisíc eur. Vyúčtovanie nákladov predloží v zmysle volebného zákona do tridsiatich dní po voľbách. Čarnogurský nemá zatiaľ žiadne bilbordy. „Vníma ich ako negatívny zásah do celkového koloritu krajiny, preto ich bude mať oproti iným kandidátom pomerne málo. Oveľa väčší význam prikladá osobnému stretávaniu sa s voličmi a priaznivcami,“ povedal Vladimír Palko ml. z volebného tímu Jána Čarnogurského.

O rozpočte na kampaň ešte nevedel nič bližšie povedať kandidát SMK Gyula Bárdos. SMK si plánuje zobrať úver. Súkromnými zdrojmi prispeje aj samotný Bárdos a možnosť prispieť budú mať aj sympatizanti. „Všetko bude, samozrejme, transparentné,“ podotkla tlačová tajomníčka SMK Helena Fialová.

Prezidentskí kandidáti Radoslav Procházka a Milan Kňažko do uzávierky neodpovedali na otázky o nákladoch kampane či bilbordoch. Procházka sa však už cez bilbordy pripomínal v lete. Mal ich doteraz 700, koľko ho vyšli, nepovedal.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #prezidentskí kandidáti #prezidentské voľby 2014