Súkromné Kiskove lety špeciálom sú pre Slovensko luxus

Aj predchodcovia Andreja Kisku mali možnosť používať vládny špeciál na súkromné účely, ani jeden to však nevyužil. Dvaja bývalí prezidenti Rudolf Schuster i Ivan Gašparovič si totiž podľa ich slov uvedomovali, že to nie je pre krajinu lacný špás.

31.03.2015 12:00
Andrej Kiska, manželka Martina Foto: ,
Prezident Andrej Kiska s manželkou Martinou.
debata (428)

Lietadlo navyše spravidla sprevádza aj vozidlo Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a okrem leteckých nákladov tak daňoví poplatníci hradia aj sprievod prezidenta. Koľko súkromných ciest z Bratislavy do Popradu už Slováci Kiskovi za deväť mesiacov zaplatili? Zarážajúce je, že nikto z kompetentných to ani päť dní po prevalení tohto prešľapu nechce povedať.

Všetko však nasvedčuje tomu, že súčasný prezident lieta špeciálom za svojou manželkou a deťmi každý týždeň od zvolenia do funkcie. Vládne lietadlo tak mohlo s prezidentom pristáť na popradskom letisku 42-krát. To by znamenalo, že len na jeho lety prispeli daňoví poplatníci sumou vyše 200 000 eur. Denník Pravda opakovane kládol v tejto súvislosti otázky Kancelárii prezidenta, rezortu vnútra aj popradskému letisku. Ani jedna z týchto inštitúcií však nebola ochotná konkrétne odpovedať.

Aj minulý víkend pritom strávil Kiska v pohodlí domova. Štáb RTVS totiž nedeľnú reláciu O 5 minút 12 natáčal s Kiskom v predstihu v piatok v Tatrách. Podľa stanoviska RTVS bolo to na základe vzájomnej dohody. Hovorca prezidenta Roman Krpelan v pôondelok opäť nechcel povedať, ako sa tam dopravil.

Kiska v spomínanej relácii však svoje lety lietadlom za rodinou obhajoval. Uviedol, že o časté využívanie vládneho špeciálu ho žiadal šéf rezortu vnútra Robert Kaliňák. „Keď sme diskutovali ešte niekedy dávno s ministrom vnútra tesne po mojom zvolení, tak on ma priam prosil, aby som niekedy využíval aj takýto typ prepravy. On ma prosil, pretože to lietadlo i piloti musia byť niekedy vo vzduchu,“ uviedol.

Kaliňák o súkromných letoch nehovoril

Petar Lazarov, hovorca ministerstva vnútra, pre Pravdu povedal, že ministerstvo je stále toho názoru, že lietadlá Leteckého útvaru by mali byť čo najviac využívané. „Nakoľko z dôvodu predpísaných kontrol lietať musia, či už prázdne, alebo s posádkou na palube,“ mieni Lazarov. Zároveň zdôraznil, že Kaliňák prezidenta vyzval, aby špeciál využíval v rámci svojho pracovného programu. O súkromných účeloch však nehovoril.

Bývalý štátny úradník, ktorý sa pohyboval v prostredí prezidentskej kancelárie, uviedol, že časté lety špeciálom Jak-40, ktoré prezident realizuje, sú skôr otázkou etiky. „Prezident má síce nárok vládny špeciál využiť kedykoľvek, ale či to urobí aj v prípade súkromných ciest, je skôr otázka morálno-etickej roviny. Pán Kiska si zvolil väčšie pohodlie,“ dodal.

Prezident Andrej Kiska lieta špeciálom za... Foto: SITA, Michal Burza
JAK-40, vládny špeciál Prezident Andrej Kiska lieta špeciálom za svojou rodinou, ktorá žije v Poprade. Na cesty využíva vládne lietadlo JAK 40.

Podobný názor má aj politológ a rektor Akadémie médií Vysokej školy mediálnej a marketingovej komunikácie v Bratislave Eduard Chmelár. „Ak si uvedomíme, že tie náklady sú oveľa vyššie ako milodary, ktoré rozdáva zo svojho platu, tak sa celé jeho gesto míňa účinkom. Je to etická rovina, má na to právo. Ale je to prinajmenšom čudné, aby štát dotoval predĺžené víkendy takýmto spôsobom. Na pomery tejto krajiny je to luxus,“ zdôraznil Chmelár. Prezident rozdá každý mesiac desiatim rodinám čistý plat vo výške približne 5 213 eur. Jeho cesty do Popradu za predpokladu, že tam lieta štyri víkendy za mesiac, stoja daňových poplatníkov takmer 20 000 eur.

Exprezidenti špeciál využívali iba pracovne

Pravda zisťovala, ako často a za akým účelom vládny špeciál využívali Kiskovi predchodcovia.

„Prezident Ivan Gašparovič vládny špeciál využíval na pracovné a oficiálne návštevy v zahraničí a pracovné cesty na Slovensku v prípade, že termín návštev a jeho pracovný program si vyžadovali zrýchlený presun,“ uviedol bývalý hovorca Gašparoviča Marek Trubač. Podľa neho cesty špeciálom predchádzajúca hlava štátu veľmi zvažovala, dôvodom boli dvojité náklady. „Prezident vo väčšine prípadov volil skôr prepravu osobným autom, ktoré mal pridelené, a tým pádom nemusel letieť špeciálom. Keby letel, autá by na to miesto merali cestu tiež,“ dodal Trubač.

Aj v súčasnosti totiž platí, že predtým, ako hlava štátu odletí špeciálom napríklad do Popradu, musí Úrad pre ochranu ústavných činiteľov vyslať vozidlo s ochrankou, ktoré ho bude čakať na popradskom letisku a sprevádzať počas víkendu doma.

Podľa Trubača prezident rozhoduje sám, či na prepravu využije auto, alebo vládny špeciál. „Úrad rezortu vnútra je len na to, aby poskytol všetky možné spôsoby prepravy a aby volil tú, ktorá je najbezpečnejšia,“ doplnil.

Z Bratislavy do Košíc často odchádzal aj prezident Rudolf Schuster. Podľa neho špeciálom nikdy neletel a radšej si s rodinou zaplatil let u súkromného prepravcu. „Kupoval som si letenky pre seba, pre manželku i pre dcéru. Ani raz som špeciál nepoužil na súkromné účely, hoci prezident má na to nárok a neporušuje tým predpisy,“ povedal Schuster, podľa ktorého let špeciálom je nákladný. „Ja som to považoval za drahý spôsob prepravy a skôr som šetril verejné prostriedky. To bolo vo mne, to nie je výčitka voči prezidentovi, pretože má na to nárok,“ povedal včera Pravde Schuster.

Andrej Kiska v nedeľnom vysielaní relácie O 5 minút 12 tvrdil, že cesta vlakom je najdrahším spôsobom prepravy ústavných činiteľov. „Úprimne, keď sa rieši preprava, tú rieši Úrad pre ochranu verejných činiteľov. Prezident povie, potrebujem sa prepraviť tam a tam, a ten rozhoduje, čo, kde a ako. Paradoxne som sa veľmi usmieval, keď mi vysvetlili, aby som nikdy nechodil vlakom, lebo neexistuje drahšia preprava,“ povedal prezident. Dôvodom podľa neho je, že „každá stanica, nadjazd, tunel musia byť zabezpečené“.

Bývalý prezident Rudolf Schuster má na cestovanie vlakom iný názor. „Platili sme si cestovné lístky ja i manželka. Vyčítali mi, že síce chodím vlakom, ale popri vlaku ide auto s ochrankou. Ja som tvrdil, že ich nepotrebujem, ale to bol predpis a nemohol som s tým nič urobiť,“ povedal Schuster. Vozidlo, ktoré vlak s prezidentom sprevádzalo, bolo práve auto Úradu pre ochranu ústavných činiteľov. V prípade, že prezident cestuje vlakom, polícia zabezpečuje nástupnú a výstupnú stanicu a policajnú ochranu na každej stanici, kde vlak stojí.

© Autorské práva vyhradené

428 debata chyba
Viac na túto tému: #vládny špeciál #Andrej Kiska