Lieky si budú pacienti vyberať cez čipové karty

Vybrané lekárne a ambulancie by mali na konci tohto roka testovať elektronický recept, ktorý nahradí klasický papierový.

05.05.2015 13:30
ministerstvo zdravotnictva, MZ SR, budova Foto: ,
Ministerstvo zdravotníctva uvádza, že elektronický recept začnú testovať v tomto roku.
debata (3)

Pacient si potom lieky v lekárni vyberie vďaka čipovej karte. Ak sa testovanie osvedčí, tzv. e-recepty by mali byť bežné v roku 2017.

Elektronický recept mal u nás fungovať už pred tromi rokmi, jeho zavedenie sa doteraz každý rok pre chýbajúce peniaze odďaľovalo. Členské štáty európskej únie využívajú tento model viac ako desať rokov, vo Švédsku, Fínsku, v Nemecku či Dánsku už ide o zabehnutý systém.

Ministerstvo zdravotníctva uvádza, že elektronický recept je súčasťou pripravovaných služieb elektronického zdravotníctva (eHealth). „Uvedená služba, spolu s ďalšími, ktoré sú vyvíjané v rámci prvej fázy implementácie eHealth, je vo finálnom štádiu riešenia,“ povedal hovorca rezortu Peter Bubla.

Ešte v tomto roku plánuje ministerstvo spustiť skúšobnú prevádzku s vybranými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Postupne bude do projektu priberať aj ďalších tak, aby v januári 2017 už bežala táto služba celoplošne.

Čo všetko si zavedenie elektronického receptu bude vyžadovať, Bubla nespresnil. Časť projektu eHealth, ktorej súčasťou je aj elektronické predpisovanie liekov, vyšla zhruba na 47 miliónov eur, štát na to využil eurofondy.

Fungovanie e-receptu priblížil prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ. Podľa neho pacient príde do ambulancie s vlastnou kartou, rovnako svoju kartu bude mať aj lekár. V ordinácii lekár načíta obe karty cez čítačku a dostane sa do pacientovho elektronického zdravotného záznamu.

Lekár si nebude môcť listovať len tak v záznamoch iných pacientov, pretože pacient použitím karty dá súhlas iba na vstup do jeho evidencie. „Po vyšetrení pacienta vytvorí recept a uloží ho na virtuálne úložisko,“ vysvetlil Sukeľ.

Vybratie receptu v lekárni bude prebiehať opäť za pomoci dvoch kariet, pacientovej a lekárnikovej. Farmaceut načíta obe karty a dostane sa k receptu na úložisku.

Sukeľ je však k zavedeniu tohto systému skeptický. Pripomenul, že pôvodne mal byť spustený v roku 2012. „Termín zavedenia sa stále posúva, ďalším mal byť rok 2015, teraz sa odsunul o ďalšie dva roky, takže v súčasnosti u nás elektronická preskripcia liekov neexistuje nijako,“ reagoval Sukeľ. Dôvodom, prečo tak nie je, sú podľa neho peniaze.

Vydanie elektronického receptu pritom nebude len náhradou papierového. V jednom virtuálnom priestore budú uložené potrebné informácie o všetkých liekoch, ktoré pacient užíva, prípadne užíval. Lekár tak získa kompletné informácie, pretože nemusí vedieť, čo všetko pacient berie, najmä ak si ani pacient sám nevie spomenúť.

Okrem toho by mal e-recept priniesť väčší komfort aj pacientom. „Napríklad pacientovi by stačilo len zatelefonovať alebo mailovať do lekárne, či liek majú a kedy si môže poň prísť,“ dodal šéf lekárnikov s tým, že s klasickými receptami majú farmaceuti veľa administratívy. „Lekár recept vytlačí a my naspäť do počítača prepisujeme približne dvadsiatku údajov,“ podotkol.

V susednom Česku začali elektronické recepty používať v roku 2011. Odvtedy ich bolo do konca marca 2015 vystavených viac ako 2,5 milióna. Ich používanie je dobrovoľné. "Inštitút elektronického receptu bol do našej legislatívy zavedený zákonom o liekoch, ktorý nadobudol účinnosť v januári 2008.

Štátny ústav pre kontrolu liečiv mal povinnosť zriadiť centrálne úložisko elektronických receptov," informovala Štěpánka Čechová, vedúca tlačového oddelenia českého ministerstva zdravotníctva. Náklady na zriadenie centrálneho úložiska boli 160 miliónov českých korún, čo je viac ako 5,8 mil. eur. Ročné prevádzkové náklady sú 7,7 mil. korún (280-tisíc eur).

Medzi prvými nemocnicami, ktoré e-recept začali vydávať, bola aj ostravská nemocnica. „Na nový systém si zvykli v krátkej dobe lekári aj lekárnici a tak sme ho zaviedli do všetkých našich zariadení,“ povedala Radka Miloševská, hovorkyňa skupiny Agel, ktorá v Česku vlastní desiatku nemocníc a polikliník.

Aby lekár začal vydávať e-recept, musí mať podľa Miloševskej špeciálny certifikát. Náklady na jeho zariadenie a ďalšie administratívne poplatky sú okolo 100 Kč (tri eurá) na rok pre jedného lekára.

Výhody elektronického receptu

  • pacient bude vedieť, aké lieky sú na neho vedené
  • lekár pri predpisovaní zistí, aké ďalšie lieky ešte berie pacient. Môže tiež dostať upozornenie, či lieky nemajú medzi sebou negatívne reakcie
  • lekár dostane informáciu o tom, či si pacient liek z lekárne vybral, aj to, aký liek mu vydali
  • postupne odpadne ručné prepisovanie údajov z papierových receptov do informačných systémov v lekárňach
  • kontrola spotreby liekov bude jednoduchšia

Zdroj: Národné centrum zdravotníckych informácií

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #lieky #ministerstvo zdravotníctva #čipové karty