Staré pneumatiky vezmú do zberu zadarmo

Vodiči budú od januára 2016 dávať pneumatiky do zberu zadarmo. Dnes, keď ich chcú v pneuservisoch odovzdať, musia za ne kúpiť nové alebo zaplatiť poplatok. Nový zákon o odpadoch od budúceho roka zaviaže výrobcov zabezpečiť bezplatný spätný zber cez predajné miesta bez toho, aby bol viazaný na kúpu iného tovaru.

27.05.2015 16:00
pneumatika, pneumatiky Foto: ,
Staré pneumatiky podľa nových pravidiel už musia pneuservisy zobrať bez poplatkov.
debata (7)

Servisy majú dohody s dodávateľmi, koľko pneumatík si u nich objednajú, toľko starých distribútori vezmú späť. „Rovnako ako vo väčšine ostatných servisov, aj u nás majú vodiči možnosť odovzdať ojazdené pneumatiky pri prezúvaní. Ak si ich objednajú v našom servise, poplatok za likvidáciu neplatia. V prípade, že si prinesú svoje pneumatiky a staré chcú zlikvidovať, účtujeme si poplatok 1,50 eura za kus,“ uviedol k súčasnej situácii majiteľ pneuservisu Robert Rubáš.

Podľa nového zákona bude spätný zber bezplatný a distribútor ho nebude môcť viazať na kúpu novej pneumatiky alebo iného tovaru. Ako sa s novými podmienkami od januára vyrovnajú výrobcovia a distributéri a či si výpadok príjmov vykompenzujú vyššími cenami, to ešte nevedia. „Určite nastanú zmeny v postupoch nakladania s ojazdenými pneumatikami, za našu spoločnosť sa však pokúsime, aby zákazník nič nepocítil,“ uviedol Ján Riško, obchodný zástupca spoločnosti Mikona, ktorá je jedným z najväčších distribútorov na Slovensku.

Nový zákon o odpadoch podľa ministerstva životného prostredia rozširuje zodpovednosť výrobcov. Za dosahy na prírodu budú zodpovedať v celom cykle výrobkov, od výberu materiálov až po nakladanie s odpadom. „Keďže sa odpadové pneumatiky budú odovzdávať iba distribútorovi, obce budú odbremenené od ich triedeného zberu, čo umožní nižšie poplatky za odpad pre obyvateľov. Zároveň rezort očakáva výrazný pokles hromadenia pneumatík na čiernych skládkach,“ poznamenal Maroš Stano z odboru komunikácie zeleného rezortu. Stano si nemyslí, že bezplatný zber neprimerane zdvihne ceny u predajcov.

Ochranár Miloš Veverka zo združenia CEPTA vidí v čiernych skládkach opotrebovaných pneumatík hlavne estetický problém. „Pneumatiky sú evidované ako ostatný odpad, takže nie sú nebezpečné z hľadiska uvoľňovania nebezpečných látok. Ide skôr o estetické hľadisko. Takýto odpad do krajiny nepatrí, navyše hrozí riziko poranenia,“ vysvetľuje.

Každý výrobca a dovozca pneumatík platí recyklačnému fondu príspevok. Fond z týchto peňazí financuje samosprávam zber aj likvidáciu. „O bezplatnom odoberaní pneumatík prostredníctvom recyklačného fondu vieme a už sme ho niekoľkokrát využili. Pneumatiky sústreďujeme na náš zberný dvor, odkiaľ sú potom hromadne odvezené. Iný spôsob likvidácie v súčasnosti už ani nevyužívame,“ uviedol Jozef Luciak z oddelenia verejnej zelene, údržby a čistenia mesta v Senci. Nie všetky obce sa zapojili do tohto projektu. Zákon o odpadoch však ruší recyklačný fond, bezplatný zber tak zostane iba na výrobcoch.

Okrem servisov a distribučných miest môžu vodiči pneumatiky odovzdať v zberných dvoroch alebo priamo vo firmách, ktoré tento odpad spracovávajú. Niektoré zberne majú nastavený nízky poplatok, iné žiaden. „Obyvatelia ich nosia stále, ale najväčší záujem je spojený so sezónou prezúvania, teda pred zimou o po zime,“ povedal riaditeľ zberného dvora Roman Achimský.

Ojazdené pneumatiky putujú najčastejšie na ďalšie zhodnotenie do recyklačných spoločností. „Prostredníctvom našej metódy spracovania získavame kvapalné, plynné alebo tuhé druhotné suroviny. Ich využitie je skutočne širokospektrálne, od energetiky až po suroviny pre chemický či farbiarenský priemysel,“ povedal konateľ spoločnosti zameriavajúcej sa na spracovanie ojazdených pneumatík Gergely Farkas. Najčastejšie sa pneumatiky spaľujú v peciach cementární.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #poplatky #pneumatiky #automobily #zákon o odpadoch