V Bratislave pristál obrí Boeing, do brucha sa mu zmestí 114 ton nákladu

Nestáva sa často, aby na bratislavskom letisku pristálo také obrovské nákladné lietadlo. Na pristávaciu dráhu tu v utorok okolo šiestej ráno zosadol nákladný obor s krídlami - Boeing 747-400 SF, ktorého vnútro pripomína skôr hangár než dopravný prostriedok.

03.11.2015 19:00
letisko, lietadlo, cargo, boeing Foto: ,
Prvý slovenský nákladný Boeing 747-400SF (tzv. Jumbo) slovenskej leteckej spoločnosti Air Cargo Global.
debata (81)

Pretože išlo o výnimočnú príležitosť, firma, ktorá lietadlo prevádzkuje, pozvala novinárov aj verejnosť, aby si ho obzreli. Po celej podlahe systém koľajníc s guľôčkami na posúvanie tovaru a žiadne sedačky. Tak vyzerá vnútro nákladného boeingu. Strmé schodíky vedú na hornú palubu.

Na podlaží vo výške kabíny je zopár radov sedadiel a maličká spálňa pre posádku, ktorá si tu môže oddýchnuť. Prípadne sa tu odvezú dodatoční členovia posádky. Posádka, to sú zároveň jediní pasažieri lietadla, okrem nich je v stroji iba tovar.

„Lietadlo je schopné previezť na palube až 114 ton nákladu. Vnútri je také dlhé, že len v nákladnej časti by bratia Wrightovci mohli uskutočniť svoj prvý 45 metrov dlhý let prvým lietadlom,“ ohromil detailmi komunikačný manažér slovenskej leteckej spoločnosti Air Cargo Global Tomáš Kika.

Ohromujúce sú aj ďalšie rozmery lietadla. Rozpätie krídel 65 metrov, dĺžka 71 metrov. Najvyššia chvostová časť lietadla meria takmer 20 metrov, čo sa dá prirovnať k šesťposchodovej budove. Nadšenci, ktorí si stroj prišli pozrieť, museli na to, aby ho zmestili na fotku celý, hodnú chvíľu cúvať.

Prvý slovenský nákladný Boeing 747-400SF (tzv....
Prvý slovenský nákladný Boeing 747-400SF (tzv....
+3Prvý slovenský nákladný Boeing 747-400SF (tzv....

Nos lietadla sa dá odklopiť, aby sa cezeň naložil tovar. Okrem toho sa lietadlo plní aj zboku. Na paletách či v kontajneroch, ktoré sa nakladajú pomocou elektronicky ovládanej siete koľajničiek, môže byť všeličo. Od kvetov a ovocia až po autá.

„Druh tovaru závisí vždy od nášho klienta. Často je to zmiešaný náklad. Mali sme napríklad aj plné lietadlá kvetov, jahôd alebo potravín. Prepravovali sme tiež humanitárnu pomoc pre krajiny postihnuté ebolou,“ doplnil Kika.

Obrovskými nákladnými boeingmi, nazývanými aj Jumbo, sa na Slovensku zatiaľ môže pochváliť iba jedna letecká spoločnosť. Cez Bratislavu často nelieta. „Je to chartrový nákladný let, prišli sme preto, lebo prevážame tovar, ktorý si objednal klient odviezť priamo z Bratislavy,“ spresnil Kika.

Nákladný boeing sa vymyká bežným dopravným lietadlám nielen veľkosťou, ale aj nárokmi na letisko, na ktorom môže pristáť. Potrebuje napríklad pevnú a dosť dlhú dráhu aj mechanizmy na vyloženie alebo naloženie tovaru.

"Nie je to úplne bežný moment. Boeingy 747 u nás pristávajú niekoľkokrát do roka, ale nie je to určite denne. Treba vtedy vyhradiť špeciálne stojisko. Naše dráhy sú dostatočne dlhé, aby sme ho mohli prijať.

Hlavná dráha má 3 190 a druhá 2 900 metrov, takže bez problémov vieme takéto lietadlo obslúžiť aj technikou na nakladanie a vykladanie tovaru," vysvetlila hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková. V stredu plne naložený boeing opäť odlieta do bulharskej Sofie.

© Autorské práva vyhradené

81 debata chyba