S Jaguarom mieri do Nitry ďalší investor

Závod britskej automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre ešte nestojí, o prácu v ňom má však záujem už viac ako 30-tisíc ľudí. S Jaguarom prichádza do Nitry aj ďalší investor. Zmluva ešte nie je podpísaná, ale vraj je k tomu blízko.

19.05.2016 12:00
jaguar land rover, nitra, vyroba, autá Foto: ,
Výrobné haly britskej automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre majú vyrásť na ploche asi 200 hektárov.
debata (7)

„Ide o nadnárodnú spoločnosť, ktorá tu preinvestuje viac ako 100 miliónov eur. Priamo a nepriamo zamestná vyše 1¤200 ľudí,“ povedal vládny splnomocnenec pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromček. Názov spoločnosti pred podpisom zmluvy na jej žiadosť nechcel prezradiť.

Pokiaľ ide o investíciu Jaguaru, štát ju priamo podporí sumou asi 200 miliónov eur. Vo vládnom programe stability sa počíta s tým, že celkovo pôjde asi 400 miliónov eur na investíciu Jaguaru a výkup pozemkov pre obchvat Bratislavy a rýchlostnú cestu R7 na Dunajskú Stredu. Podľa informácií Pravdy suma bude medzi dvoma obrovskými investíciami rozdelená približne na polovicu.

Pôvodne sa predpokladalo, že vláda pre Jaguar vykúpi pozemky, pripraví cesty a okolie a celkovo zaplatí 130 miliónov eur. Terénne úpravy a ďalšie podmienky investície si však vyžiadali ďalšie zdroje. Na druhej strane benefity budú stále vyššie. Či už v podobe zamestnanosti, ale aj daní, keďže automobilka nedostala daňové úľavy. Stimuly v podobe neplatenia daní na určité obdobie pritom poberali zvyšné tri automobilky v krajine – bratislavský VW, žilinská Kia aj trnavský PSA.

Výrobné haly Jaguaru majú vyrásť na ploche asi 200 hektárov. Pozemok pre výstavbu je už pripravený. Dokončenie tejto prvej fázy hrubých terénnych prác bolo jedným z najdôležitejších termínov. „Na dotknuté územie boli navezené tisícky ton štrku. Keď sme robili geologický prieskum, ukázalo sa, že prostredie je nestabilné a bolo ho treba spevniť,“ priblížil splnomocnenec Stromček.

Investor chce začať stavať v lete, najprv musí získať potrebné stavebné povolenia. Výstavbu strategického parku pripravuje štátna spoločnosť MH Invest a zabezpečuje ju firma Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo.

Nasledovať bude druhá fáza hrubých terénnych prác. Tie sa týkajú plochy, kde majú stáť podniky dodávateľov Jaguaru či tých, ktorí majú záujem pôsobiť v automobilovom priemysle. V lokalite bol problém so spodnou vodou. V spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou vybudovali na stavenisku unikátny systém regulácie spodnej vody, ktorý má zabezpečiť stabilitu podložia. Súčasťou strategického parku bude okrem fabriky aj terminál železničnej dopravy. Vlaky majú prepraviť až 80 percent materiálov. „Sme v závere verejného obstarávania. Začiatok výstavby očakávame v lete,“ prezradil Stromček. Pre park zrušili aj železničnú trať medzi Lužiankami a Dražovcami, ktorá križovala územie.

Splnomocnenec vlády pre prípravu a realizáciu... Foto: SITA, Martin Havran
nitra, viktor stromček Splnomocnenec vlády pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromček.

V lokalite vyrastie aj centrum vzdelávania a služieb. Dokončené by malo byť v roku 2017. „Ambíciou je, aby začalo fungovať skôr, ako sa začne samotná výroba,“ povedal Stromček s tým, že ho vybuduje štát. Polovicu si bude prenajímať automobilka. Druhá časť bude slúžiť na vzdelávanie a rekvalifikáciu ľudí z celého Slovenska. V centre budú konferenčné a vzdelávacie miestností. „Automobilka tu bude mať svoje špeciálne technológie pre vzdelávanie svojich ľudí,“ dodal splnomocnenec. Nitrianska samospráva by v priestoroch rada zriadila materskú školu či zázemie pre budúcich zamestnancov, napríklad kaviareň. Ako povedal viceprimátor Nitry Martin Nemky, o prácu v automobilke už prejavilo záujem viac ako 30-tisíc ľudí.

V spolupráci so záchrannými zložkami vznikne v parku aj stredisko integrovaných služieb, aby vedeli rýchlo reagovať na prípadné havárie či ohrozenie života. Príprava strategického parku si vyžiadala aj protipovodňové opatrenia. Projekt rekonštrukcie hrádze rieky Nitra realizuje envirorezort prostredníctvom Slovenského vodohospodárskeho podniku. Park má pred vodou chrániť takmer šesťkilometrová hrádza.

Na dotknuté územie boli navezené tisícky ton štrku. Keď sme robili geologický prieskum, ukázalo sa, že prostredie je nestabilné a bolo ho treba spevniť.
Vktor Stromček, vládny splnomocnenec pre prípravu a realizáciu strategických parkov

Práce na megainvestícii sa už teraz dotýkajú obce Lužianky či nitrianskej mestskej časti Dražovce. Vybudovať sa má dlho plánovaný obchvat Dražoviec. „Dnes prechádza okolo Dražoviec osemtisíc osobných áut a asi tritisíc kamiónov a autobusov. Keď sa dobuduje tento park, bude to spolu okolo 15-tisíc vozidiel,“ povedal Stromček. Podľa neho to je asi taká intenzita dopravy ako na diaľnici D1 pri Liptovskom Mikuláši.

„V súčasnosti sme na konci projektových príprav na verejné obstarávanie. Naším cieľom je zosúladiť všetko tak, aby bola potrebná infraštruktúra vybudovaná pred plnou prevádzkou fabriky,“ poznamenal Stromček. Dražovce má pred ruchom z parku chrániť asi 6,5 kilometra protihlukových sti­en.

Investícia desaťročia v podobe nového závodu Jaguar Land Rover prinesie Slovensku niekoľko miliárd eur. Britský Jaguar sľubuje, že už pri výstavbe závodu v rokoch 2016 až 2020 celkovo preinvestuje 1,4 miliardy eur, z čoho slovenskí dodávatelia a stavebníci získajú zákazky odhadom takmer za pol miliardy eur. Na daniach z príjmu či odvodoch by tak mal investor počas najbližších troch rokov podľa Inštitútu finančnej politiky pri rezorte financií zaplatiť asi 160 miliónov eur. Po rozbehnutí plnej výroby v roku 2019 majú ročné tržby Jaguaru dosahovať päť miliárd eur. Stámilióny eur z tejto sumy by mali každoročne zostať na Slovensku, keďže komponenty na vyrobené autá by sa mali najmenej z jednej tretiny vyrábať na Slovensku.

Do Nitry by sa mohli presunúť niektoré stavebné firmy, ktoré pracovali na výstavbe diaľnic alebo dostavbe elektrárne v Mochovciach. Odhaduje sa, že slovenský stavebný sektor by pri výstavbe automobilky mohol utŕžiť vyše 300 miliónov eur. Stroje vo fabrike, ktoré môžu predstavovať až dve tretiny vstupnej investície, však značku made in Slovakia mať nebudú.

Vo fabrike má pracovať takmer 3-tisíc ľudí a celkovo aj s dodávateľmi a vyvolanými pracovnými pozíciami v iných sektoroch vytvorí investícia takmer 15-tisíc pracovných miest. Priemerná mzda vo fabrike má podľa očakávaní Jaguaru dosiahnuť 1225 eur mesačne v hrubom.

Jaguar by mal vyrábať dva modely áut. Ktoré to budú, zatiaľ neprezradil. Ekonómovia vypočítali, že investícia Jaguaru v Nitre vo veľkosti 1,4 mld. eur zvýši kumulatívne hrubý domáci produkt Slovenska do roku 2020 o 2,5 per­centa. Výkonnosť našej ekonomiky pritom má tento rok dosiahnuť viac ako 80 miliárd eur.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #automobilky #investor #Jaguar Land Rover