Chcete elektromobil? Štát zvažuje dotáciu 5 000 €!

Na slovenských cestách začnú pribúdať elektrické autá. Štát plánuje dotovať ich nákup, podpora však masový prechod z vozidiel so spaľovacími motormi na elektrické vozidlá nedosiahne. Ministerstvo hospodárstva chce nákup týchto vozidiel podporiť sumou 5 miliónov eur. Detaily však nateraz známe nie sú.

02.11.2016 07:00
elektromobil, Foto:
Najpredávanejší elektromobil stojí na Slovensku cez 29–tisíc eur.
debata (13)

Dnes štát motivuje na nákup elektrických vozidiel najmä podnikateľov nulovou cestnou daňou. Ministerstvo chce však po novom motivovať aj bežných ľudí, ktorí autá nevyužívajú na podnikanie.

"Opatrenie, ktorého základné obrysy načrtol na rokovaní odbornej komisie pre energetiku minister Peter Žiga, navrhlo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) spolu so Združením automobilového priemyslu (ZAP). Má za cieľ zvýšiť podiel ekologických nízkoemisných vozidiel, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom, na slovenských cestách a testovať ich následné spracovanie. Podstata opatrenia spočíva v priamej podpore nákupu elektromobilov. Celkovo má ísť o sumu 5 miliónov eur a maximálne 5-tisíc eur na jedno vozidlo. Konkrétne mechanizmy podpory a podrobnosti sa v súčasnosti dolaďujú, MH SR a ZAP ich predstavia médiám a verejnosti v najbližšom období, predpokladáme do konca novembra,“ povedal Maroš Stano, hovorca ministerstva hospodárstva.

Napriek tomu je možné, že dotácia výrazne nezvýši záujem Slovákov o elektrické vozidlá. Ich cena zostane aj naďalej príliš vysoká. Najpredávanejší elektromobil na svete Nissan Leaf na slovenskom trhu stojí od 29¤050 eur. Veľkostne je porovnateľný s Nissanom Pulsar, ktorého cenovka pri tradičnom pohone štartuje na sume 12 990 eur.

Jedným z najlacnejších elektromobilov je VW e-up!, ktorý výrobca predáva minimálne za 24¤890 eur. Verzia so štandardným spaľovacím motorom však stojí od 8 270 eur. Samotná štátna podpora teda nezmaže obrovský cenový rozdiel, ktorý elektrické vozidlá v porovnaní so spaľovacími majú.

Úlohou štátu však nie je zmazať cenové rozdiely daných vozidiel. Ministerstvo nemôže podporovať elektrické vozidlá príliš vysokou sumou, pretože následne by mohlo dochádzať k ich špekulatívnym nákupom a predaju v zahraničí.

Dotácie podporia výhodu v prevádzkových nákladoch, ktoré elektrické autá majú. V súčasnosti cesta dlhá 100 kilometrov pri nabíjaní vozidla z domácej siete stojí približne 2 eurá. Vozidlá so spaľovacím motorom zvládnu rovnakú trasu za vyše 6 eur. Aby majiteľ auta zmazal vysokú kúpnu cenu najlacnejšieho elektromobilu, musel by s autom najazdiť viac ako 290-tisíc kilometrov.

Podobnú dotačnú politiku na podporu elektrických áut spustilo v prvej polovici tohto roka aj Nemecko. Podpora je však obmedzená od mája tohto roka do roka 2019. Záujemcom o kúpu elektromobilu štát prispieva sumou 4-tisíc eur. Hybridné automobily sú lacnejšie o 3-tisíc eur. Podpora je však obmedzená na vozidlá, ktorých cena v základnej výbave dosahuje maximálne 60-tisíc eur.

Cieľom Nemecka je mať v roku 2020 na cestách milión elektromobilov. Začiatkom tohto roka bolo v krajine registrovaných 25 500 elektrických áut a 130-tisíc hybridov. Celkovo je však v Nemecku registrovaných 45 miliónov osobných automobilov. Na Slovensku sa v minulom roku predalo len 70 elektromobilov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #dotácie #elektromobil