Nové diaľnice majú byť na juhu krajiny a v Šariši

Výstavba nových diaľničných úsekov sa zasekla na peniazoch.

20.09.2017 10:00
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto: ,
Minister dopravy Árpád Érsek
debata (117)

Diaľničiari majú pripravených deväť úsekov v dĺžke 90,5 km, ktoré vedia začať stavať do roku 2019, ale nemajú na ne chýbajúce stámilióny eur. O tom, či sa začnú stavať a z akých zdrojov, by mala rozhodnúť v týchto dňoch koalícia pri tvorbe rozpočtu na rok 2018.

Rezort dopravy finalizuje projekty na južnej rýchlostnej ceste R2, pri Prešove a na D1 pri Senci. V príprave je aj posledný úsek R2 pri Košiciach, ktorý bude možné postaviť zo súčasných eurofondov. Výstavbu ďalších úsekov bude musieť štát financovať z vlastného rozpočtu, ale ju odsunúť až po roku 2020, v prípade, že eurofondy budú pokračovať.

V súčasnosti je najpripravenejším úsekom prvá etapa severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Súťaž na zhotoviteľa je takmer pripravená. Ak sa nájdu financie, súťaž na diaľnicu s dĺžkou 4,3 kilometra môže byť vyhlásená ešte v tomto roku. Pozemky pod obchvatom sú už vykúpené, štát do nich investoval desiatky miliónov eur.

Obchvat Prešova

"Bez finančného krytia nemôžem vypísať súťaž. To sa predpokladá na päť rokov dopredu, nie teraz,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most – Híd).

Rovnako v tomto roku je možné vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa 13,5-kilometrového úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa. Úsek bol pôvodne súčasťou R2 Kriváň – Lovinobaňa, ktorý sa napojí na už existujúci obchvat Detvy v úseku R2 Pstruša – Kriváň. Úsek R2 Kriváň – Mýtna je taktiež zahrnutý do plánov ministerstva pre toto volebné obdobie. Aktuálne prebieha podľa informácií na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) proces dokumentácie na stavebné povolenie. Oba úseky si môžu podľa odhadov denníka Pravda vyžiadať financie vo výške 500 miliónov eur.

V najbližších rokoch sa má začať aj výstavba druhej etapy severného obchvatu Prešova. Ministerstvo dopravy na základe prepočtov z ministerstva financií uvažuje o výstavbe druhej etapy v polovičnom profile. Ak by oba úseky s celkovou dĺžkou 14,5 kilometra vznikli v plnom profile, výstavba by si vyžiadala približne taktiež 500 miliónov eur.

Oba úseky v procese dokumentácie

Rezort dopravy sa podľa programového vyhlásenia vlády plánuje sústrediť vo väčšej miere na výstavbu rýchlostnej cesty R2, ktorá vo svojej južnej časti vedie najmenej rozvinutými regiónmi Slovenska. "Prvé úseky, ktoré pôjdu do súťaže, bude potrebné potiahnuť zo štátneho rozpočtu. Pripravené sú ďalšie úseky R2, lebo lídri sa dohodli na tom, že tam potrebujeme stavať cestu, alebo ju aspoň rozšíriť, keďže je tam najväčšia nezamestnanosť,“ povedal Érsek. Pri Rimavskej Sobote sa má začať so stavbou dvoch úsekov R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa. Úsek sa napojí na už existujúci obchvat Tornale, ktorý je v prevádzke v polovičnom profile.

Prioritné stavby do konca volebného obdobia

V súčasnosti sú oba úseky s dĺžkou 14,5 kilometra v procese dokumentácie pre stavebné povolenie. V roku 2004 sa cena úseku odhadovala na približne 4,5 miliardy korún (150 miliónov eur). V súčasnosti podľa odhadov denníka Pravda bude výstavba plného profilu oboch úsekov stáť približne 230 miliónov eur. Je však možné, že stavať sa bude len v polovičnom profile.

V pokročilom štádiu prípravy je aj úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorý obsahuje tunel Soroška. Rýchlostná cesta s dĺžkou 14,1 kilometra je v procese dokumentácie na stavebné povolenie. Cena úseku, ktorý vodičom umožní obísť horský priechod Soroška dosiahne podľa odhadov denníka Pravda sumu 400 miliónov eur. Je však pravdepodobné, že štát postaví daný úsek len v polovičnom profile, keďže intenzity na ceste prvej triedy I/16 nevyhnutne dvojrúrový tunel nepožadujú.

Štát musí nájsť 1,63 miliardy eur

Štát tak bude musieť nájsť vo svojom rozpočte približne 1,63 miliardy eur. K nim je však potrebné pripočítať náklady na rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave medzi hlavným mestom a vznikajúcou križovatkou Triblavina. Na danom úseku však má vyrásť nová križovatka diaľnice D1 s obchvatom D4.

Najdlhším úsekom má byť časť rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorá dokončí juhovýchodný obchvat Košíc. Ide o posledný úsek, ktorý je možné postaviť z eurofondov. Podľa odhadov by 21,5-kilometrový úsek mal stáť 240 miliónov eur.

Štát bude potrebovať ďalšie miliardy na dostavbu diaľnic D1 či kysuckej D3. V príprave je aj prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1. Vláda však už v tomto volebnom období nezačne s výstavbou ani jedného nového úseku diaľnice D1 lebo D3.

© Autorské práva vyhradené

117 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice