Experti: Príčinu leteckej katastrofy treba hľadať v motoroch

Prvé výsledky analýzy čiernych skriniek lietadla nútia ruských expertov zamerať sa na stav motorov, ktoré pravdepodobne počas štartu nemali dostatočný ťah na odpútanie stroja od zeme.

09.09.2011 11:14 , aktualizované: 19:18
lietadlo, Jaroslavľ, Demitra Foto:
Potápači prehľadávajú trosky lietadla v rieke Volga.
debata (22)

„Podľa odborníkov medzištátneho leteckého výboru (MAK), ktorí skrinky skúmajú, treba príčinu hľadať jedine v motoroch,“ napísala ruská agentúra ITAR-TASS.

Nastavenie stabilizátora a vztlakových klapiek, potrebných k úspešnému štartovaciemu manévru, bolo podľa piatkovej správy MAK správne. Motory lietadla pracovali až do okamihu nárazu lietadla do zeme, ale nemali dostatok ťažnej sily, aby lietadlo dosiahlo rýchlosť potrebnú k bezpečnému vzletu.

„Pri dosiahnutí určitej rýchlosti pilot zdvíha predný podvozok zo zeme, pri dosiahnutí ďalšieho stupňa má poslednú možnosť rozhodnúť, či odštartuje alebo nie,“ opísal štartovú operáciu lietadiel Jak-42 ruský skúšobný pilot Jurij Sytnik. „Ak ide všetko dobre, výkon motorov v tomto momente garantuje rýchlosť dostatočnú pre dosiahnutie bezpečnej výšky. To sa ale v Jaroslavli nestalo.“

„Ak boli mechanické časti lietadla v poriadku, treba hľadať príčinu katastrofy v motoroch,“ dodal Sytnik a upozornil, že v minulosti došlo už k niekoľkým prípadom, keď stredný z troch motorov lietadiel Jak-42 nedával potrebný výkon.

„Ak nemá lietadlo pri štarte dostatočnú rýchlosť a pilot zdvihne jeho prednú časť zo zeme, môže sa od pristávacej dráhy odpútať,“ povedal agentúre letecký odborník Viktor Bugaj. „Lietadlo ale stratí rýchlosť, poskočí zotrvačnosťou za vzletovú dráhu, a potom sa zrúti.“

Predbežné výsledky MAK názor ruských odborníkov potvrdzuje. Vedenie MAK však prostredníctvom agentúry ITAR-TASS oznámilo, že podrobnejší komentár k príčinám katastrofy bude vydaný až po dokončení analýzy čiernych skriniek, teda zhruba za dva dni.

Príčina nie je ešte známa, médiá špekulujú o zlom palive

Bezprostredná príčina nesprávneho chodu motorov zatiaľ z doteraz dešifrovaných dát nie je zrejmá. Za najpravdepodob­nejšiu príčinu však ruská tlač označuje nekvalitné palivo. Stav trosiek lietadla, doterajší priebeh vyšetrovania i predchádzajúce probléme s kerozinom na ruských letiskách podľa médií dokazujú, že práve letecké palivo by mohlo byť hlavným vinníkom.

Niekoľko ruských novinárov po havárii na letisku preniklo cez policajné kordóny a videlo trosky lietadla vytiahnuté z rieky Vogy. Denník Komsomolskaja prava napísal, že motory lietadlá boli síce ohorené, ale usadené na svojich miestach. To by podľa odborníkov mohlo svedčiť o tom, že explózia hnacej jednotky príčinou havárie nebola.

Podľa expertov, ktoré ruský denník oslovil, za týchto okolností padá podozrenie na palivo. Očití svedkovia hovoria o tom, že pred pádom počuli dva výbuchy. Ak sú motory na svojich miestach, potom k výbuchom muselo dôjsť inde, mohli napríklad explodovať palivové nádrže. To sa tiež podľa niektorých odborníkov mohlo stať hlavnou príčinou smrti hokejistov, ktorí prakticky zhoreli zaživa.

„Je to zatiaľ len predpoklad, príčiny sa budú postupne vyjasňovať. Ale ľudský faktor ako dôvod katastrofy je prakticky vylúčený,“ napísal ruský denník.

Podozrenie vzbudzuje zákaz tankovania paliva v Jaroslavli

Podozrenie na nevhodné palivo majú nepochybne aj vyšetrovatelia, ktorí na letisku spolu s dokumentáciou odobrali aj vzorky kerozinu. Ruská tlač si všimla fakt, že letecká prevádzka na letisku Tunošna bola síce už v plnej miere obnovená, lietadlá však majú zákaz v Jaroslavli tankovať.

Nedostatočná dĺžka vzletovej dráhy dokázateľne dôvodom havárie nebola, pretože na letisku štartujú a pristávajú aj oveľa ťažšie stroje. Jak-42 s hokejistami nebol ani preťažený, lietadlo bolo zaplnené len asi do jednej tretiny. Kolízia s anténou letiskového majáku bola skôr následkom nedostatočného ťahu motorov a nízkej letovej výšky, než priamou príčinou pádu.

Letecké palivo sa dostalo na stránky ruskej tlače už niekoľko dní pred haváriou. Škandál spustili koncom augusta veľké moskovské letisko Šeremeťjevo a Domodedovo oznámením, že ich zásoby leteckého paliva sa zmenšujú a stačia už len na niekoľko dní. Letiská postupne začali situáciu označovať za kritickú a žiadali dokonca čerpanie leteckého paliva zo štátnych hmotných rezerv.

Podľa niektorých informácií bol príčinou zvýšený dopyt v čase končiacich sa prázdnin, podľa iných cenové špekulácie distribútorov. Podozrenie padlo aj na rastúce potreby vojenského letectva, ale velenie armády podiel na nečakanom deficite odmietlo. Po havárii v Jaroslavli sa objavili domnienky, že tamojšie zdroje dodávok kerosínu mohli byť v situácii rastúceho nedostatku pochybné.

Analýza vzoriek paliva odobraných letiska Tunošna má podľa expertov trvať dva dni.

**Mohli prežiť, keby stroj nepadol do vody **

Ruskí vyšetrovateli­a dopravili na breh Volgy posledné časti havarovaného lietadla, na ktorého palube zahynul prakticky celý tím hokejistov lokomotívu Jaroslavľ. Priestor havárie a celú dráhu v piatok de­tailne zdokumentovalo bezpilotné lietadlo, úlomky havarovaného stroja vyšetrovatelia sústredili v jednom z miestnych hangárov.

Každú nájdenú časť lietadla odborníci analyzujú a trup lietadla postupne skladajú – podľa ruských novinárov táto operácia potrvá najmenej týždeň. Ako posledný dnes vyzdvihli záchranári z Volgy špeciálnym žeriavom batožinový priestor zničeného lietadla. Peniaze, dokumenty a iné cennosti a osobné veci cestujúcich sú evidované a budú odovzdané pozostalým.

Policajti v pi­atok prostred­níctvom médií požiadali všetkých svedkov, ktorí zhotovili obrazový záznam katastrofy na svoj mobilný telefón alebo kameru, aby nahrávky poskytli vyšetrovateľom. Pokračujú výsluchy letových dispečerov.

Zdravotný stav hokejistu Alexandra Galimova sa nezmenil. Je stabilizovaný, ale naďalej kritický. Galimov už podľa médií hovoril nielen so svojím otcom, ale aj s manželkou, matkou a svokrou. Druhý zachránený, palubný inžinier Alexander Sizov, je v lepšom stave, jeho vyhliadky na uzdravenie sú podľa lekárov priaznivé.

Ruský bulvár Lifenews.ru v pi­atok odvolaním sa na moskovských patológov napísal, že najmenej dve obete sa utopili. Pitevné správy vraj ukazujú, že niektorí hokejisti mohli katastrofu prežiť, keby sa stroj nezrútil do rieky Volgy.

Dvaja ľudia podľa lekárov nezomreli kvôli popáleninám alebo následkom explózie, ale utopili sa v rieke. Kvôli zlomeninám končatín a chrbtice, ktoré pri páde lietadla utrpeli, neboli schopní sa z vody bez pomoci dostať. Jediný, komu sa to podarilo, bol hokejový útočník Galimov.

Život a smrť Pavla Demitru
Život a smrť Pavla Demitru Život a smrť Pavla Demitru
22 debata chyba