Figeľ odmenil svojich úradníkov drahými autami

Ministerstvo dopravy kúpilo osem nových limuzín pre najbližších spolupracovníkov ministra Jána Figeľa (KDH). Rezort pri ich obstarávaní rozhodne nešetril. Vybral si Škodu Superb v najdrahšej verzii. Cena každej z nich tak takmer dvojnásobne prevýšila cenu, za akú rovnaký typ auta nakúpilo ministerstvo zahraničných vecí.

04.02.2011 06:22 , aktualizované: 10:38
Škoda Superb, Ministerstvo dopravy Foto:
Rezort dopravy nakúpil osem nových limuzín Škoda Superb v najdrahšej verzii.
debata (326)

Nákup ôsmich áut ministerstvo obhajuje zastaraným vozovým parkom. „Nahradili sa autá značky Audi A6 a Volkswagen Passat, ktoré mali najazdené viac ako 500-tisíc kilometrov a museli sme ich z technických a bezpečnostných príčin vymeniť,“ tvrdí hovorca ministerstva Martin Krajčovič. Na služobné vozidlá rezort minul takmer 318-tisíc eur, za jedno auto tak zaplatil takmer 40-tisíc eur.

Luxusné vozidlá využívajú dvaja štátni tajomníci Ján Hudacký (KDH) a Arpád Érsek (Most), ale aj vedúci služobného úradu Peter Mach. Ten je bývalým predsedom Štatistického úradu a taktiež jedným zo zakladajúcich členov KDH. Pridelené autá majú k dispozícii so šoférom dvadsaťštyri hodín denne, a to aj na súkromné účely. Zvyšné autá podľa Krajčoviča slúžia ako dispozičné pre pracovníkov ministerstva. Samotný Figeľ má vozidlo so šoférom podľa zákona pridelené z Úradu na ochranu ústavných činiteľov.

Rovnaký typ služobných áut ako Figeľov úrad po príchode na ministerstvo nakupoval aj rezort Mikuláša Dzurindu (SDKÚ), ale výrazne lacnejšie. „Ministerstvo zahraničných vecí od nástupu nového vedenia zakúpilo pre potreby rezortu štyri vozidlá Škoda Superb v cene 23-tisíc eur. Nákup vychádzal z platnej rámcovej dohody, ktorú centrálne uzatvorilo ministerstvo financií,“ spresnil hovorca Ľuboš Schwarzbacher. Figeľov rezort si tak v porovnaní s Dzurindovým za každé auto priplatil o 16-tisíc viac.

Dôvodom je rozdielna trieda automobilov. Zatiaľ čo Dzurindov rezort sa uspokojil s lacnejšou verziou, Figeľovo ministerstvo siahlo po výbave Elegance FSI, čo je podľa cenníka výrobcu najdrahšia a najvyššia verzia automobilu. V porovnaní s lacnejším variantom má napríklad interiér vybavený imitáciou dreva, štvorramenný multifunkčný volant na ovládanie rádia či parkovacieho asistenta.

Ekonomický analytik Radovan Ďurana z INESS považuje podobné nakladanie s verejnými zdrojmi za plytvanie, odporúčal by predovšetkým výhodnejšie rámcové zmluvy. „Rovnako by sme v čase vysokých deficitov, a nielen vtedy, očakávali razantné zníženie povolených limitov nákupu áut, ktorý je zastaraný a nezodpovedá súčasnej ponuke trhu, ktorá umožňuje lacný nákup dobre vybavených a spoľahlivých áut,“ tvrdí.

Paradoxné tiež je, že pre ministerstvo zahraničia, ktoré tieto autá používa aj na prepravu oficiálnych zahraničných návštev a delegácií, je dostatočná aj základná verzia Superbov. O neštandardnej situácii hovorí aj Ivan Rončák z Transparency International Slovensko. „Narúša to precedens, podľa ktorého má ministerstvo zahraničných vecí viac reprezentatívnych úloh. Neexistuje dôvod na to, aby mal rezort dopravy drahšie vozidlá,“ tvrdí.

K nákupu nových služobných áut pristúpil po výmene vedenia aj rezort vnútra a životného prostredia. Ani v jednom však nešlo o vozidlá určené rezortu. V jednom prípade boli určené pre hasičský a Policajný zbor, v druhom pre krajské úrady životného prostredia.

Za obmedzenie nákupov vládnych limuzín sa v minulosti zasadzoval hlavne predseda parlamentu Richard Sulík (SaS). Jednou z otázok jeho októbrového referenda bolo stanovenie limitu na ich nákup vo výške 40-tisíc eur. Okrem neúspechu pri ňom sa mu tento limit nepodarilo zaviesť ani do programových téz vlády.

Prešľapy Jána Figeľa

  • kauza prideľovania bytov – predseda KDH získal byt s rozlohou 156 štvorcových metrov v centre Bratislavy na Grösslingovej ulici za zlomok trhovej ceny. Požiadal oň v roku 1996, po štyroch rokoch ho napokon odkúpil v prepočte za 1 805 eur. Po medializácii kauzy prisľúbil, že byt venuje na charitu, dodnes tak však neurobil. Na otázky novinárov súvisiace s prípadom už niekoľkokrát reagoval agresívne a podráždene.
  • funkcia pre švagra – na lukratívne miesto vedúceho investičného odboru Národnej diaľničnej spoločnosti v Prešove sa bez výberového konania dostal Figeľov švagor Štefan Ungrady. Po prvotných informáciách, že ide o dočasnú funkciu, však Ungrady vyhral výberové konanie a na pozícii zotrval.
  • vystúpenie Andreja Ďurkovského z KDH – po tom ako exprimátor Bratislavy čelil kritike za búranie PKO, tichú privatizáciu bratislavských vodární či prideľovanie bytov viacerým poslancom a úradníkom, Figeľ vyhlásil, že Ďurkovský konal podľa svojho svedomia a že dúfa v jeho návrat do strany.
  • poberanie dvoch platov – napriek tomu, že Figeľ zarába ako minister dopravy 3 010 eur, ako bývalý eurokomisár si necháva vyplácať aj časť svojho bruselského platu vo výške 11 110 eur, ktorý by mal slúžiť ako pomoc pri návrate na pracovný trh. Spolu s príspevkom podpredsedu vlády tak jeho mesačný príjem dosahuje 14 600 eur.
  • príplatky ako pre mimobratislavského poslanca – hoci má Ján Figeľ byt v Bratislave, v čase svojho pôsobenia v parlamente poberal od roku 2002 príplatky ako mimobratislavský poslanec. Trvalý pobyt má totiž aj naďalej vo svojej rodnej obci Čaklov.

© Autorské práva vyhradené

326 debata chyba