Fronc: Žiakov by mali voziť školské autobusy

Žiakov by mali voziť žlté školské autobusy. Poslanec za KDH Martin Fronc navrhol zákon, podľa ktorého by mali deti voziť do školy a domov zo školy špeciálne autobusy. Využívať by sa mohli aj na školské aktivity mimo vyučovania, napríklad na prepravu študentov na súťaže či na exkurzie. Podľa Fronca nový zákon by vyriešil problémy s dopravou detí do škôl. Tvrdí, že dopravcovia majú problémy zosúladiť grafikon s potrebami žiakov a takéto spoje označujú za stratové.

02.06.2008 13:03
Fronc Foto:
Podpredseda KDH Martin Fronc
debata

V súčasnosti žiaci jazdia verejnou dopravou, prípadne ich do škôl vozia rodičia. Podľa návrhu náklady na tieto špeciálne školské spoje by mali platiť zriaďovatelia škôl, časť financií môžu vyberať od žiakov. „Cestovné však nesmie presiahnuť výšku cestovného inou verejnou dopravou,“ napísal Fronc v dôvodovej správe k návrhu.

Sieť školských autobusov by sa mala podľa Fronca vytvárať postupne počas piatich rokov. Prvé by mohli začať jazdiť po cestách od začiatku budúceho roka. Náklady na ich kúpu by mali platiť obec a štát. Podľa návrhu tretinu by zaplatila obec, zvyšok štát. Každý rok by sa na ich kúpu malo dať zo štátneho rozpočtu 200 miliónov korún. Za päť rokov štát by mal dať miliardu, 500 miliónov by musela nájsť samospráva. Štátnu dotáciu na kúpu autobusu by mali dostávať zriaďovatelia škôl, podmienky jej poskytovania má stanoviť ministerstvo školstva.

Vytvorením školských autobusov sa dá aj ušetriť, sľubuje opozičný poslanec. Podľa neho ich zavedenie by urýchlilo rušenie málotriednych škôl. Odhaduje, že zrušenie jednej málotriednej školy by ušetrilo približne 100– až 200-tisíc ročne zo štátneho rozpočtu.

V školskom autobuse, ktorý bude musieť byť žltej farby a vpredu i zozadu označený nápisom Školský autobus, sa nebude môcť voziť hocikto. Okrem žiakov v nich budú môcť sedieť len učitelia na školský dozor a osoby zabezpečujúce technickú prevádzku autobusu. Žlté autobusy pre školákov jazdia vo viacerých vyspelých krajinách, napríklad v Spojených štátoch. Podľa Fronca ich používanie zvyšuje bezpečnosť dopravy školskej mládeže. Myslí si, že špeciálne autobusy majú aj etický význam. „Vo verejnej doprave sa mládež neraz stretáva s nežiaducimi javmi, ako je napríklad alkoholizmus či vulgárne slovné prejavy,“ dodal Fronc.

Rezort školstva návrh asi nepodporí

Školské autobusy by privítalo aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). „Každoročne upozorňujeme na to, že časť detí má obmedzený prístup ku vzdelaniu a autobusy by im mohli pomôcť,“ poznamenal podpredseda ZMOS Jozef Turčány. Terajšie pravidelné autobusové spoje nedokážu potreby žiakov dostatočne naplniť, argumentoval aj Fronc.

Ministerstvo školstva však zrejme opozičný návrh zákona nebude podporovať. „Túto tému rieši zákon 596 o štátnej správe v školstve, v ktorom sa hovorí o možnosti zabezpečiť dopravu pre školákov. Je to v kompetencii zriaďovateľa školy,“ povedala hovorkyňa ministerstva Dana Španková. Naznačila tak, že terajší stav je z pohľadu ministerstva dostatočný.

Nad spustením školských autobusov však krátko po nástupe do ministerského kresla uvažoval aj súčasný šéf úradu Ján Mikolaj. Neskôr však viac podporoval zachovanie malých škôl aj napriek hrozbe nízkeho počtu žiakov.

Parlament by sa mal zaoberať návrhom na júnovej schôdzi. Fronc navrhol, aby nový zákon o školských autobusoch bol účinný od januára budúceho roka.

debata chyba