Jurzyca nie je nadšený z novej školy. Dúfa, že zlepší kvalitu školstva

Ministerstvo školstva deklarovalo, že nechce podporovať výrazný rast vysokých škôl, no vláda v stredu odklepla vznik už druhej súkromnej školy. Tentoraz schválila vznik Akadémie médií, odbornej vysokej školy mediálnej a marketingovej komunikácie v Bratislave (AMB). Kabinet sa zaoberal jej žiadosťou po tom, čo súd nariadil ministrovi školstva Eugenovi Jurzycovi (SDKÚ) predložiť návrh vláde. Jurzyca rozhodnutie vlády prijal.

14.08.2011 14:04
Eugen Jurzyca Foto:
Minister školstva Eugen Jurzyca
debata (3)

„Nie s obrovským nadšením, ale myslím si, že tá škola pomôže mierne zvyšovať kvalitu slovenského školstva,“ povedal Jurzyca. V poradí dvanásta súkromná vysoká škola by mala vychovávať budúcich redaktorov, kreatívnych pracovníkov v reklamných, mediálnych či PR agentúrach, ale aj v treťom sektore. „Je to malá škola, bude sa dať ľahšie odkontrolovať a tí ľudia, ktorí budú robiť garantov, sú veľmi kvalitní,“ poznamenal Jurzyca.

Ministerstvo prijalo žiadosť 24. októbra 2006. Podľa zákona o vysokých školách mal kabinet rozhodnúť o žiadosti na vznik školy do šiestich mesiacov od jej doručenia na ministerstvo. Vtedajšia predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka kritizovala ministra Jána Mikolaja, že brzdí návrh na vznik školy, čo on odmietal. Napriek kladnému vyjadreniu Akreditačnej komisie však predchádzajúce vedenie rezortu rozhodlo, že návrh nepredloží na medzirezortné pripomienkové konanie a následne na rozhodnutie Vláde SR.

Žiadateľ sa pre nečinnosť ministerstva obrátil na Najvyšší súd SR. Ten rozhodol, že ministerstvo musí návrh na udelenie súhlasu predložiť vláde. Keďže sa medzičasom zmenilo personálne zabezpečenie študijných programov ako aj garanti, ministerstvo, už na čele s Eugenom Jurzycom (SDKÚ), požiadalo v marci Akreditačnú komisiu o bezodkladné opätovné posúdenie.

Školu spoluzakladá Slovenský syndikát novinárov, sídliť budú v rovnakej budove, v Dome novinárov na Župnom námestí v Bratislave. Poskytovať bude bakalárske študijné programy mediálna komunikácia a marketingová komunikácia v študijnom odbore 3.2.3. masmediálne štúdiá v dennej aj externej forme štúdia. Žiadosť o štátny súhlas podal novinár Ján Füle, ktorý pôsobil ako hovorca exprezidenta SR Rudolfa Schustera a tiež viedol volebný tím Ivety Radičovej v kampani k prezidentským voľbám v roku 2009. Garantom programu marketingová komunikácia je riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák a garantom programu mediálna komunikácia pedagóg, literárny historik a bývalý redaktor Peter Valček.

AMB chce úzko spolupracovať s vydavateľmi a vysielateľmi, študenti by mali absolvovať praktické predmety v médiách alebo reklamných agentúrach pod vedením skúsených odborníkov. Avizuje hosťovanie renomovaných prednášateľov zo zahraničia, predovšetkým z ČR, ale aj Rakúska a Maďarska, kde už má kontakty.

Akadémia médií, odborná vysoká škola mediálnej a marketingovej komunikácie v Bratislave (AMB) je už druhou vysokou školou, ktorú schválila vláda Ivety Radičovej. Naposledy povolila v januári tohto roka Hudobnú a umeleckú akadémiu Jána Albrechta – Banská Štiavnica, s. r. o. Stalo sa tak po takmer päťročnej pauze, keď v júni 2006 odobrila vláda Vysokú škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach a Bratislavskú medzinárodnú školu liberálnych štúdií. Stalo sa tak ešte za vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ). Garnitúra expremiéra Roberta Fica (Smer) ako aj bývalý minister školstva Ján Mikolaj (SNS) súkromné vysoké školy často kritizovali, v čase ich vlády nepribudla na Slovensku žiadna. Súčasný šéf rezortu vzdelávania Eugen Jurzyca (SDKÚ) v súkromnom vlastníctve problém nevidí, slabinou sú podľa neho nedostatočne nastavené pravidlá hry. V súčasnosti pôsobí na Slovensku 20 verejných, 12 súkromných, tri štátne a štyri zahraničné vysoké školy.

3 debata chyba