Kontrola u Janušeka sa neskončila ani po Novom roku

Minister výstavby Marián Janušek mal nielen pekné Vianoce, vydýchnuť si môže aj po Novom roku. Kontrolné úrady si totiž s výsledkami kontroly na jeho ministerstve dávajú načas. Ani v najbližších dňoch sa zrejme nevyjadria, či bolo v poriadku, že dal Janušek zarobiť milióny eur firmám blízkym SNS.

07.01.2009 08:42
Marián Janušek Foto:
Minister výstavby a regionálneho rozvoja Marian Janušek.
debata

„Kontrola nie je uzavretá, pokračuje,“ uviedla hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová. Nevie odhadnúť, dokedy budú tender u Janušeka preverovať. Podobne sa vyjadril aj Najvyšší kontrolný úrad.

Premiér Robert Fico (Smer) pôvodne rátal s tým, že previerka u Janušeka sa skončí do Vianoc. „Buď bude mať pán Janušek pekné Vianoce, alebo škaredé Vianoce,“ povedal v decembri. Premiér je teraz vo vyjadreniach k Janušekovi opatrnejší.

Ak bude kontrola v prospech ministra, Ficovi neprekáža ani to, že zákazku za 119,5 milióna eur (3,6 miliardy korún) ministerstvo zverejnilo na korkovej nástenke za zamknutými dverami. „My sme si zákony nerobili na svoj obraz,“ konštatoval Fico v TA3 s tým, že pravidlá, ktoré umožňujú veľké tendre utajiť, prijala ešte bývalá vláda. Premiér sa nevyjadril, či ich jeho kabinet zmení.

SNS zatiaľ nepočíta s odvolaním Janušeka, napriek tomu má v zálohe prichystaného nástupcu. V kuloároch sa najčastejšie spomína meno šéfa SARIO Petra Hajaša, žilinského podnikateľa. Janušek sa o ňom tiež vyjadril ako o odborníkovi, ktorého si vie predstaviť v ministerskom kresle.

Ministerstvo výstavby prihralo zákazku konzorciu, v ktorom sú dve firmy s väzbami na SNS – Zamedia a Avocat. Minister Janušek čelí okrem podozrenia z klientelizmu aj tomu, že obchod predražil. Rezort na svojej internetovej stránke medzičasom zverejnil vyplatené sumy. Obhajuje sa tým, že vyjednal lepšie ceny reklamných spotov, ako je bežné.

Za jeden 30-sekundový spot cez konzorcium vyplatil Janušek 5 643 eur (170-tisíc korún). Na porovnanie ministerstvo uvádza, že rovnaký reklamný čas v komerčných televíziách môže stáť aj vyše 12-tisíc eur (390-tisíc korún). Ministerstvo si však spoty objednalo len v TA3 a JOJ. V TA3 stojí 30 sekúnd 1 095 eur (33-tisíc korún) a v JOJ 6 307 eur (190-tisíc korún), aj to len v najsledovanej­šom čase.

debata chyba