Krádeže na železničných tratiach ohrozujú premávku

Viaceré slovenské trate sú čoraz častejším terčom pre organizované kriminálne skupiny. So špeciálnym vybavením rozoberajú takmer všetko, čo sa dá rýchlo speňažiť v zberných surovinách, a výsledkom sú neraz meškajúce vlaky či dokonca nehody.

12.07.2011 12:00
Źeleznice, koľaje, koľajnice Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Krádeže sú niekedy životunebezpečné, napríklad nedávno zadržaný Poliak kradol medené vedenie pod vysokým napätím. Bral ho pozdĺž viacerých tratí na západnom Slovensku. „Kradol medzi mestami Kúty, Gbely, Holíč, Šaštín-Stráže, Senica, Jablonica, Smolenice, Boleráz, Šelpice, Gáň a Galanta. Spôsobil škodu za vyše 37-tisíc eur,“ uviedol trnavský policajný hovorca Michal Hanus. K tomu nie je pripočítaná škoda spôsobená častými výlukami na týchto tratiach a náročnými opravami.

Väčšina z oslovených železničiarov bola týmto prípadom zaskočená. Výpravcovia s vyše 25-ročnou praxou si na podobný čin nespomenuli. Krádež vedenia pod napätím označili za „absolútny hazard“.

Poliak používal špeciálnu plošinu. Medené laná potom už strihal kliešťami na železo s drevenou rúčkou s pomocou pogumovaných rukavíc. „Prestrihol ich, potom laná naložil do pristaveného auta,“ opisuje Hanus. Vyšetrovateľ obvinil muža z krádeže a hrozí mu tri až desať rokov väzenia. Páchateľ je medzitým na slobode, súd bude pravdepodobne v Poľsku.

Zlodej vozil laná za hranice do poľskej zberne. Podľa odborníkov musel pracovať precízne a veľmi rýchlo, pretože pri každom prerušení vedenia sa o tom okamžite dozvedajú energetické spoločnosti. V Českej republike sa nedávno objavila partia s podobnými úmyslami, no odhalili ich hneď po prvých pokusoch. Na Slovensku sa Poliakovi darilo takto „zarábať“ od februára do mája tohto roka.

Na spomínaných úsekoch bola neraz obmedzená doprava, v jednom prípade sa lokomotíva dokonca zamotala do prestrihnutého vedenia a vlaky meškali niekoľko hodín. Našťastie nedošlo k žiadnemu zraneniu, ako sa to stalo v prípade starších krádeží.

Zlodeji podľa hovorkyne Železníc SR Zuzany Chalupovej neváhajú kradnúť závažia na závorách, traťové značky či dokonca kompletné technológie zabezpečovacieho zariadenia na železničnom priecestí. „Krádež súčiastok zabezpečovacích zariadení na dopravnej ceste sa v roku 1992 v značnej miere podieľala na veľkej železničnej nehode v Budkovciach, kde pri zrážke dvoch nákladných vlakov došlo k usmrteniu šiestich zamestnancov železníc,“ upozornila Chalupová.

1 debata chyba