Lístok na MHD sa zmestí do mobilu

Cestovný lístok na bratislavskú MHD sa oplatí kúpiť cez mobil v noci. Pri bežnom cestovaní na ňom pasažier prerobí. Od pondelka si možno prázdnou SMS lístok kúpiť na čísle 1100. Zatiaľ pôjde o skúšobnú prevádzku, ktorá potrvá do februára budúceho roka.

16.11.2008 08:45
Mobil Foto:
Mobilný telefón.
debata

Novú službu dopravca na začiatok nastavil celkom jednoducho. Ponúka len jeden typ 70-minútového cestovného lístka za 24 korún (80 centov). Platí pre obidve pásma a je prestupný. Neskôr majú pribudnúť aj ďalšie typy SMS lístkov.

Elektronický lístok sa dá kúpiť tak, že cestujúci zašle zo svojho mobilného telefónu prázdnu SMS správu na číslo 1100. Do dvoch minút mu príde spätná správa, ktorou sa v prípade kontroly preukáže revízorovi. Nastúpiť do autobusu, trolejbusu alebo električky by preto nemal skôr, ako dostane spätnú správu. „Určite budeme počas skúšobnej prevádzky ústretovejší pri riešení prípadných kolízií s revízormi, tak aby sme systém doladili,“ hovorí predseda Predstavenstva Dopravného podniku Branislav Záhradník.

Cena SMS lístka bola dlho predmetom tajomstva. Nakoniec bude o dve koruny drahší ako momentálne najdrahší 22-korunový papierový prestupný cestovný lístok. Platí však o desať minút dlhšie. „Minúta jazdy s novým SMS lístkom vyjde teda lacnejšie,“ vyrátal hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.

Ak však zákazník cestuje na kratšiu vzdialenosť, bude preňho vždy výhodnejšie pohľadať v peňaženke drobné a kúpiť si papierový lístok v automate. To neplatí pre cestovanie v noci. Lístok na nočný spoj dnes stojí 44 korún (1,46 €). „Použitie SMS lístka v noci bude veľmi výhodné, čakáme preto, že sa stane pri nočných spojoch hitom,“ myslí si Záhradník.

Hneď od pondelka nebudú môcť novú službu vyskúšať všetci Bratislavčania. Systém bude fungovať iba tým, ktorí majú operátorov Orange a T-mobile. Lístok zákazník zaplatí v mesačnej faktúre za telefón.

Zákazníci O2 si na možnosť kupovať SMS lístky budú musieť počkať do 26. novembra. Aj vtedy začne služba platiť len pre tých, čo majú paušál. „Neskôr službu sprístupníme aj klientom s predplatenými kartami,“ prisľúbil hovorca O2 René Parák.

Na novom systéme, ktorého zavedenie stálo jeden milión korún, chce Dopravný podnik v konečnom dôsledku zarobiť. Očakáva totiž, že nestratí tržby z tradičných foriem predaja lístkov. „Vychádzame zo skúseností iných európskych miest, kde pri pilotnej prevádzke došlo k nárastu tržieb, pretože SMS lístky oslovili tú skupinu cestujúcich, ktorí by za iných okolností cestovali načierno,“ vysvetlil Zahradník.

debata chyba