Mosty si vyžiadajú otvorenie medzištátnej zmluvy

Ponad rieku Ipeľ mali o tri roky stáť dva nové mosty. Projekt na medzištátnej úrovni dohodla ešte bývalá vláda. Dnes však maďarská strana plánuje len jeden most a nie je isté, či aj ten sa stihne vybudovať. Pre zmenu projektu bude treba otvoriť medzištátnu zmluvu, odobriť ho bude musieť aj Brusel.

05.11.2012 12:00
ipeľ, most, Chalaba, ipolydamásd Foto:
Jeden z mostu ponad rieku Ipeľ má spojiť obec Chalaba na slovenskej strane s maďarskou obcou Ipolydamásd.
debata

V pláne bolo prepojenie obcí Chľaba a Ipolydamásd a tiež Pastovce a Vámosmikola. Mosty sa mali financovať najmä z európskych peňazí, zvyšok zo štátnych rozpočtov obidvoch krajín a na slovenskej strane spoluúčasť nitrianskej župy predstavuje päť percent. Každý z mostov mal vyjsť na niečo vyše 5 miliónov eur. Maďarská strana chce teraz stavať len most v Chľabe s rozpočtom za 11 miliónov eur a druhý odložiť.

Programovacie obdobie Bruselu na roky 2007 až 2013 sa pomaly končí. Oprávnenie čerpať zdroje je do konca júna 2015. Nitriansky župan Milan Belica pochybuje aj o termíne dostavby v roku 2015.

„Podľa nášho názoru je takýto termín úplne nereálny, pretože nová situácia si vyžaduje nielen zásadnú zmenu medzivládnej dohody, ale aj nový súhlas Bruselu. Nitriansky samosprávny kraj by bol navyše vystavený neprijateľným rizikám, ktoré nevie ovplyvniť, pretože nie je lídrom projektu,“ hovorí župan Belica. Tvrdí, že sa už obrátil na naše veľvyslanectvo v Bruseli. „Ak si maďarská strana verí a naozaj to zvládne, tak jej potom zatlieskam a budem rád,“ dodal župan.

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa hovorí, že v prípade, ak bude potrebné zmluvu otvoriť, tak to ministerstvo urobí. Karty sú však podľa neho na strane nitrianskej župy a tá musí ministerstvo s takouto požiadavkou osloviť. „To sa doteraz nestalo,“ poznamenal Kóňa. Upozornil, že nemajú informáciu ani podnet od župy alebo od maďarskej inštitúcie, že mosty sa nedajú pripraviť a postaviť v súlade s medzivládnou dohodou a treba v nich niečo meniť.

Prečo sa náklady na stavbu mosta zvýšili z 5 na vyše 11 miliónov eur zatiaľ nikto neozrejmil. „Nebudeme komentovať cudzie zámery. My vieme len to, že radikálne zmeny pôvodného projektu, s ktorými prišla maďarská strana, môžu viesť k tomu, že ho zastupiteľstvo kraja neschváli,“ reagoval župan Belica.

Odborník na eurofondy Ivan Kuhn z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika by hneď nevidel problém v predražení mosta, ak k tomu došlo vo fáze prípravy ešte pred samotným verejným obstarávaním. Predpokladá však, že Brusel spozornie a bude dávať pozor na samotný priebeh tendra.

Podľa Belicu bol kraj od začiatku iniciatívny, hoci nie je lídrom projektu, tým je maďarská strana. Požadoval od nej, aby pripravila riadnu partnerskú zmluvu, vymedzujúcu časové a investičné rámce, ale do dnešného dňa sa nič také nestalo. Namiesto toho prišiel podľa župana návrh maďarskej strany postaviť len jeden most, dvakrát taký drahý, ako pôvodne dva zamýšľané mosty. Napriek tomu župa už začala s vykupovaním pozemkov na slovenskej strane.

Lídrom projektu je Maďarská republika zastupovaná agentúrou NIF, ktorá plní podobnú úlohu ako na Slovensku Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba