Motorkári majú radi rýchlosť. Platia za ňu životom

Motorkárska sezóna, ktorá trvá od jari do jesene, si do konca júla vyžiadala životy 17 ľudí. Dokopy zavinili motocyklisti 174 nehôd a najčastejšou príčinou tých smrteľných bola rýchlosť.

22.08.2011 12:00
motorka, nehoda Foto: ,
Motorkári doplácajú na rýchlu jazdu životom.
debata (5)

Samotní motorkári záľubu v rýchlej jazde nepopierajú, za častými nehodami je však podľa nich aj správanie vodičov áut. „Často bývajú netrpezliví a na ostatných neberú ohľad či nezaujímajú sa o nich,“ ponosuje sa prezident Zamagurského klubu motorkárov Vladimír Zajonc. Svedčí o tom aj nedávny prípad v Malackách, keď pre chybu vodiča kamióna prišiel na diaľnici D2 o život 55-ročný český vodič motocykla Harley Davidson.

„Vodiči áut by sa mali viac pozerať do spätných zrkadiel a všímať si, čo sa deje aj za nimi, a to najmä v letných mesiacoch a pri prebiehaní,“ pokračuje Zajonc.

Za pravdu mu dáva aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý upozorňuje, že nie za všetko môže len nedbanlivosť motorkárov. Pri pohľade na čísla treba podľa neho zohľadňovať " aj fakt, že motorkári nie sú chránení tak dobre ako vodiči áut a nezabezpečuje ich žiadna kovová konštrukcia". „Celkovo však jazdia ako všetci ostatní, a teda sa nájdu takí, čo jazdia bezpečne, ale aj takí, čo riskujú,“ hovorí.

Hoci sa polícia snaží situáciu riešiť častejšími dopravno-bezpečnostnými akciami či zverejňovaním nehodových úsekov, tie podľa odborníkov veľmi nepomáhajú, keďže nie sú úplné. „V prístupných materiáloch chýbajú napríklad miestne komunikácie. Navyše kritické úseky sa líšia aj podľa druhu vozidla. Sú totiž také, ktoré auto prejde bez problémov, no pre motorky môžu znamenať problémy,“ hovorí Drahovský. Napríklad v susednom Česku osobitné mapy pre motorkárov existujú, čo sa podľa odborníkov zatiaľ osvedčilo.

Zajonc si myslí, že by pomohli aj u nás, motorkári by podľa neho uvítali aj osobitné dopravné značenie, aké býva v zahraničí. „Najmä v poslednom čase sa totiž stáva pravidlom napríklad to, že rôzne výtlky na cestách sa vypĺňajú zalievaním štrku, čo sa vôbec nevyznačuje, hoci pre motorkárov je odlietavajúci štrk extrémne nebezpečný,“ upozorňuje.

Na zvyšovanie bezpečnosti pre motocyklistov tlačí aj Európska únia. Podobne ako ostatné členské krajiny aj slovenský parlament vlani novelizoval cestný zákon, na základe čoho môžu vodičský na veľkú motorku nad 125 kubických centimetrov získať iba vodiči nad 24 rokov. Hoci toto opatrenie analytici označujú za prínos, hovoria, že Slovensko v porovnaní so zahraničím stále zaostáva.

„V Rakúsku napríklad platí, že motorkári sa viac sústreďujú v motokluboch, s ktorými spoločne chodia na rôzne tréningové dráhy či cvičiská, kde je zabezpečená odborná zdravotná starostlivosť a môžu sa tam vyblázniť. Vďaka tomu sú potom v rámci bežnej premávky opatrnejší a už nepotrebujú toľko riskovať,“ hovorí Drahovský.

I keď štatistiky hovoria, že v obciach či mestách sa stane viac ako polovica nehôd motocyklistov, podobné cvičiská, kde by mali motorkári väčšiu voľnosť u nás chýbajú. „Apelujeme preto na motocyklistov, aby nepodceňovali silu svojich motoriek a prispôsobili rýchlosť jazdy svojim schopnostiam,“ vyzýva policajná hovorkyňa Denisa Baloghová. Upozorňuje tiež, že pri nehodách motorkárov zohráva veľkú úlohu výstroj.

„Ovplyvňuje tenkú hranicu medzi smrteľnými následkami a ťažkým zranením. Vodiči by nemali zabúdať, že pri zrážke s autom, s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla,“ hovorí. Aj preto sú pokuty za nedostatočnú výstroj vysoké. Za jazdu bez riadne upevnenej ochrannej prilby napríklad hrozí pokuta 60 eur, pri alkohole sa rozpätie zvyšuje na dvesto až tisíc eur a zákaz činnosti do piatich rokov.

5 debata chyba