Mýto za nákladné autá sa začne vyberať až o rok

Majitelia nákladných áut, kamiónov či dodávok nad 3,5 tony budú platiť na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách mýto až od januára budúceho roku. Diaľničné nálepky vymenia za mýto, pretože Slovensku už pozná firmu, ktorá systém rýchlo za 11 mesiacov postaví. Ide o spoločnosť SkyToll, ktorú založilo združenie firiem SanToll - Ibertax.

15.01.2009 07:10
Kamióny,zápcha Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

„V decembri tohto roka by mala byť skúšobná prevádzka a naostro by sme šli od januára 2010,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Ešte na konci roka minister tvrdil, že mýto sa bude vyberať už od októbra.

Za sfunkčnenie mýta pre 2400 kilometrov ciest spoločnosť zinkasuje približne 852,1 milióna eur (25,6 miliardy korún). Suma sa splatí postupne z poplatkov, vyzbieraných od vodičov nákladiakov za využívanie diaľnic. Osobné autá mýtny systém zastihne najskôr v roku 2013.

Ministerstvo dopravy odhaduje, že budúci rok na mýte vyberie už približne 200 miliónov eur (6 miliárd korún). „Okolo 17 až 18 percent z toho dostane počas prvých trinástich rokov prevádzkovateľ, zvyšné peniaze pôjdu štátu,“ povedal minister Vážny. Podľa jeho slov však táto suma nesmie prekročiť výšku dvadsiatich percent ročne vyzbieraných peňazí. „Potom by to bolo pre štát neefektívne,“ dodal Vážny. Spoločnosť, ktorá mýto postaví, ho zaplatí a bude ho aj prevádzkovať. „Zmluva hovorí, že spoločnosť bude musieť splniť záväzky, ak chce získať platby za robotu. Prvé platby dostane až vtedy, keď bude vybraté prvé mýto od vodičov,“ doplnil minister dopravy Vážny.

Podľa jeho slov nebude ministerstvo dozerať, či má firma dohodnutú banku, ktorá na vybudovanie mýta poskytne peniaze. „Jediný dohľad je taký, že prvého januára 2010 musí byť mýto funkčné , inak nebude štát platiť firmám,“ dodal Vážny. To znamená, že víťazné firmy musia zainvestovať 250 miliónov eur (7,5 mld. korún) a postaviť mýtny systém, kým dostanú prvú splátku. V prípade, že spoločnosť zmluvu nedodrží, okrem nezaplatenia peňazí jej hrozia aj sankcie.

Na vybudovanie elektronického mýta vybrali združenie SanToll – Ibertax spomedzi štyroch uchádzačov, pričom traja uchádzači boli zo súťaže vyradení. Víťazné konzorcium však za dodávku mýta ponúklo najvyššiu cenu. „Jednoznačne iba toto konzorcium splnilo podmienky súťaže,“ vysvetlil nezvyčajný výsledok Vážny. Dôvody vylúčenia ostatných uchádzačov boli podľa ministra určite správne. „Boli vylúčení, pretože nesplnili požiadavky súťaže. Išlo o dôvody zásadného charakteru, žiadne banality,“ tvrdil minister. Odmietol však spresniť, aké sú to vážne dôvody, tak ako to odmieta už niekoľko mesiacov.

debata chyba