Palubný inžinier z lietadla smrti prehovoril, poruchu si nevšimol

Člen posádky lietadla Jak-42, ktorý ako jediný pred dvoma týždňami prežil haváriu pri ruskom meste Jaroslavľ, nezaznamenal počas príprav na let ani počas štartu žiadne poruchy. Oznámila to agentúra Interfax s odvolaním sa na tlačové vyhlásenie medzištátneho leteckého výboru (MAK), ktorý katastrofu vyšetruje.

22.09.2011 21:33
Lietadlo, vrak, Jaroslavľ Foto:
Nehoda lietadla Jak-42 si v Jaroslavli vyžiadala obete celého hokejového tímu. Pohľad na zdemolované lietadlo.
debata (1)

Palubného inžiniera Alexandra Sizova, ktorý leží so zraneniami v moskovskej nemocnici, komisári MAK mohli prvýkrát vypočuť.

Sizov vypovedal, že ani pri rannom lete z Moskvy do Jaroslavľu, ktorý v kritický deň predchádzal osudnému štartu do Minska, nebola žiadna porucha viditeľná. „Podľa jeho názoru žiadne pripomienky k fungovaniu techniky lietadla v predchádzajúcom lete, pri príprave na nešťastný let ani počas neho neboli,“ uviedol MAK.

Podľa skorších správ serveru Lifenews.com prvý výsluch Sizova trval okolo hodiny a prebiehal bez prítomnosti lekárov. Zdravotný stav pacienta lekári v minulých dňoch označovali za stredne ťažký, Sizov už ale nie je v ohrození života. Čakajú ho ešte dve operácie a prepustený by podľa lekárov mohol byť do dvoch týždňov.

Celý čas od havárie pri Sizovi strávila jeho manželka Svetlana. „Vzala som si dovolenku, aby som každý deň bola so Sašom. Muž už podstúpil viacero zložitých operácií, ešte ich niekoľko zostalo, ale to najhoršie je už za nami,“ povedala.

Lietadlo Jak-42 sa 7. septembra zrútilo tesne po štarte. Zo 45 ľudí na palube nehodu prežili len palubný inžinier Sizov a hokejista Alexander Galimov, ktorý však po niekoľkých dňoch v nemocnici svojim zraneniam podľahol. Medzi obeťami bol aj slovenský hokejový reprezentant a kapitán národného tímu Pavol Demitra.

Presná príčina nehody ešte nie je známa. Oficiálne vyšetrovanie zatiaľ dospelo len k poznatku, že na lietadlo pôsobila zatiaľ nespresnená „dodatočná brzdiaca sila“, ktorá zrejme spôsobila, že stroj nenabral potrebnú rýchlosť a krátko po vzlete sa zrútil. Tomu by vraj podľa médií nasvedčovali aj stopy brzdenia pravého podvozku, ktoré sa našli na konci štartovacej dráhy.

Medzištátny letecký výbor za základnú verziu považuje „nekoordinovanú činnosť posádky v kritickej situácii“. Situáciu sa pokúsia objasniť experti za pomoci matematického modelu a experimentu s podobným lietadlom.

Kriminalisti už vylúčili, že by piloti boli pod vplyvom alkoholu. Ale o zmätku v kabíne svedčí aj prepis rozhovoru medzi posádkou tesne pred haváriou, ktorý unikol do médií a podľa odborníkov svedčí o nezohranom postupe pilotov.

1 debata chyba