Každý deň neprežijú cestovanie dvaja ľudia. V priemere každých desať minút nabúra niekde na Slovensku auto. „Dlhodobo sa na Slovensku doprava nerieši. Odborná vec sa rieši politicky a viac-menej sa odsúva. Vládna komisia sa síce stretne, ale nemá nijaké právomoci ani peniaze, a na druhej strane represia je iba jedna časť,“ uviedol riaditeľ dopravného Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický. Ako dodáva, polícia s drahými miliónovými autami zbytočne meria rýchlosť na bezpečných rovných úsekoch diaľnice a chýbajú na rizikových úsekoch.
„Najmä politici si myslia, že dnes niečo vymyslia a na druhý deň budú oslavovať úspech. Vo Švédsku im to trvalo 15 rokov,“ tvrdí Kasanický. Podľa neho je potrebná koncepcia a nebáť sa do toho investovať peniaze. „Oveľa účinnejšie ako pokuty či jednoduché videá, ktoré nikto nepozerá, by bolo učiť dopravnú výchovu namiesto náboženstva,“ hovorí odborník na dopravu.
Ani ministerstvo dopravy nie je výsledkami nadšené. ,,Posledný víkend bol viac ako tragický," konštatoval šéf oddelenia bezpečnosti dopravy Štefan Pristáš. Spolu s Čechmi chystajú na jeseň akciu pre mládež. „Stredoškolákom uvedieme autentické predstavenie o dopravnej nehode s výpoveďami policajtov a záchranárov. Iné formy mladí obvykle ignorujú,“ tvrdí Pristáš.
Policajti si v lete zníženie nehodovosti sľubujú od nového zákona a techniky. „Počas leta nasadíme viac ako sto nových policajných motoriek, takisto budeme mať asi sto nových radarov,“ uviedol Viktor Plézel z policajného prezídia.
Podľa Kasanického vysoké pokuty nič nevyriešia. ,,Represia je drahá a dlhodobo neudržateľná, to nejde, je to iba krátkodobý efekt." Kasanický okrem vodičov vidí problém aj v infraštruktúre. „O cesty sa stará málokto. Keď sa vo Švédsku stane na jednej križovatke päť podobných nehôd, prestavajú ju. Pochopili, že nie vždy sú vodiči hlupáci. A u nás?“ pýta sa Kasanický.