Pre šoférov chcú pokuty vyššie o desiatky eur

Hoci novelizovaný zákon o cestnej premávke s novými pokutami a priestupkami vstupuje do platnosti len o týždeň, minister vnútra Daniel Lipšic (KDH) ho chce opäť meniť. Vodiči majú za porušovanie predpisov platiť o desiatky eur viac ako teraz. Minister chce presadiť nový sadzobník pokút, podľa ktorého by sa výrazne zvýšili najmä pokuty za prekročenie rýchlosti. Oporu v zákone má dostať aj avizovaný inštitút objektívnej zodpovednosti.

24.10.2011 20:00 , aktualizované: 25.10.2011 12:14
štyridsiatka, dopravná značka, rýchlosť, radar Foto:
Ilustračné foto.
debata (54)

Dnes sa výška pokút pri prekročení rýchlosti pohybuje v rozmedzí od 10 do 650 eur. Od júla budúceho roka by to podľa predstáv ministerstva vnútra malo byť od 15 do 798 eur. Naďalej má platiť, že o výške sankcií sa nebude dať vyjednávať. „Výška pokút za jednotlivé správne delikty bude striktne určená, policajný orgán nebude oprávnený uložiť inú pokutu ani prihliadať na žiadne okolnosti alebo osobu páchateľa,“ vysvetľuje hovorkyňa rezortu vnútra Natália Hattalová.

„Pozrite si cenník pokút platný od 1. novembra 2011 “:[http://auto.pravda.sk/…-1-novembra/]

Zvýšiť by sa mali aj sankcie za mnohé ďalšie priestupky. Napríklad za nerešpektovanie stopky by vodič zaplatil namiesto súčasných 150 eur pokutu 300 eur, rovnako ako za prejazd cez železničné priecestie na červenú. Za nedovolené predchádzanie by zas polícia mohla udeliť sankciu 249 eur a za porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur.

Zvyšovanie pokút síce patrí k účinným preventívnym opatreniam, odborníci však zároveň upozorňujú, že aj tu existujú hranice. „Ľudia na ne reagujú len do určitej miery a navrhovaných takmer 800 eur už pravdepodobne bude istým stropom,“ hovorí riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický. Pripomína, že pokiaľ ide o bezpečnosť na cestách, treba myslieť aj na ďalšie veci. „V popredí sú totiž stále len sankcie a zabúda sa na budovanie cestnej siete, vzdelávanie vodičov či umiestňovanie nových dopravných značiek,“ pokračuje.

K zvýšeniu zodpovednosti vodičov by podľa expertov mal viesť očakávaný inštitút objektívnej zodpovednosti, ktorý už niekoľko rokov funguje v Rakúsku, Maďarsku či vo Francúzsku. Jeho princíp spočíva v tom, že ak polícia nebude môcť zistiť, kto šoféroval vozidlo v čase nehody či priestupku, automaticky bude zodpovedný majiteľ auta. To, či polícii pomôže pri zisťovaní, kto pri havárii šoféroval, bude závisieť len od neho.

„Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší – policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky,“ upozorňuje Hattalová z ministerstva.

Keďže v západných krajinách sa inštitút pozitívne odrazil najmä na znižovaní počtu nehôd, podobný efekt očakáva ministerstvo vnútra aj u nás a predpokladá pokles následkov dopravných nehôd na životoch a zdraví.

Rezort vnútra i polícia sa navrhovanými opatreniami snažia udržať priaznivý trend v počte nehôd. Za trištvrte roka totiž ich množstvo medziročne kleslo až o 30 percent, pričom o šesť percent klesol aj počet smrteľných obetí. „Toto číslo je jednoznačne úspechom, zároveň však treba rátať s tým, že čím ďalej väčšie množstvo ľudí dokáže riešiť prípadnú kolíziu aj bez polície, teda len ako škodovú udalosť,“ dodáva dopravný analytik Jozef Drahovský.

Návrh rezortu v súčasnosti pripomienkujú ďalšie ministerstvá. Po jeho schválení parlamentom by zmeny mali vstúpiť do platnosti už od júla budúceho roka.

Navrhovaná podoba sadzobníka
pri prekročení rýchlosti v obci mimo obce
od 6 – 10 km/h 15 eur
od 11 – 15 km/h 39 eur 30 eur
od 16 – 20 km/h 66 eur 39 eur
od 21 – 25 km/h 96 eur 66 eur
od 26 – 30 km/h 141 eur 111 eur
od 31 – 35 km/h 201 eur 162 eur
od 36 – 40 km/h 270 eur 201 eur
od 41 – 45 km/h 342 eur 270 eur
od 46 – 50 km/h 402 eur 381 eur
od 51 – 55 km/h 471 eur 471 eur
od 56 – 60 km/h 540 eur 540 eur
od 61 – 65 km/h 600 eur 600 eur
od 66 – 70 km/h 741 eur 741 eur
viac ako 71 km/h 798 eur 798 eur

Ďalšie zmeny v pokutách

* porušenie zákazu predchádzania - 249 eur

* zákaz otáčania a cúvania – 99 eur

* prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané – 300 eur

* porušenie zákazu zastavenia a státia na železničnom priecestí v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi + pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené – 198 eur

* porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočovania alebo prikázaného smeru jazdy vyplývajúceho z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia – 99 eur

* porušenie povinnosti zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ – 300 eur

* nedodržanie najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla, jazdnej súpravy, prípojného vozidla alebo hmotnosti pripadajúcej na nápravu vozidla – od 99 do 798 eur

Inštitút objektívnej zodpovednosti

ak sa pri dopravnom priestupku polícii nepodarí páchateľa zastaviť na mieste, zodpovednosť bude po novom niesť majiteľ vozidla, keďže práve na ňom je, komu vozidlo zveril. Napriek tomu však nebude možné majiteľovi vozidla na základe inštitútu odobrať vodičský preukaz a včas zaplatená sankcia pre neho bude nižšia

© Autorské práva vyhradené

54 debata chyba