Privatizovať sa možno bude aj u Galka

Po teplárňach a železničnej spoločnosti Cargo sa začína hovoriť o privatizácii ďalšej firmy vo vlastníctve štátu.

31.12.2010 06:30
vrtuľník, Letecké opravovne v Trenčíne Foto:
Ministerstvo obrany nevylučuje odpredaj Leteckých opravovní v Trenčíne. Podnik sa síce topí v dlhoch, má však lukratívne pozemky.
debata (16)

Tentoraz ide o Letecké opravovne v Trenčíne, ktoré sa síce dlhodobo topia v dlhoch, majú však veľmi lukratívne pozemky. Po odpredaji volajú odborári, podľa ktorých podniku hrozí konkurz. Ministerstvo obrany o privatizácii ešte nerozhodlo, nevylučuje ju však.

„Situácia sa po zmene na akciovú spoločnosť pred štyrmi rokmi doteraz nezlepšila. Ani v oblasti ponúkaného sortimentu, ani zákaziek. Riešením by bol vstup strategického investora, ktorý by prevzal 49-percentnú časť spoločnosti. Hoci minulé vlády privatizáciu odmietali, je asi jedinou cestou záchrany,“ hovorí odborový predák spoločnosti Viliam Jánošík. Poukazuje najmä na zlé hospodárenie. Strata opravovní predvlani dosiahla 1,3 milióna eur, vlani ju podnik znížil na 396-tisíc eur. Za posledné dva mesiace sa situácia mierne zlepšila, strata podniku však bude v tomto roku pravdepodobne opäť väčšia.

Ministerstvo obrany o prípadnej privatizácii tvrdí, že situáciu analyzuje. „Dôležité je zabezpečiť diverzifikáciu výrobného portfólia tak, aby bolo životaschopné aj pri klesajúcom objeme zákaziek z rezortu obrany, ale zároveň pri zachovaní zamestnanosti v regióne,“ uviedol hovorca Ivan Rudolf. Dodal, že podnik momentálne má prácu na niekoľko mesiacov.

Situáciu vo firme sťažuje fakt, že ani štyri mesiace po nástupe novej vlády nemá generálneho riaditeľa. Ján Čierťanský, ktorého minister obrany Galko vymenoval do funkcie začiatkom októbra, vydržal v kresle len pár dní. Následne sa miesta vzdal, tento čudný krok odôvodnil osobnými dôvodmi. „Momentálne prebiehajú pohovory s viacerými uchádzačmi na obsadenie funkcie predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa,“ tvrdí Rudolf.

Váhanie ministra s vymenovaním nového riaditeľa podniku je podľa bývalého ministra obrany Jaroslava Bašku zarážajúce. Odborári v tom vidia stranícke taktizovanie ministra. V kuloároch sa hovorí o delení vplyvu v podniku medzi SaS a SDKÚ. Za bývalej vlády boli opravovne v područí SNS, do dozornej rady dosadil sebe blízkych ľudí Ján Slota.

Baška tvrdí, že podnik by sa predávať nemal. „Tieto strategické podniky sú vecou národnej bezpečnosti a mali by ostať v rukách štátu,“ hovorí. Firmu by podľa neho mohlo z biedy vytiahnuť viac zákaziek pre ministerstvo, najmä modernizácia vrtuľníkov. „Motívom privatizácie by mohol byť skôr odpredaj lukratívnych pozemkov v Trenčíne,“ domnieva sa.

Odborári taký motív popierajú, hoci o záujme súkromníkov o dotknuté pozemky sa hovorilo už v minulosti. „O pozemky obavy nemáme, pretože pri nevyriešení situácie sa podnik v najbližšom období dostane do krachu, podobne ako sa stalo v prípade Nováckych chemických závodov. Tu už o pozemky nejde,“ tvrdí predseda Slovenského odborového zväzu obrany Marián Lacko.

V júli minulého roku ministerstvo pod vedením Bašku zlúčilo trenčianske opravovne so Slovenským leteckým inštitútom. Ani to však podľa odborárov nepomohlo a opravárňam skôr priťažilo. „Od roku 1993 sa pre spoločnosť nepodarilo nájsť väčšieho a dlhodobého partnera. Opravovne boli totiž stavané pre Varšavskú zmluvu a to, čo dnes robia, je prakticky nepoužiteľné,“ dodáva Lacko.

16 debata chyba