V Kii sa začína rozcvičkou

Medzi Žilinčanmi bolo verejným tajomstvom, že zamestnanci automobilky Kia začínajú deň povinnou rozcvičkou.

03.03.2006 09:30
debata

Dôkaz sa však objavil len nedávno, keď na internete začali kolovať fotografie manažérov v modrých košeliach, cvičiacich na chodbe átria v sídle firmy. Dušan Dvořák, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia, vysvetľuje ranné rozcvičky ako štandard, ktorý automobilka uplatňuje v Kórei, ale aj vo svojich závodoch vo svete. ,,Krátka rozcvička alebo strečing má zamestnancov pripraviť na výrobný proces. Tým, že cvičia spoločne, upevňuje sa aj ich tímová súdržnosť," hovorí Dvořák.

Ranné rozcvičky, pre vyše 800 zamestnancov automobilky vo výrobe aj administratíve, vraj nie sú povinné. Zamestnanci, ktorí cvičiť nemôžu zo zdravotných dôvodov alebo sa s tým nestotožňujú, môžu požiadať o výnimku. Nijaké postihy im podľa Dvořáka nehrozia. ,,Aj zamestnanci, ktorí necvičia, už boli povýšení," povedal Dvořák.

Fakt je, že v automobilke sa stretli dva odlišné národy s rozdielnymi kultúrami a to priznáva aj hovorca spoločnosti. Bolo potrebné riešiť napríklad aj takú vec, akou je pozdrav. V Kórei je totiž zvykom klaňať sa. ,,Slováci sa klaňať nemusia, nikto to od nich nepožaduje. Forma pozdravu je štandardná – podanie ruky, kývnutie hlavy, nie úklon. Kórejčania medzi sebou používajú klaňanie, Slovákom však podávajú ruky alebo zdravia kývnutím hlavy," pokračoval Dvořák. Ani priloženie ruky k hlave, takzvaný vojenský pozdrav, ktorým Kórejčania pozdravujú svojich najvyšších nadriadených, od Slovákov nik nečaká.

,,Treba si uvedomiť, že sem prišiel významný zahraničný investor, ktorý tu buduje závod a chce v ňom zaviesť to najlepšie, čo zo svojich skúseností vie," pokračoval Dvořák. Vedenie automobilky si vraj uvedomuje, že len najmodernejšie technológie nestačia. Kvalita vyrábaných áut a úspech automobilky budú závisieť aj od spokojnosti jej ľudí. Vedeniu záleží na vytvorení harmónie medzi zamestnancami, preto sa snaží vytvoriť priestor na zladenie kultúrnych rozdielov.

Rozdielnosť kultúr v automobilke viedla aj k vzniku 25-členného tímu Slovákov zo všetkých oblastí závodu. Podľa Dvořáka priamo na podnet kórejského vedenia. Tím má za úlohu riešiť rôzne návrhy zo strany zamestnancov, navrhovať riešenia a diskutovať o nich s vedením. Pri niektorých otázkach treba hľadať aj kompromis. A ten sa vraj práve rodí aj v súvislosti s rannými rozcvičkami.

debata chyba