Výtlky vyhnali vodičov na maďarské cesty

Katastrofálny stav ciest v blízkosti hraničných priechodov s Maďarskom núti vodičov meniť spôsoby jazdy i trasy.

12.04.2013 14:00
výtlky, cesta Foto: ,
Takto vyzerá cesta druhej triedy v blízkosti hraničného priechodu medzi Slovenskými Ďarmotami a mestom Balašské Ďarmoty v Maďarsku.
debata (3)

Príkladom je havarijný stav cesty druhej triedy pri výjazde z obce Slovenské Ďarmoty v okrese Veľký Krtíš v smere na Šahy. Je plná výtlkov i nástrah pre vodičov aj autá. Šoféri preto pri cestovaní z Ďarmôt do Šiah alebo opačne prechádzajú radšej do Maďarska a jazdia po tamojších cestách. Síce tiež nie sú v ideálnom stave, ale sú menej rozbité ako slovenské.

„Trasu medzi Slovenskými Ďarmotami a Šahami cez Maďarsko som začal využívať už pred niekoľkými týždňami. Je pohodlnejšia a bezpečnejšia. A len asi o dva či tri kilometre dlhšia, ako keby som prechádzal po slovenských cestách,“ hovorí súkromný podnikateľ zo Slovenských Ďarmôt Miroslav Kukolík. K zmene trasy ho donútili aj ďalšie osobné skúsenosti. „Mám asi dvaapolročné auto a už mi na ňom museli robiť geometriu. V servise mi povedali, že problém s autom spôsobili cesty a výtlky na nich,“ zdôrazňuje podnikateľ.

Trasa medzi Slovenskými Ďarmotami a Šahami je dlhá 32 kilometrov, cez Maďarsko si ju vodič predĺži len o niekoľko sto metrov. Starostka Slovenských Ďarmôt Denisa Árvayová potvrdzuje, že maďarské cesty začína využívať čoraz viac slovenských vodičov. „Hlavná cesta pri výjazde z našej obce je v takom katastrofálnom stave ako nikdy predtým, je samý výtlk. Hoci nie sme jej vlastníkmi, sťažovať sa k nám na úrad chodia vodiči, a to nielen od nás, ale aj z Maďarska,“ konštatovala Árvayová.

Spomínaný úsek má v správe Banskobystrický samosprávny kraj. Na údržbu a opravu ciest a komunikácií má v tohtoročnom rozpočte schválených 11 miliónov eur. Hovorkyňa kraja Monika Pastuchová poznamenáva, že končiaca sa extrémna zima odčerpala z tejto sumy už 70 percent. Najproblémovejšie a najvyťaženejšie úseky začnú regionálne správy ciest opravovať hneď, ako im to dovolí počasie. O predpokladaných nákladoch podľa nej zatiaľ hovoriť ťažko, no po predchádzajúcich troch zimách platilo, že oprava výtlkov pohltila z rozpočtu vždy okolo 2,4 milióna eur. Tento rok však budú náklady určite vyššie.

„Okrem zdrojov, ktoré nám zostali v plánovanom rozpočte, máme k dispozícii aj 10 miliónov eur, ktoré sme získali z úveru a z ktorých šesť regionálnych správ ciest zrekonštruuje 70 kilometrov ciest. Ďalších 1,4 milióna eur nám na opravu ciest schválila vláda. Peniaze budú použité nielen na opravu výtlkov a poškodených úsekov, ale aj na komplexnú rekonštrukciu niektorých ciest,“ zdôraznila.

V blízkosti hraníc s Maďarskom sa budú cesty opravovať aj z cezhraničných projektov slovenskej a maďarskej strany, ktoré podporila Európska únia. Opravy z týchto zdrojov sa dočkajú aj úseky v blízkosti nedávno vybudovaných a otvorených hraničných priechodov Rároš – Rárospuszta a Peťov – Pösténypuszta. Snahou je skvalitniť infraštruktúru v blízkosti hraníc na slovenskej aj maďarskej strane.

Na žalostný stav ciest pri hraniciach upozorňuje aj starosta Kováčoviec v okrese Veľký Krtíš Jozef Filip. Podľa neho deravé cesty vyháňajú turistov, ktorí na Slovensko prichádzajú z Maďarska. Úsek medzi Peťovom a Kováčovcami či Kiarovom sa po zime zmenil na tankodróm, po ktorom sa dá prejsť len veľmi pomaly, no aj tak s rizikom poškodenia auta. „Ak aj tento niekoľkokilometrový úsek zahraničný turista prejde, urobí tak prvý aj posledný raz zároveň. Druhýkrát nepríde. Pre našu krajinu je to veľmi zlá vizitka,“ zdôraznil Filip.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba