Aby mohol slúžiť aj naďalej, včera ho uzatvorili a začali opravovať. Most rozoberú a znovu postavia tak, aby zostala zachovaná jeho historická hodnota.
Most je súčasťou príjazdovej cesty z Čadce a z Bystrickej doliny do mesta. Zároveň je aj náhradnou trasou, ak sa na medzinárodnej ceste I/11, ktorá vedie cez Kysuce do Česka a Poľska, stane kolízia alebo dopravná nehoda.
Úplná uzávierka mosta potrvá asi tri mesiace. Osobná doprava bude presmerovaná na cestu I/11, na ktorú sa bude dať napojiť na moste pri časti Blažkov.
Nielen vek, chabá údržba, ale aj presmerovanie dopravy z medzinárodnej cesty a enormné dopravné zaťaženie počas obchádzky spôsobili, že most je poškodený. „Objavujú sa trhliny a je nevyhnutné opraviť nosné kamenné múry, ktoré sú okolo. Treba ich rozobrať, lebo sú odtrhnuté a postupne sa nakláňajú občanom do dvorov a postupom času by spadli,“ uviedol Ľubomír Pepucha z Výskumného centra Žilinskej univerzity.
Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa doplnil, že okrem mostného telesa bol súčasťou stavby aj mlynský náhon, ktorý slúžil na rozvod vody z rieky k trom mlynom, ktoré boli v minulosti v meste. „Je to kamenná stavba, ktorá sa už rozpadáva. Ak chceme túto cestu s mostom udržať, treba ho rekonštruovať,“ povedal.
Na projekte rekonštrukcie unikátneho mosta robila Stavebná fakulta Žilinskej univerzity, v spolupráci s Výskumným centrom Žilinskej univerzity a Slovenskou technickou univerzitou. „Pre nás ako výskumníkov je veľmi zaujímavé pochopiť stavbu mosta a to, ako bol projektovaný,“ povedal Branislav Hadzima zo Žilinskej univerzity. Na začiatku rekonštrukcie robili aj záťažové merania.
„Je zaujímavé, že most bol projektovaný v čase konských povozov. V súčasnosti po ňom jazdia plne naložené kamióny drevom, preto chceme zistiť, akým spôsobom dochádza k prenosu jednotlivých síl, ako to most vydrží,“ dodal.
Cez Kysuce prechádzala v minulosti hlavná obchodná trasa. Drevené mosty, ktoré boli jej súčasťou, pravidelne ničili povodne pri topení sa snehu. „Na tlak týchto obchodníkov boli v Krásne nad Kysucou postavené takzvané tri stoličné mosty, z nich dva sa zachovali dodnes,“ približuje primátor.
Dodáva, že piliere mosta boli postavené v rokoch 1831 až 1835 a mostná konštrukcia v roku 1891. V Krásne nad Kysucou sa nachádza aj dodnes stále prejazdný najdlhší slovenský celokamenný most.