Údajné výbušniny nie sú najväčším problémom

Obnova Starého mosta naďalej stojí a záväzok magistrátu, že stavbu aj so súvisiacou električkovou traťou stihne ukončiť do decembra budúceho roka, sa zdá čoraz nereálnejší.

24.08.2014 15:00
Starý most Foto: ,
Práce na Starom moste naďalej stoja.
debata (12)

Mesto tvrdí, že na budúci týždeň sa začne s úpravami pilierov. Zvýšený stav Dunaja, blížiace sa zimné obdobie a rôzne administratívne prekážky môžu už dnes viac ako trojmesačný sklz ešte viac navýšiť.

Práce na moste nepostupovali podľa harmonogramu už od začiatku. Starú oceľovú konštrukciu z neho namiesto plánovaného februára odstránili až niekedy v júni. Vtedy sa rekonštrukcia aj úplne zastavila. Dôvodom malo byť podozrenie, že blízko riečnych pilierov, z ktorých sa dva majú zbúrať a nahradiť novým, sa môže nachádzať nevybuchnutá munícia. Jeden z predmetov lokalizovaných na dne mal dokonca pripomínať lodnú mínu.

Mesto preto požiadalo ministerstvo vnútra, aby rozhodlo o ďalšom postupe. Usmernenie, ako ďalej konať, odovzdal radným v stredu 20. augusta odborný pracovník policajného Kriminalisticko-expertízneho ústavu. Odporúčania experta sa však týkajú iba spôsobu použitia stavebných strojov. Tie napríklad pri búraní pilierov nesmú narušiť terén pod dnom rieky, aby neprišli do styku s podozrivými predmetmi. Či však ide naozaj o výbušniny, to sa napriek dvom vykonaným prieskumom a zapojeniu pyrotechnikov stále nezistilo. Predmety sa zrejme ani nebudú z rieky vyberať.

„Témou prípadného vyberania podozrivých predmetov z Dunaja sa bude na budúci týždeň zaoberať vedenie Policajného zboru, ktoré disponuje školenými potápačmi. V tejto chvíli však vyberanie nie je potvrdené ani vylúčené, všetko bude závisieť od postupov zvolených počas výstavby,“ povedal Pravde Marián Homér z tlačového odboru ministerstva.

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy si myslí, že k stretnutiu mechanizmov s predmetmi by ani prísť nemalo. „Ak dodávateľ urobí práce tak, ako je navrhnuté, s najväčšou pravdepodobnosťou by sa nemalo nič stať,“ zdôraznil.

Problém s údajnými výbušninami by sa však mohol ukázať len ako zástupný. Búranie pilierov a výstavba nového si vyžadujú budovanie umelých ostrovov priamo v toku rieky. Ideálna na tieto práce bola letná sezóna, ktorú stavbári nevyužili. „Mesto už pred dvoma týždňami požiadalo dodávateľa, aby začal riešiť čiastočné zastavenie plavby na Dunaji,“ uviedol tento týždeň Andrassy. Povoľovací proces je však pomerne zdĺhavý, trvá aj pol roka, čo môže spôsobiť ďalší sklz. Podobne, ak by sa mal stanovený termín naozaj stihnúť, mala by už pomaly ležať na brehoch nová oceľová konštrukcia, ktorú majú vyrábať v Ostrave. Jej nasunutie na piliere si zase žiada výstavbu nájazdových rámp, na čo treba tiež istý čas.

Okrem toho práce stagnujú aj na Šafárikovom námestí, Štúrovej ulici či na petržalskej strane, kde má namiesto bývalého zemného valu vzniknúť nová estakáda na pilieroch. Všetky tieto aspekty môžu výstavbu mosta a električkovej trate ešte viac oneskoriť.

Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania takzvaného nosného systému verejnej dopravy v hlavnom meste, ktorý má byť čiastočnou náhradou nejestvujúceho metra. Dodávateľom stavby je združenie, ktoré vyhralo verejnú súťaž, na čele s firmou Eurovia SK.

Celý projekt má stáť necelých 60 miliónov eur bez DPH. Z tejto sumy majú 85 percent vykryť eurofondy, podmienkou však je, aby bola stavba hotová do konca roka 2015. Stav prác si majú čoskoro prísť preveriť zástupcovia Európskej komisie. Desiatimi percentami na projekt prispieva štát a zvyšnými piatimi mesto. To si síce vlastný termín ukončenia stanovilo už na koniec augusta 2015, časová rezerva, ktorú si tak vytvorilo do konca decembra, je už teraz vyčerpaná.

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most #rekonštrukcia mosta