Petržalka mení politiku parkovania, cezpoľní zaplatia viac

Petržalka mení parkovaciu politiku. Cezpoľní zaplatia viac ako rezidenti. O tom či a kedy sa tak stane rozhodnú poslanci v septembri. Musia totiž schváliť všeobecne záväzné nariadenie a prevádzkový poriadok.

16.07.2015 10:00
parkovanie, Petržalka Foto: ,
Obyvatelia Petržalky s trvalým pobytom si budú môcť kúpiť kartu rezidenta. Jej cena na jeden rok by sa mala pohybovať od 50 do 100 eur.
debata (45)

„Naším cieľom je, aby mali kde zaparkovať Petržalčania. Verejné parkoviská nemajú slúžiť firemným či nákladným autám a nechceme, aby pod panelákmi parkovali ľudia z celého Slovenska, ktorí chodia pracovať na týždňovky do Rakúska a autá nechávajú tu,“ vysvetľuje prednosta petržalského Miestneho úradu Miroslav Štefánik novú parkovaciu politiku mestskej časti.

Problematike sa budú venovať poslanci na septembrovom zasadnutí zastupiteľstva. „Na to, aby zmluva mohla vstúpiť do platnosti a mohlo dôjsť k realizácii projektu je nevyhnutné schvaľovanie zo strany poslancov. Na stole budú mať všeobecne záväzné nariadenie a prevádzkový poriadok. Nie je vylúčené, že uznesení zo strany poslancov vo vzťahu bude potrebných aj viac,“ hovorí zástupca starostu Michal Radosa.

Najviac sa hovorí o cene karty

Poslanci budú rozhodovať o kľúčových bodoch, okrem iného aj o cene parkovacej karty. „Kľúčovým princípom je, že rezident musí byť zvýhodnený na úkor toho, kto nemá trvalý pobyt v Petržalke. Zároveň aj Bratislavčan, rezident inej mestskej časti ako Petržalka, bude mať výhodnejšie podmienky ako občan, ktorý v hlavnom meste trvalý pobyt nemá,“ hovorí prvý zástupca starostu Ján Bučan o tom, ako by mal parkovací systém fungovať.

Petržalka sa chce inšpirovať inými mestami, kde už sa takýto systém parkovania osvedčil. Obyvatelia nad 70 rokov alebo zdravotne ťažko postihnuté osoby by mohli platiť iba symbolickú sumu. „Ako minimálna suma sa spomína 50 eur. Pohybovať sa môže medzi 50 až 100 eurami. Nie je vylúčené, že v prvý rok prevádzky bude nižšia ako nasledujúci rok. Bude to predmetom diskusie,“ hovorí Bučan. Plán je taký, že parkovacia karta bude mať ročnú platnosť. Zatiaľ je to iba predstava toho, ako by parkovanie v Petržalke mohlo fungovať.

Pre obyvateľov Petržalky bez trvalého pobytu... Foto: Viera Hebertová, Pravda
parkovanie, Petržalka Pre obyvateľov Petržalky bez trvalého pobytu bude k dispozícii abonentská karta. Jej cena však bude niekoľkonásobne vyššia.
Obavy vyvoláva napr. otázka, kde zaparkuje návšteva rezidenta. „Na tieto účely vzniknú tzv. abonentské karty. Budú síce menej zvýhodnené ako rezidentské, ale stále budú výhodnejšie ako komerčné nájomné,“ vysvetľuje prvý zástupca starostu.

Držiteľ parkovacej karty bude môcť zaparkovať na vyhradených miestach. Stále miesto však mať nebude. To, že si obyvateľ Petržalky za kartu zaplatí, ale nebude mať kde zaparkovať, by sa nemalo stať. „Rezident si zaplatí parkovaciu kartu preto, aby dostal ten komfort a v ideálnom prípade zaparkoval na svojej ulici. Každá ulica má ale svoje limity. Systém je však postavený na tom, že drvivej väčšine budeme vedieť garantovať parkovanie na vlastnej ulici,“ dodáva Bučan.

Poslanci musia rozhodnúť aj o tom, koľko percent parkovacej kapacity bude vyhradených pre tých, ktorí sa rozhodnú parkovanie si nepredplatiť.

Víťaz súťaže ako jediný splnil jej podmienky

Súťaž na prevádzkovanie parkovacieho systému vyhrala firma EEI, ktorá ako jediná z troch kandidátov splnila podmienky verejného obstarávania. Mestská časť pri ich nastavovaní spolupracovala aj s uznávanou právnickou kanceláriou. Kritiku a spochybňovanie transparentnosti zo strany časti poslancov či neúspešných kandidátov preto odmieta.

Predmetom zmluvy je poskytovanie služieb a výkon prác, pričom koncesionár zabezpečí vypracovanie podrobných projektov pre úpravu dopravného režimu. To sú projekty trvalého zvislého a vodorovného dopravného značenia, zabezpečenie zvislého a vodorovného dopravného značenia podľa schválených projektov a aj príprava organizačných a prevádzkových činností. Vydávať budú aj parkovacie karty. Okrem toho budú aj pravidelne sledovať a vyhodnocovať dodržiavanie pravidiel prevádzky parkovania.

Petržalke došla trpezlivosť

Koncept parkovacej politiky vznikol v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline. Petržalke chýba asi 30-tisíc parkovacích miest. Riešením by mohlo byť vytvorenie jednosmerných ulíc či transformácia plôch, ktoré nie sú určené na parkovanie, no ako parkoviská už neoficiálne slúžia. V spolupráci s hlavným mestom chce zároveň Petržalka vytvárať aj záchytné parkoviská či parkovacie domy.

Petržalskí poslanci prijali už v júni minulého roka Postup a zásady parkovacej politiky na území mestskej časti. Urobili tak potom, keď parkovaciu politiku neschválili mestskí poslanci. Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Celomestskú parkovaciu politiku bývalé vedenie Bratislavy pripravovalo niekoľko rokov. Mestskí poslanci síce schválili jej zásady, no ani po dvojročných prípravách nepodporili dokumenty, potrebné k spusteniu parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

© Autorské práva vyhradené

45 debata chyba
Viac na túto tému: #Petržalka #parkovanie