Integrovaná doprava má v Bratislavskom kraji fungovať od novembra

Prvú etapu integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji spustili pred vyše dvomi rokmi, odvtedy sa dlho nič nedialo. Stav, keď bude cestujúcim v celom kraji stačiť len jeden lístok na cestu vlakom aj autobusom, je teraz konečne v dohľadne. Systém má kompletne fungovať od 1. novembra, informovala spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID).

08.09.2015 16:30
Bratislava, MHD Foto: ,
Integrovaný dopravný systém má zatraktívniť využívanie hromadnej dopravy v Bratislavskom kraji a spomaliť zapĺňanie ulíc autami.
debata

Kým doteraz mali možnosť využívať integrovaný dopravný systém len pravidelní cestujúci s predplatenými kartami, od novembra si ľudia budú môcť kupovať aj jednorazové lístky na cestovanie v celom Bratislavskom kraji. „Základom je zavedenie jednotnej tarify tak, aby cestujúci mohol používať len jeden lístok a nemusel rozlišovať medzi tým, ktorého dopravcu využije,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Spoločnosť BID načrtla aj ďalšie zmeny, ktoré v budúcnosti plánujú. „V ďalších etapách sa zameriame na zlepšenie služieb – elektronizáciu cestovného a rozšírenie do Trnavského kraja a zrejme aj do blízkeho pohraničia,“ uviedla Simona Bittnerová zo sekretariátu BID a dodala, že zatiaľ sa jedná len o vízie.

Zónový princíp

Od júna 2013 umožnil integrovaný systém cestujúcim využívať predplatené bezkontaktné čipové karty, ktoré platia na celom území Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja u všetkých zmluvných dopravcov (Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko). Cestujúci si tak môžu aj dnes kupovať lístky na jednu až desať zón s platnosťou 30 dní, 90 dní alebo rok.

Pozrite si schému zón.

Cena jednorazových lístkov sa bude počítať podľa časovej a zónovej tarify – podľa počtu zón, cez ktoré človek cestuje (napr. 60 minút – zóna 100+101 alebo 60 minút – 3 zóny). Rozlišuje sa pritom medzi mestskými zónami 100 a 101 a regionálnymi zónami, ktorých je desať. Cestujúci tak napríklad môže na jeden lístok cestovať z Plaveckého Štvrtku do zastávky Bratislava Hlavná stanica, kde potom nasadne na električku a odvezie sa do práce. Informácie o tom, koľko budú jednorazové lístky stáť, zatiaľ BID nezverejnila.

Finálnym cieľom je dosiahnuť v Bratislavskom kraji väčšiu koordináciu hromadnej dopravy, redukciu súbehov vlak – autobus či lepšiu nadväznosť spojov. „Do Bratislavy denne dochádzajú desaťtisíce ľudí, ktorí zahusťujú mesto autami. Integrovaná doprava je vhodným spôsobom ako zatraktívniť verejnú dopravu,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Čo sľubuje IDS BSK?

  • Jeden lístok, traja dopravcovia ( Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko)
  • Jednotné prepravné a tarifné podmienky
  • Zlepšenie dopravnej obsluhy regiónu hromadnou dopravou
  • Sprehľadnenie dopravného systému
  • Zvýšenie atraktivity hromadnej dopravy
  • Jednoduchšie a pohodlnejšie cestovanie za primeranú cenu

Potrebné eurofondy

Odsun dokončenia integrovaného systému zapríčnili aj finančné problémy spôsobené nevydarenými verejnými obstarávaniami na nákup označovačov cestovných lístkov. Pôvodne malo mesto za vlastné zakúpiť 1 600 označovačov v odhadovanej cene 2,4 milióna eur. Keďže prišli o možnosť čerpania eurofondov, zákazku v júni tohto roka zrušili. Po novom teraz musí Dopravný podnik Bratislava zakúpiť označovače s čítačkami čipových kariet v hodnote 1,17 milióna eur.

Spoločnosť BID informovala, že nainštalujú 60 označovačov na železničných staniciach a zastávkach MHD a 10 samoobslužných predajných automatov. „Papierové lístky budú širšieho formátu, preto budú v označovačoch cestovných lístkov vo vozidlách MHD upravené štrbiny na označenie lístkov šírky 54 mm,“ dodala Bittnerová.

Na dokončení projektu má mesto veľký záujem, neúspech by mohol ohroziť budúce dopravné projekty. „Realizácia tretej etapy integrovanej dopravy v Bratislave je podmienkou čerpania eurofondov v ďalšom programovom období,“ informovala hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Zmeny aj vo vlakoch

V rámci železníc sa od novembra rozšíri platnosť integrovaného systému na trati z Bratislavy smerom do Trnavy po zastávku Cífer, smerom do Nových Zámkov po zastávku Reca a smerom na Záhorie po stanicu Sekule. „V regionálnych vlakoch bude možné využiť tarifu integrovaného systému, ale zároveň aj platnú tarifu ZSSK,“ informovala hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Cestovanie do Bratislavy a späť vlakom majú po novom urýchliť aj regionálne expresy, ktoré od 7. septembra zastavujú v Senci a Bernolákove v pracovných dňoch. Doposiaľ tu zastavovali len osobné vlaky.

Na bezplatnú prepravu vo vlakoch, ktorú môžu využívať študenti a dôchodcovia, nebude mať podľa dopravcu zavedenie integrovanej dopravy žiaden vplyv. „Bude fungovať ďalej ako predtým, ide o duálny systém, keď vo vlakoch platia súčasne prepravné podmienky IDS BK aj podmienky ZSSK,“ dodala hovorkyňa.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji