Z cesty je tankodróm, autá cez Košecu jazdia radšej v protismere

Cez Košecu, ktorá sa rozprestiera popri hlavnej ceste medzi Trenčínom a Žilinou, autá s úplnou samozrejmosťou jazdia v protismere. Polovica cesty je v takom stave, že sa jej radšej vyhýbajú. Nový asfaltový povrch pripomína tankodróm, samá jama. Ešte horšie sú na tom vedľajšie cesty v Ilave. Miestni obyvatelia sú z tohto stavu nešťastní.

Ilava, cesta, traktor
Takto vyzerá cesta v centre Ilavy pod oknami radnice. V týchto miestach vymieňali kanalizačné potrubie.
Autor: ,

V lokalite od Ladiec cez Košecu a Ilavu až po Dubnicu nad Váhom začala Považská vodárenská spoločnosť budovať kanalizáciu a vodovod. Väčšinu nákladov hradí Európska únia. Túto zákazku zverili po verejnej súťaži spoločnosti Váhostav. Potrubie je už v zemi, cesty však stále nie sú upravené, ako by mali byť.

„Práce stále nie sú dorobené, to sa týka Ilavy v centre mesta aj mestskej časti Klobušice. Komunikácie nemáme v stave, v akom boli pred rozkopaním. Je to veľmi nepríjemné, obyvateľom to dlhodobo znepríjemňuje život,“ vraví Štefan Daško, primátor Ilavy.

Marián Hrubiško z Ilavy pracuje v Rakúsku a nad touto situáciou len krúti hlavou. Vraví, že cesty v dvoch susedných krajinách sa vôbec nedajú porovnávať. Maroš Novotný býva v rodinnom dome na Ulici Dlhé nivy v ilavskej mestskej časti Klobušice. Sťažuje sa, že stavba trvá veľmi dlho, stále nie sú ešte napojení na kanalizáciu a na kedysi peknej ulici sú teraz nebezpečné jamy.

„Cesta je v hroznom stave, teraz to trošku zaplátali, ale na hornom konci ani to neurobili. Keď je mokro, je tu plno blata, keď je sucho, tak sa tu práši, že vôbec nemôžeme otvoriť okno. V Klobušiciach nie je dorobená ani jedna cesta. Začínam pochybovať, či to vôbec bude niekedy urobené. Najskôr to rozkopali, dali tam potrubie, zahrabali, ale o nejaký mesiac prišli a znova všetko rozkopali, vybrali potrubie a dávali nanovo,“ sťažuje sa ďalšia obyvateľka tejto časti Ilavy Anna Sirotná.

Stavba vraj išla spočiatku dobre. Ale v čase, keď prepukli problémy Váhostavu, ktorý riadne neplatil svojim dodávateľom, sa situácia podľa slov Štefana Daška začala zhoršovať. Prestali sa plniť termíny, menili sa dodávateľské firmy. Ľudia sa sťažovali samospráve, tá sťažnosti posúvala Váhostavu, ale nič sa nezmenilo.

„Termín reálneho dokončenia sa stále posúva. Ľudia sú z toho nervózni a nahnevaní. Niektoré miestne komunikácie naozaj nie sú bezpečné ani zjazdné. Hlavná cesta určite nevyzerá ako cesta prvej triedy. Cez obec je síce päťdesiatka, ale nedá sa ísť ani touto rýchlosťou, niekde sa dokonca nedá ísť ani po tej časti, ktorá je opravená, vodiči bežne jazdia v protismere,“ opisuje situáciu Radomír Brtáň, starosta obce Košeca.

Posúvanie termínu dokončenia Váhostav odôvodňuje objektívnymi príčinami, pri výstavbe bolo potrebné odčerpať kaly, ktoré boli vo väčšom množstve a inej konzistencie, ako sa pôvodne predpokladalo. Pôvodný termín bol september 2015, predĺžili ho na koniec roka. S investorom, Považskou vodárenskou spoločnosťou sa dohodli, že predĺženie termínu bude bez finančných sankcií. Rozkopané cesty chce Váhostav opraviť až po zime, najneskôr do konca júna.

„Ospravedlňujeme sa obyvateľom za nepríjemnosti, ale niektoré práce sa naozaj nedajú vykonávať pri mrazivom počasí. Dokončovacie práce, teda asfaltovanie vozoviek a úprava terénov, budú realizované počas prvého polroka 2016, to znamená vtedy, keď to počasie umožní,“ povedal Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Čítajte viac

Samotná výstavba vodovodných a kanalizačných sietí je podľa Halána hotová, dokončili ju v predĺženom termíne a odovzdali ju do užívania. Kedy sa reálne na vodovod a kanalizáciu pripoja obyvatelia tohto regiónu, to je už v rukách Považskej vodárenskej spoločnosti. „Okresný úrad v Ilave sme 22. decembra požiadali o vydanie súhlasu na skúšobnú prevádzku, počas ktorej sa overia funkcie technologických zariadení a preukážu sa projektované parametre. Každý odberateľ pitnej vody a producent splaškových vôd bude do 30. marca 2016 písomne vyzvaný na uzatvorenie zmluvy s našou spoločnosťou a od apríla 2016 sa začnú pripájať prípojky,“ hovorí o záverečnom finále stavby Ján Balušík, generálny riaditeľ Považskej vodárenskej spoločnosti.

Výstavba vodovodu a kanalizácie sa začala v roku 2013. Celkové investičné výdavky sú 33 miliónov eur, z toho 23,5 milióna eur uhradí Európska únia zo svojich fondov SR zo štátneho rozpočtu. Kanalizačná sieť meria vyše 38 kilometrov a napojí sa na ňu 2 156 domácností a ďalších producentov odpadových vôd. Vodovodná sieť meria takmer 14,5 kilometra a pripojí sa na ňu 841 odberateľov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
družica, Jakub Kapuš

Prvú slovenskú družicu pripravujú na cestu do vesmíru

30.04.2016 10:00

Prvá slovenská družica onedlho odštartuje do vesmíru. V týchto dňoch ju previezli do Holandska, kde ju spolu s ďalšími podobnými družicami integrujú do vypúšťacieho kontajnera.

Považská Bystrica

Považskobystrickí poslanci získali viac právomocí

27.04.2016 15:00

Zástupcovia občanov majú prístup na rokovanie otvorenej dozornej rady mestských spoločností. Získali tak viac právomocí, aby mohli kontrolovať, ako firmy nakladajú s peniazmi.

železná panna, Čachtice, Miroslav Bitarovský, katakomby

Čachtice lákajú tajomnými katakombami

26.04.2016 06:00

Zem pod Čachticami je prevŕtaná chodbami ako bochník ementálskeho syra. Niektoré boli pivničnými priestormi, kde krvavá grófka pravdepodobne páchala svoje zločiny.

SaS, OĽaNO, opozičná rada,

SaS a OĽaNO chcú odvolať Kaliňáka, navrhli nominantov do dozorných rád

30.05.2016 16:05

Opozičné strany SaS a OĽaNO chcú v parlamente odvolávať ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Dohodli sa na tom na prvom rokovaní Opozičnej rady.

Viera Tomanová

Tomanová s vyhláškou rezortu spravodlivosti k odoberaniu detí súhlasí

30.05.2016 16:01

Komisárka pre deti Viera Tomanová s novými pravidlami pri výkone súdneho rozhodnutia v prípade maloletých z dielne ministerstva spravodlivosti súhlasí.

Gotthardský železničný tunel

Švajčiari otvoria najdlhší tunel na svete

30.05.2016 16:00

Má dva svetové rekordy a Švajčiari ho označujú za pýchu svojej krajiny. Otvárajú Gotthardský železničný tunel, najdlhší a zároveň najhlbší na svete.

euro, eurozóna, peniaze, graf

Slovensko je konkurencieschopnejšie ako pred rokom

30.05.2016 15:54

Konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky v porovnaní s ďalšími 60 krajinami sveta v tomto roku solídne vzrástla.