Odporúča len sanáciu samotného brala nad cestou pod hradným bralom v Strečne. Keby sa mala budovať aj železobetónová galéria, stála by takmer sedem miliónov eur. O jej osude však ešte nie je definitívne rozhodnuté. Posledné slovo bude mať vláda, ktorá buď návrh ministerstva životného prostredia potvrdí, alebo na základe pripomienok ministrov zmení. Rokovať o tom by mala asi o dva týždne.
Prekryť cestu ochrannou galériou sa odporúčalo najmä ako dlhodobé riešenie. „Vytvorenie galérie by bolo vhodnou alternatívou aj do budúcnosti, ide však o náročnú sanáciu, preto si práce vyžadovali odborné posúdenie. Konečným rozhodnutím bolo poverené Ministerstvo životného prostredia SR, preto, samozrejme, tento záver plne rešpektujeme," uviedol žilinský župan Juraj Blanár, ktorý bol za galériu. Taký typ ochrany cesty je známy najmä z alpských priesmykov.
Podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, riešenie s galériou by znamenalo vyšší štandard. „Bol by to ešte vyšší stupeň bezpečnosti. Ale ak sa urobí sanácia kvalitne, tak aj také riešenie je dostačujúce, ktoré je z pohľadu bezpečnosti potrebné urobiť," povedal.
Merania už pred dvoma rokmi upozornili, že skalné previsy v Strečne sa zosúvajú viac ako v minulosti. Následný prieskum pomocou dronov zase odhalil, že narušený nie je len jeden skalný blok, ale štyri, ktoré sú priamo pod hradnými stavbami. Vlani v novembri do narušených skál umiestnili dilatometre na meranie odchýlky a uskutočnil sa podrobný geologický prieskum. „Merali sa kritické plochy a v rámci výluky dopravy sme niektoré zvetrané a nebezpečné zóny čistili," povedal po prieskumoch koncom minulého roka geotechnik Milan Slivovský. Merania aj dynamické skúšky potvrdili, že opatrenia, ktoré boli urobené v Strečne, už dávnejšie nestačia.
„Na základe výsledkov súčasného podrobného inžiniersko-geologického prieskumu možno definovať stabilitu skalného brala ako nepriaznivú a rizikovú a je nutné realizovať ďalšiu etapu sanácie," píše v rozsiahlej správe ministerstvo životného prostredia. V rámci sanácie by sa mali kombinovať viaceré technické opatrenia, napríklad čiastočné odstránenie previsu pod hradnými múrmi, plombovanie trhlín a puklín, vybudovanie ochranných sietí a záchytných bariér, kotvenie rozvoľnených skalných blokov a výstavba podporných betónových konštrukcií na zabezpečenie previsov bezprostredne nad cestou.
Sanácia brala bez budovania galérie má trvať osem mesiacov, s galériou by práce trvali o rok dlhšie. Pri niektorých prácach nebude možná doprava po frekventovanej ceste, správa rezortu dobu úplného vylúčenia dopravy pod hradom predpokladá na 11 víkendov a obmedzenie premávky do jedného jazdného pruhu približne na päť mesiacov. To prinesie mnohé komplikácie a zdržania najmä pre regionálnu dopravu. „Ideálne by bolo, keby tranzitná doprava medzi Bratislavou a východom využívala za ten čas vo veľkej miere skôr južnú trasu," odporúča Palčák.
Agentúrnu správu sme nahradili článkom z denníka Pravda.