Revízori prídu o obľúbené linky

Linky 61 a 210 mestskej hromadnej dopravy spájajú brány do Bratislavy - železničnú stanicu s letiskom, respektíve s autobusovou stanicou. Práve preto sa nimi často vozia revízori Dopravného podniku. To by sa však malo čoskoro zmeniť.

08.08.2007 08:11
Autobus MHD
Ilustračné foto
debata

„Najviac sťažností na prácu revízorov sa týka práve toho, že až veľmi často kontrolujú linky, kde sa prevážajú turisti,“ potvrdil predseda predstavenstva bratislavského Dopravného podniku Branislav Zahradník. „Preto chceme v najbližšom čase začať lepšie kontrolovať pohyb našich revízorov. Cieľom je, aby pokrývali všetky spoje rovnomerne.“

Zameriavanie sa na isté trasy však nie sú jediné výhrady. Na revízoroch ľuďom prekáža aj to, že sa niektorí z nich neraz správajú hrubo, či dokonca vulgárne. „Nechceme ľudí šikanovať, ale kontrola musí byť prísna,“ hovorí Zahradník. „Ročne totiž na pokutách vyberieme okolo 55 miliónov korún a o tieto peniaze si nemôžeme dovoliť prísť. Na druhej strane revízor by mal byť reprezentantom Dopravného podniku a podľa toho sa aj správať.“

Preto Dopravný podnik Bratislava rieši aj tento problém. „Nedávno jeden z revízorov prišiel pre hrubé vystupovanie o zamestnanie,“ doplnil Zahradník. Prípad sa stal na prelome mája a júna tohto roku. „Sťažovala sa pani, ktorá cestovala bez lístka. Prístup revízora k nej bol natoľko drsný, že si to všimli aj ostatní spolucestujúci. Vypočuli sme revízora, paniu, aj ďalších pasažierov a rozhodli sme o jeho prepustení,“ povedal Zahradník.

Na prístup revízorov sa cestujúci môžu sťažovať na oddelení kontroly Dopravného podniku. Iné je to v prípade, ak sa ľudia chcú sťažovať na revízora, ktorý žiadal úplatok. „V tomto prípade odporúčam obrátiť sa priamo na políciu, keďže ide o trestný čin,“ vyjadril sa Zahradník a doplnil, že počas jeho pôsobenia taký prípad nezaznamenali. „Človek, ktorý dáva úplatok, je vlastne spolupáchateľ, takže sa to ťažko dokazuje.“

Aj samotné regulárne vyberanie pokút však vyvoláva u niektorých ľudí rozpaky. Jeden z čitateľov napríklad upozornil na šiesty článok prepravného poriadku Dopravného podniku, v ktorom sa píše, že „cestujúci a revízor sú povinní všetky úkony, ktoré sú spojené s tarifným zistením, vykonať priamo vo vozidle“. Prax je však bežne taká, že revízori si osobné údaje zapisujú aj mimo dopravného prostriedku.

„Čo sa týka postupu vyberania pokút, nezaznamenali sme výhrady,“ povedal Zahradník. „Máme právne stanoviská, podľa ktorých je proces vyberania pokút legálny. Napriek tomu, že možnosť sťažovať sa na nezákonný postup revízora má každý, pred súdom sme takmer vždy úspešní my.“

debata chyba