Rozbúrené more rozhýbalo havarovanú loď, záchranárov odvolali

Záchranári našli v havarovanej lodi už šesť obetí. Ďalších 16 ľudí je stále nezvestných. Po nájdení poslednej obete však záchranárov z akcie stiahli späť, loď sa totiž začala hýbať.

16.01.2012 11:49 , aktualizované: 14:22
Concordia, potopená loď, Taliansko Foto:
Potopená talianska luxusná loď sa začala v rozbúrenom mori hýbať. Záchranárov odvolali.
debata

Po dvoch dňoch, keď bolo počasie slnečné a pokojné, však prišla náhla zmena. Záchranárske práce začal sťažovať vietor a búrlivé more. Vysoké vlny predpovedali meteorológovia aj na nasledujúce hodiny, informuje taliansky denník Corriere della Sera.

„Loď sa posunula o deväť centimetrov horizontálne a 1,5 centimetra vertikálne. Urýchlene sme ukončili záchranárske práce. Presne tohto sme sa obávali,“ povedal hovorca záchranárov Luca Cari.

Záchranári sa po zhoršení počasia obávajú, že priveľké vlny môžu posunúť loď ďalej do mora až o 70 metrov, čím by mohlo dôjsť k úplnému potopeniu poškodeného trupu. Tým by sa samozrejme stratila akákoľvek nádej, že nájdu ešte z nezvestných niekoho živého. Talianske médiá venujú havárii lode veľký priestor. Online verzie renomovaných denníkov dokonca prinášajú naživo priamy prenos zo záchranárskej akcie. 

Loď sa v čase nehody nachádzala štyri míle mimo kurzu

Luxusná loď Costa Concordia, ktorá sa potopila po piatkovom náraze na plytčinu, sa v čase incidentu nachádzala štyri míle mimo pôvodného kurzu. Vyplýva to z predbežného vyšetrovania nešťastia, ktoré si vyžiadalo šesť obetí.

Aktuálne sa čaká na preskúmanie čiernych skriniek, no podľa nemenovaných zdrojov sa kapitán Francesco Schettino nebezpečne priblížil k brehu s cieľom pozdraviť ľudí na ostrove Giglio lodnom trúbou. Údajne išlo o tradíciu, podľa svedkov sa však plavidlo nikdy predtým tak blízko k brehu nepriblížilo.

Kapitán čelí obvineniam z niekoľkonásobného zabitia a opustenia potápajúceho sa plavidla oveľa skôr, ako loď opustil posledný pasažier. S postupom prokuratúry súhlasí aj britsko-americká spoločnosť vlastniaca výletnú loď, ktorá v pondelok uviedla početné kapitánove chyby. Kapitán však tvrdí, že plytčina nebola vyznačená a na lodi zlyhala navigácia. Odmieta aj obvinenie z predčasného opustenia lode.

Vinu na stroskotaní nesie pravdepodobne kapitán plavidla, ktoré zašlo až na plytčinu pri brehu ostrova. Kapitán Francesco Schettino je tiež obvinený, že opustil potápajúce sa plavidlo ešte v piatok v noci, kým evakuácia cestujúcich sa ukončila až v sobotu okolo šiestej hodiny rannej. Kapitána lode zrejme vypočujú v utorok alebo až v stredu, informovalo rádio RAI 1. Kapitán obvinenie odmietol a uviedol, že urobil všetko pre záchranu životov. „Boli sme poslední, ktorí loď opúšťali,“ vyhlásil. Ak ho usvedčia, hrozí mu až dvanásť rokov za mrežami.

Kapitán sa vraj priblížil k ostrovu, lebo chcel potešiť hlavného čašníka

Kapitán stroskotanej výletnej lode Costa Concordia chcel nebezpečným približovacím manévrom smerom k ostrovu Giglio potešiť hlavného čašníka plavidla, ktorý sa na ostrove narodil. Tvrdí to taliansky denník Corriere della Sera, ktorý cituje zdroje z potopenej lode.

Kapitán Francesco Schettino údajne krátko pred nárazom na plytčinu zavolal na mostík čašníka Antonella Tievoliho a povedal mu: „Antonello, poď sa pozrieť, sme veľmi blízko tvojmu Gigliu.“ Ten podľa svedkov kapitánovi odvetil varovaním, že „sme veľmi blízko pri brehu“. Ako píšu talianske médiá, na Tievoliho sa už chystajú vyšetrovatelia, ktorí ho chcú podrobiť výsluchu čo najskôr.

Na lodi sa nachádza 2 500 ton pohonných hmôt

Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini označil nehodu za veľké nebezpečenstvo, ktoré si vyžaduje urgentný zásah. Na palube lode sa nachádza asi 2 500 ton pohonných hmôt, zatiaľ však nebol hlásený žiadny únik. Na pomoc s odčerpávaním povolali aj nemenovanú dánsku spoločnosť.

Loď bola poistená na 405 miliónov eur u poisťovacej spoločnosti XL a RSA, ktoré sa špecializujú na dodatočnom pokrytí prípadnej ujmy na zdraví. Spoločnosti sa však k tomu bezprostredne nevyjadrili. Podľa analytika Joya Ferneyhougha z Espirito Santo bank v Londýne dosiahnu náhrady za ujmy na zdraví a ďalšie škody asi dvojnásobok tejto čiastky.

Takmer tristo metrov dlhé luxusné plavidlo s 3 200 pasažiermi a tisíc-člennou posádkou na palube v piatok v noci narazilo na plytčinu a začalo sa potápať. Tragickou bilanciou plavidla za 450 miliónov eur je šesť mŕtvych, desiatky zranených a 16 nezvestných. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá sa potopila. Prekonala tak Titanic, ktorý mal 270 metrov a zmestilo sa naň 3 500 ľudí.

debata chyba