Rusi prinesú biznis na Kysuce aj pod Tatry

Ruský prezident Medvedev prinesie so sebou aj vidinu miliónových tržieb a biznisu pre niekoľko slovenských podnikov. Slovenskej fabrike Tatravagónka Poprad a ľuďom pod Tatrami by mali pribudnúť nové pracovné miesta po tom, čo sa začnú vyrábať vagóny pre Rusko.

06.04.2010 06:01
Medvedev Foto: ,
Ruský prezident Dmitrij Medvedev
debata

Kysucká textilka v Turzovke i.trans si zasa dohodne predaj termobielizne. A Železnice SR budú musieť zrýchliť ochotu a pomoc pri chystaní obrovskej investície minimálne za 4 miliardy eur – stavanie širokorozchodnej trate naprieč celým Slovenskom.

Tatravagónka by sa mala dohodnúť na spoločnej výrobe vozňov pre Rusko, a to s ruskými železnicami aj s firmou TMH Vagonstroj. Fabrike, ktorá má v súčasnosti vyše dvetisíc ľudí, by biznis s Ruskom pomohol prežiť či rozširovať výrobu o stovky až tisícky vozňov ročne.

Ruská návšteva prinesie biznis aj pre malú textilnú fabriku z Kysúc. i.trans bude dodávať termobielizeň ruským železničiarom, pretože chráni pred zimou až do vyše 40-stupňových mrazov. „Ide o kontrakt na tento a budúci rok za 5,3 milióna eur, zmluva môže byť predĺžená až do roku 2015. Získať takéhoto odberateľa je zárukou, že bude čo vyrábať a zachovajú sa či prípadne rozšíria pracovné miesta,“ doplnil Ivan Trančík, riaditeľ spoločnosti i.trans. Spoločnosť má 150 zamestnancov v Turzovke.

Návšteva by mala výrazne posunúť práce na výstavbe širokorozchodnej železničnej trate. Ruská strana už druhý rok vyvíja mimoriadnu iniciatívu čo najskôr predĺžiť ruskú trať s iným rozchodom až dovnútra Európskej únie. Štúdiu realizovateľnosti do pol roka vypracuje nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger. „Ak štúdia spracovaná uznávanou autoritou povie, že je to financovateľné a uskutočniteľné dielo, tak do toho pôjdeme,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny minulý týždeň. Opatrné stanovisko opakuje slovenská vláda už druhý rok. Rezort dopravy totiž zvažuje, o aký biznis príde Slovensko, keď sa bude oveľa menej prekladať v Čiernej nad Tisou či v Dobrej.

Slovensko sa súčasne snaží presvedčiť ruskú stranu, že široký rozchod by sa mal postaviť na existujúcej trati na juhu Slovenska, a to pridaním tretej koľajnice. Tým by sa vyriešila aj modernizácia tejto trate. „Pre nás je to aj výhodné, pretože momentálne sa táto trať využíva na 15 až 20 percent,“ povedal minulý týždeň Vážny.

Širokorozchodná trať pre vlaky by mala viesť od ukrajinskej hranice cez Košice do Bratislavy – vyše 430 kilometrov. Ruské železnice predpokladajú, že prvý tovar by sa mal začať voziť v roku 2016. Výstavba zatiaľ podľa predbežných odhadov spred troch rokov vyjde na 4,7 miliardy eur (142 miliárd korún).

Jednou z podpísaných zmlúv bude aj nový kontrakt medzi Slovenskými elektrárňami a ruským koncernom TVEL na dodávku jadrového paliva pre tretí a štvrtý blok Mochoviec. Bloky sa práve dostavujú a fungovať by mali v rokoch 2012 až 2013. Elektrárne naposledy podpísali zmluvu s TVEL-om pred dvoma rokmi na palivo najmä pre prvé dva bloky v Mochovciach za 500 miliónov eur. Aj na nových blokoch v Mochovciach sa použijú reaktory vyvíjané v Rusku.

debata chyba