Príčiny leteckého nešťastia hľadajú experti v troskách

Čierna skrinka havarovaného vojenského lietadla An-24, ktorú už dva dni skúmajú slovenskí experti, zatiaľ nenaznačila, že by mal stroj pred zrútením technické problémy.

23.01.2006 00:00
debata

Vyšetrovatelia však stále nevylučujú nijakú z možných príčin tragickej nehody, pri ktorej vo štvrtok večer zahynulo 42 vojakov, vracajúcich sa z vojenskej misie v Kosove. Pri objasňovaní okolností sa budú môcť oprieť aj o výpoveď Martina Farkaša, jediného človeka, ktorý katastrofu prežil.

Jeho zdravotný stav sa totiž cez víkend zlepšil natoľko, že ho lekári mohli v sobotu prebrať z umelého spánku. V najbližších dňoch by mali za ním prísť aj vyšetrovatelia. Farkaš si na haváriu čiastočne spomína, ako konkrétne, zatiaľ nie je známe. Podľa ministra zdravotníctva Rudolfa Zajaca, ktorý s ním v nedeľu telefonoval, Farkaš len povedal, že je rád, že prežil a ďakoval košickým lekárom.

Vyšetrovatelia s Farkašom zatiaľ nehovorili, rovnako ani vrcholní predstavitelia rezortu obrany minister Juraj Liška či náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík. „Sú priebežne informovaní o jeho zdravotnom stave a chystajú sa ho navštíviť hneď, ako to bude možné,“ uviedol hovorca ozbrojených síl Milan Vanga.

Čiernu skrinku doviezli vyšetrovatelia na Slovensko ešte v sobotu. Je v poriadku, hoci ešte včera napoludnie minister obrany hovoril, že jej časť je poškodená. Vanga neskôr potvrdil, že šlo o omyl. „Všetky parametre, ktoré vyšetrovacia komisia potrebuje, sú v poriadku a plne využiteľné,“ povedal Vanga. Liška mal podľa neho zlú informáciu, pretože maďarskí záchranári našli trosku, o ktorej sa domnievali, že ide o poškodenú druhú čiernu skrinku.

Vyšetrovatelia, ktorí údaje skúmajú, zatiaľ neobjavili nič, čo by potvrdzovalo technické problémy lietadla pred zrútením. Tie nehlásila ani posádka. V poriadku bolo aj palivo, ktoré posádka natankovala v Kosove, čo potvrdila expertíza francúzskych odborníkov. Napriek tomu však komisia pri hľadaní príčin nevylučuje nijakú z možností vrátane technickej chyby.

„Technická porucha sa nebude dať vylúčiť až do konečného záveru,“ konštatoval šéf odbornej vyšetrovacej komisie tragickej havárie Zdeno Bielik. Ako dlho to bude trvať, nikto nevie odhadnúť. Bielik nevylučuje, že to bude záležitosť niekoľkých mesiacov.

Vyšetrovatelia majú k dispozícii aj záznamy komunikácie medzi posádkou lietadla a riadením letovej prevádzky. Chýbať však budú vzájomné rozhovory z pilotnej kabíny, pretože tie nijaký prístroj na palube nezaznamenával. „Čierna skrinka, ktorú mal havarovaný antonov, obsahuje len údaje o technických parametroch,“ povedal Vanga.

Leteckí odborníci pri úvahách o príčinách tragického pádu lietadla nevylučujú ani chybu posádky. Piloti totiž pred pristávaním prešli na vlastnú navigáciu, čo znamená, že neboli navádzaní radarom, ale na základe vlastného vizuálneho kontaktu. Možné je, že si kopec dostatočne včas nevšimli, prípadne že bol zakrytý oblakmi. Niektorí svedkovia zasa tvrdia, že lietadlo horelo ešte vo vzduchu. Požiar na palube podľa Bielika potvrdí alebo vyvráti až expertíza.

Viac by malo odhaliť preskúmanie trosiek, ktoré z Maďarska previezli na leteckú základňu v Prešove, ešte predtým priamo na mieste zrútenia zdokumentovali ich polohu. Práce komplikovalo zlé počasie, keď teploty klesli až na mínus 15 stupňov Celzia a nasnežilo. Cez víkend previezli na Slovensko aj telá všetkých 42 obetí, medzi ktorými boli aj tri ženy. Posledná rozlúčka s nimi bude s najväčšou pravdepodobnosťou vo štvrtok. Ministerstvo obrany sa ešte rozhoduje, či v Prešove alebo v Košiciach.

Po nehode ministerstvo obrany vydalo až do odvolania zákaz lietania stojov typu Antonov. V súvislosti s vyvodením politickej zodpovednosti za tragickú haváriu vojenského dopravného lietadla Liška povedal, že je pripravený ju niesť. Neuviedol však jasne, či mieni odstúpiť, konštatoval len, že najpodstatnejšie je koordinovať práce a pripraviť smútočné zhromaždenie.

debata chyba