Slovenské deti v matematike tromfli české

Slovenské deti v matematike nevynikajú. Časť z nich má problém dokresliť obdĺžnik alebo zdôvodniť výsledok rovnice. Vyplýva to z najnovšieho medzinárodného testovania žiakov štvrtých ročníkov, v ktorom Slovensko skončilo medzi sivým priemerom.

12.12.2008 07:23
škola, učiteľ, žiak, tabuľa, matematika, čísla Foto:
Ilustračné foto
debata

Medzinárodná štúdia TIMMS tento týždeň ukázala, že slovenskí školáci matematike príliš nefandia, ale poradia si s ňou na priemernej úrovni. „Výsledky podobných testovaní opakovane ukazujú, že príklady a pojmy sa v školách bifľujú. Deti síce ovládajú postupy, ako riešiť úlohu, ale výsledok nevedia overiť, prípadne nájsť iné riešenia,“ uviedol autor školskej reformy Miron Zelina.

Dôvodom podľa Zelinu je spôsob vyučovania, ktorý nevedie deti k samostatnosti. „Je potrebné vyškoliť učiteľov, aby používali iné metódy – namiesto poučiek príklady z praxe,“ dodal.

Zástupkyňa riaditeľky pre 1. stupeň na Základnej škole Komenského v Trebišove Dana Marečková vidí problém aj v rodine. „Deti vôbec nečítajú. V prvých ročníkoch ich ešte baví matematika, lebo ide skôr o hru. Ale na druhom stupni už je pre nich matematika pohromou. Pribúdajú totiž slovné úlohy a ich zadanie si nevedia poriadne prečítať a pochopiť. Nemajú tiež logické myslenie,“ uviedla Marečková.

Testovanie TIMMS sa uskutočnilo v 37 krajinách sveta. Na prvých priečkach sa ocitol Hongkong a Singapur. Podľa Zelinu tieto štáty už dávno zachytili nové trendy vo výučbe.

Slovenské deti v matematike predbehli české. Tie sa totiž prepadli na dno a skončili v počtoch pod priemerom, hoci ešte pred niekoľkými rokmi patrili medzi premiantov. Českí odborníci si prepad vysvetľujú tým, že školáci málo čítajú a nechápu zadania príkladov. Výsledky chce české ministerstvo vyhodnotiť a pripraviť zmeny v školstve.

Slovenský rezort školstva je spokojný s výkonom štvrtákov. Hovorkyňa Dana Španková pripomenula, že v prírodných vedách skončili nad priemerom. TIMMS bol totiž zameraný okrem matematiky aj na prírodovednú oblasť. Uskutočnil sa v štátoch Európskej únie a OECD ešte vlani, vyhodnotený bol len teraz. Úroveň slovenských štvrtákov sa nedá porovnať s ich predchodcami, slovenské štvrté ročníky sa do testov zapojili po prvý raz.

Slováci v medzinárodnom teste

v matematike dosiahli skóre 496
v prírodných vedách skóre 526
najvyššie dosiahnuté skóre bolo okolo 600, priemer 500

debata chyba