Viac ako 71 percent oslovených učiteľov zo Slovenska uviedlo, že vyrušovanie žiakov brzdí vyučovanie. „Ide o alarmujúce údaje, ktoré sa týkajú negatívneho správania žiakov,“ konštatovala riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská. Ústav o dva týždne zverejní národnú správu, ktorá analyzuje názory učiteľov z druhého stupňa základných škôl.
Menej vyrušovania na hodinách zaznamenali aj naši susedia. Poľsko je na šiestom mieste a Maďarsko na siedmom. Do prieskumu neboli zapojení Česi. Najmenej nedisciplinovaných žiakov majú v Bulharsku a Malajzii. Najhoršie dopadli Mexičania.
Zástupkyňa riaditeľa na Základnej škole Prostějovská v Prešove Zlata Csokásová vidí problém v rodine, ktorá zlyháva vo výchove detí. „Nevedia, čo si nemôžu k učiteľovi dovoliť. Žiaci veľmi často na hodinách vulgárne nadávajú. Ak sa im niečo nepodarí, búchajú po lavici zošitmi alebo učebnicami,“ povedala Csokásová.
Problémoví žiaci najčastejšie končia u psychológov, kam ich posielajú samotní učitelia. Za školskou psychologičkou Ivanou Juráčkovou zo Základnej školy Ľudovíta Štúra v Modre chodia najmä žiaci so zlými známkami. „Pri vyšetrení zisťujem, že tieto deti majú dobrý intelekt. V škole sa bavia, lebo jednoducho nemajú záujem pracovať,“ podotkla Juráčková.
Disciplíne v triedach podľa Juráčkovej pomôže, ak učitelia nebudú žiakov nudiť nezáživným výkladom učiva. „Keď žiaci majú písať poznámky alebo z tabule odpisovať celé texty, tak v triede, samozrejme, vzniká šum a ruch,“ uviedla Juráčková. Odporúča používať napríklad interaktívne tabule, ukazovať obrázky či robiť pokusy.
Rozdávanie trestov podľa učiteľky Ľuboslavy Bielikovej neprispeje k tomu, aby sa žiaci polepšili. „Dôležitá je osobnosť učiteľa a to, ako si vie získať pozornosť žiakov,“ tvrdí Bieliková zo Základnej školy na Čarchovského rade vo Vrútkach. Podľa Csokásovej nespratníkov netreba obzvlášť riešiť.
„Vyrušovaním sa snažia na seba len upozorniť. Ak si ich nevšímate, postupne sa sústredia,“ podotkla Csokásová.