Šefčovič obhajoval oblasť, ktorú veľmi chcelo Slovensko

Kandidát na eurokomisára pre dopravu a vesmír Maroš Šefčovič podstúpil v utorok vypočúvanie pred výbormi Európskeho parlamentu. Neočakávalo sa, že by mal patriť medzi problematických nominovaných členov Európskej komisie.

01.10.2014 10:36
Maroš Šefčovič Foto:
Maroš Šefčovič má v Európskej komisii zodpovedať za dopravu a vesmír. Neočakávalo sa, že by mal mať problémy počas vypočúvania pred výbormi Európskeho parlamentu.
debata (2)

„Verím, že potvrdí svoju kvalifikovanosť a profesionalitu pri obhajovaní svojho portfólia. Čaká ho určite namáhavý hearing, keďže otázky dopravy a vytvárania jednotnej európskej dopravnej siete sa stretávajú so záujmom u mnohých členov Európskeho parlamentu,“ poznamenal pre Pravdu ešte pred začiatkom vypočúvania pred výbormi Európskeho parlamentu europoslanec Eduard Kukan.

Slovenský záujem

Nový šéf komisie Jean-Claude Juncker zveril Šefčovičovi ekonomicky dôležitú oblasť, pretože sa spája s novým investičným balíkom v objeme až 300 miliárd eur. Prideleniu významného portfólia predchádzalo náročné lobovanie. „Slovensko hneď na úvod povedalo, že chce získať pre svojho kandidáta hospodársky vplyvnú oblasť. Obrazne povedané to teda určite nebolo tak, že Juncker zaspával s tým, že by netušil, kam by Šefčoviča zaradil, a po prebudení by si povedal, že mu dá dopravu,“ poznamenal pre Pravdu nemenovaný diplomatický zdroj.

Dôležité kreslo pre Šefčoviča presadzovali premiér Robert Fico, šéf diplomacie Miroslav Lajčák a Stále zastúpenie Slovenskej republiky pri Európskej únii v Bruseli. Keď sa napríklad tamojší českí diplomati dozvedeli, akú agendu mu Juncker dal, slovenským kolegom s obdivom blahoželali k úspechu. Mimochodom, doprava patrila medzi portfóliá, o ktoré sa zaujímalo Česko pre svoju kandidátku Věru Jourovú. Juncker jej pridelil oblasť ochrany spotrebiteľa, spravodlivosť a rovnosť pohlaví, čo ju mierne sklamalo. Na rozdiel od Šefčoviča sa o náplni práce nedozvedela osobne od šéfa komisie, ale až vtedy, keď Juncker verejne predstavil zloženie svojho tímu. V Bruseli sa hovorí, že týmto prístupom Jourovú rozladil.

Menej smrti na cestách

Šefčovič mal povinnosti už pred samotným vypočúvaním. Príslušným výborom Európskeho parlamentu musel na viacero otázok vypracovať písomné odpovede. V jednej z nich reagoval na bezpečnosť na cestách. Pripomenul, že Európska únia môže ako celok považovať za úspech, že hoci doprava sa zahusťuje, každoročne klesá počet mŕtvych pri nehodách. „Napriek tomu v minulom roku vyhaslo na európskych vozovkách 26-tisíc ľudských životov a v tomto roku, žiaľ, sme prvýkrát svedkami nárastu smrteľných prípadov,“ upozornil Šefčovič.

Zvlášť chce preto venovať pozornosť bezpečnosti cestnej premávky. Dosiahnuť výrazne menej smrti na cestách do roku 2020 je jeden z významných cieľov Európskej únie. „Osobitnú pozornosť budem venovať bezpečnosti infraštruktúry, zručnostiam profesionálnych vodičov a presadzovaniu inovatívnych bezpečnostných technológií,“ podčiarkol Šefčovič v časti jednej zo svojich písomných odpovedí.

Obdobie bez dovolenky

V Bruseli sa hovorí, že Juncker očakáva od novej komisie vysokú latku pracovného štartu. Všetkým členom vrátane Šefčoviča odkázal, aby v najbližších troch mesiacoch nepočítali s dlhšou dovolenkou. Podpredsedovia komisie majú fungovať ako koordinátori eurokomisárov. Frans Timmermans, ktorého si Juncker fakticky vybral za pravú ruku, pritom získa právo zastaviť akúkoľvek legislatívnu iniciatívu. Nemenej dôležité slovo bude patriť Kristaline Georgievovej, ktorá bude dbať na rozpočet Európskej únie. Každý eurokomisár, teda aj Šefčovič, musí za ňou najprv prísť, aby sa dozvedel, či komisia nájde peniaze a prípadne dostatok ľudí na konkrétny projekt.

Zatiaľ je otázne, ako sa ujme Junckerov plán, aby podpredsedovia pôsobili ako koordinátori. Šéf komisie si od toho sľubuje menej byrokracie a hlavne to, aby sa nestávalo, že napríklad vo dvoch rezortoch sa pripravuje niečo podobné. Spomínaný otáznik visí nad tým, ako eurokomisári dokážu vychádzať s podpredsedami. V tejto súvislosti sa v Bruseli skloňuje hlavne to, či sa „podriadení“ z veľkých štátov Európskej únie dokážu prispôsobiť „vyššiemu poschodiu“, keďže dvaja z podpredsedov budú pochádzať z malých pobaltských krajín.

Zo života Maroša Šefčoviča

  • Pochádza z Bratislavy, má 48 rokov. Je ženatý a má tri deti.
  • Študoval na Moskovskom štátnom inštitúte medzinárodných vzťahov, doktorát z práva získal na Univerzite Komenského.
  • Od začiatku profesijnej dráhy pôsobí ako kariérny diplomat. Postupne robil na slovenských diplomatických misiách v Zimbabwe, Kanade, Belgicku.
  • V roku 1999 sa stal prvýkrát veľvyslancom. Viedol ambasádu v Izraeli, kde si získal veľkú úctu. Na Slovensku získal Medailu Chatama Sofera za rozvoj izraelsko-slovenských vzťahov.
  • Od roku 2004 viedol Stále zastúpenie Slovenskej republiky pri Európskej únii v Bruseli (čiže veľvyslanec na ďalšom poste). Hovorí sa, že keď sa Robert Fico stal v roku 2006 prvýkrát predsedom vlády, Šefčovič bol ten, čie rady premiér veľmi vážne vnímal ohľadom zahraničnej politiky Slovenska vo vzťahu k Európskej únii.
  • V októbri 2009 nahradil nakrátko Jána Figeľa vo funkcii eurokomisára pre vzdelanie, kultúru a mládež.
  • Začiatkom roku 2010 zasadol do novej Európskej komisii ako podpredseda, ktorý dostal agendu medziinštituci­onálnych vzťahov a administratívy.
  • V máji tohto roku bol zvolený za člena Európskeho parlamentu, keď na Slovensku získal najviac hlasov spomedzi všetkých kandidátov. Do volieb na kandidátke Smeru išiel kvôli tomu, aby ako nominant do funkcie eurokomisára mal mandát od voličov. V novej komisii má riadiť agendu dopravy a vesmíru.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #Maroš Šefčovič